Nekromanti Alver... igen. (Krille?)

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Två frågor försvann i arkivet utan att jag hann få något riktigt svar... :)

Ett fåtal alver lär sig att 'maskera det alviska ögat'. Dessa är alltid skickliga magiker, eller i vissa fall krigare. Krigarna har ju sin stridsteknik 'Tomhet', men vad använder sig magikerna av? Jag hittade igen effekt för detta under klurigheterna på foxtail.nu.

Vad blir resultatet då alver från olika stammar får barn? En teori var att avkomman får egenskaper från båda föräldrarna, vilket verkar logiskt, fast gör attributmodifikationerna lite krångliga. Hur som helst var det inget 'officiellt svar'. :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Två frågor försvann i arkivet utan att jag hann få något riktigt svar... :)"

De finns på sida två.

"Ett fåtal alver lär sig att 'maskera det alviska ögat'. Dessa är alltid skickliga magiker, eller i vissa fall krigare. Krigarna har ju sin stridsteknik 'Tomhet', men vad använder sig magikerna av?"

Bra fråga. Uppfinn en effekt, skapa en magikerstridskonst, muta spelledaren, hitta på nåt.

"Vad blir resultatet då alver från olika stammar får barn?"

En tredje alv.

"En teori var att avkomman får egenskaper från båda föräldrarna, vilket verkar logiskt, fast gör attributmodifikationerna lite krångliga. Hur som helst var det inget 'officiellt svar'. :)"

I Eon 2 finns regler för att ärva attributter från mamma å pappa. Använd dem, till exempel.

Eller improvisera hejvilt. Eller mata apan... eh, muta spelledaren. Eller...

...tja, hitta på något.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Nu letade jag egentligen inte efter en 'magikerstridskonst', utan en magisk effekt som kunde användas för att dölja det alviska ögat. Det största problemet var att hitta en lämplig aspekt. Nomotropi?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det största problemet var att hitta en lämplig aspekt. Nomotropi?"

Motivera varför det skulle vara just den. Lyckas du få ner en motivation på mindre än 100 ord så funkar den säkert.

Sensmoral: jag är inte din spelledare. Jag är inte heller officiellt Neogamesspråkrör annat än då jag författar moduler. Det är inte mig du ska fråga. Saknas regel X, fråga din spelledare. Är du spelledare, gör vad du tycker är lämpligt. Eller fråga mamma. Eller någon annan. Men fråga inte mig - allt jag säger är inofficiellt, fånigt, besserwissrigt, totalt out of character och förmodligen meningslöst.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Jag tycker...

Som spelledare att Psykotropi vore vettigt. En effekt som kanske... blockera sitt psyke emot andra... eller nåt.

/Tjo
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Jag tycker...

...eller kanske biotropi, i och med att förbannelsen verkar ha en del med just den aspekten att göra (se 'fertilitet' och 'hur alver dör', m.m.)?
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Re: Jag tycker...

Tänk på att regeln för det alviska ögat går ut på att man slår mot PSY! Men samtidigt så handlar det förrstås om det biotropiska fältet... Men tänk då istället så här:

Dvärgarna skapade ritualen som gav alverna evigt liv. Men tänk på att ritualer innehåller flera alstringar. Alltså användes förmodligen både biotropi och psykotropi plus lite annat smått och gott (kanske alla aspekter). Så gör det mest logiska, om ett PSY slag krävs för att känna det alviska ögat, gör effekten från den aspekt som mest har att göra med PSY.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Jag tycker...

Tja, det känns ju lite dumt att slå ett PER-slag för att upptäcka en 'ilning i ryggraden'? ;)
PSY är väl det enda lämpliga attributet att använda, och har inte så mycket med just psykotropi att göra?

Dock så har jag också kommit fram till att psykotropi kanske är den mest lämpliga aspekten, fast det på grund av att det står att alvers blick har ökat den psykotropiska fältstyrkan under vissa experiment (sid 10 i Alver).
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Tekniken Tomhet funkar genom att Alven lär sig kontrollera sin Aura och på så sätt blockera att andra uppfattar han blick.
Genom exempel magiska Dölja Aura kan liknande effekter även uppstå..
Enligt rådande Magiska teorier har var varelse en Egen Aura som kan mätas framför allt genom exempel viss Alvernas blickar och känslighet för andras blick. Alvernas känslighet för Aura är beronde på det Biotropiska magiska fält som gör att de åldras söligt ( se förbannelse )
Enligt teorin så sträcker sig en Aura runt personens och omfattar det varelsen kan känna med kroppen och men även utmed hans synfält.
Detta gör att NÄR en person ser på en annan varelse så sträcker sig auran ut och berör den andras aura därför kan man ibland känna sig iaktagen.
Denna form av syn är en form av Ande syn men passiv inte aktiv som Andesyn är.
Specielt känsliga för det är som sakt Alverna då deras Magiska fält är så strarkt att det ökar kraften i de själs Auror som färdas genom alvens personliga Aura.


Dölja Aura
Psykotropi 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Momentan*.
*Effekten kan inte göras permanent.
Effekten används till att dölja en person själs aura från spöken och andra som kan se själs auran hos en person.
En person som har "Dölja Aura" på sig kan inte upptäckas av en Alvs ögon.
Alla slag emot övertala förföra och liknade blir +Ob1T6 nivåer svårare och andra får -Ob1T6 nivåer lättare att irritera sig på personen i fråga.
Då folk har svårt att uppfatta den förtrollade som "Levande" de känner sig olustigt till sinnet när personen pratar med dom.






Om ni tycker jag har skrivit slarvigt och inte varit nogran är det för att jag HAR skrivit slarvigt jag känner mig trött och lat...



Eller så kan man göra som jag effekten "Tomhet" går att lära sig även för magiker de flesta lönnmördare kan den då de ibland måste neutralisera en rik alv och Dvärgar har egna mästare som har lyckats lista ut HUR man gör det..

Tänk på att det är inte bara Alver som har behov att dölja sin blick.
Utan alla som planerar att slåss emot Alver kan behöva lära sig den förmågan då alver kan upptäcka andras blickar.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilken ritual?

"Dvärgarna skapade ritualen som gav alverna evigt liv..."

En fråga: Tror du seriöst på det?

- Ymir, som har helt andra teorier, och är rätt övertygad om att han har hyfsat rätt iallafall...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Äntligen

Äntligen nån från Neogames med en sund inställning till det här. Är rätt trevligt att du finns trots allt, Krille.

- Ymir, som inte har mycket till övers för Neogames attityd i övrigt
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Jag tycker...

Jag menade att bara för att man slår ett slag mot PSY för att se om man upptäcker den alviska blicken, så betyder det ju inte att den alviska blicken nödvändigtvis har någonting med psykotropi att göra. Oavsett om blicken är baserad på psykortopi, biotropi eller nomotropi, så är det mest logiska att man slår ett slag mot PSY. Syftet var att just PSY-slaget inte behöver vara karaktäristiskt för psykotropin...
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Jag tycker...

Även OM det skulle vara t.ex. biotropi, så anser jag fortfarande att man skall slå ett slag mot PSY. Det finns liksom inga andra alternativ? ;)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilken ritual?

Självklart har alla rätt till sitt eget Mundana. Det är barat det att mitt är bäst :)

Nej, skämt åsido- jag försökte diskutera Neogames officiella världsbild nu, ingenting annat.

- Ymir, Mundanateoretiker.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Gör din "dölja aura" så att personen blir mindre omtykt då ens aura blir svårare att känna. Jag skulle hellre ha en effekt som liknar saken magikerna i silverdolken använder sig av. De gör så att personen i fråga blir lika "intressant" som marken du står på eller något annat tråkigt. Därför ska inte folk känna något alls när personen går förbi, kanske lite mindre vakna. Effekten funkar kanske lite som dölja men det funkar mer på andeplanet och man kan fortfarande synas, precis som ett lakan som rör sig. Personerna i din närhet blir kanske förvånade när du rör på dig för att de "glömt bort" att du var där. Folk borde inte bli sura på personen i alla fall

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top