Nekromanti alternativa regler till Vampire

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Så sjukt...

men i populära spel som Call of Cthulu och Drakar och Demoner är stora tärningspöler oliksidiga tärningar vanliga när man ska utröna skada.

Stora pölar vet jag inte... det är vanligtvis en tärning, ibland två, fler är relativt ovanligt.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: hmm...

"Vilka andra spel specifikt tycker du att WoDs regler är snabbare än?"

Nu har jag främst erfarenhet av svenska rollspel (eh, ja, och WoD :), men specifikt så tycker jag att WoD-reglerna (och nu talar jag främst om Vampire och Werewolf, de andra spelen har jag inte så bra koll på) är åtminstone lika snabba som jättarna Call of Cthulu och Drakar & Demoner och definitivt snabbare än de svenska ultrarealistiska spelen Eon, Neotech, Khelataar och Wastelands. Hm, vad mer? Förutom De Stora är min erfarenhet som sagt rätt begränsad... Fading Suns passar rätt bra in på "snabbare än"-listan, också.

"I slutänden förstår jag inte varför man skall tolerera sådana allvarliga fel när det är så lätt att hitta bättre ersättningar."

Jovisst, men det är i min mening också rätt meningslöst att sitta och knåpa ihop hur andra system och hemkokta regler ska inverka på Vampire när det redan finns ett väl fungerande system. Kalla mig latmask, men jag föredrar att använda den tiden och energin på alternativt sätt.

"Säg det till en Mage-spelare där det är riktigt katastrofalt att botcha... Ofta klarar man av ett misslyckande men en botch slår ut karaktären rätt omedelbart (paradox/scourge)."

Wow... det kände jag inte till. Så är en botch alltid fatalt i Mage? Eller bara för vissa handlingar? Stackars satar, fast med tredje utgåvans regler för botchar (jag antar att tredje utgåvan av Mage har samma regeländringar som tredje utgåvan av Vampire) är det ju svårare att botcha.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Så sjukt...

"Hm, fattar jag det rätt att du ger igen på mig för Girovs tidigare svinhugg i en annan tråd?"

Jag generaliserar. I vilket fall som helst så verkar det som att Girov tog mer illa upp än du, vilket får mig att tro att du tolererar svinhugg av den här typen åt båda hållen.

"men i populära spel som Call of Cthulu och Drakar och Demoner är stora tärningspöler oliksidiga tärningar vanliga när man ska utröna skada."

Faktiskt inte. Små tärningspöler oliksidiga tärningar är däremot rätt vanliga. Om du anstränger dig i DoD kan du komma upp i 2T10+1T6+2, men det förutsätter ett tvåhandssvärd och en pervers STY så att du får en knasigt hög skadebonus. De flesta hamnar nog på grundskadan på 2T10+2 och får endast undantagsvis en skadebonus. I Cthulhu är det likadant - väldigt små tärningspöler med ett fåtal (en eller två) likasidiga tärningar och undantagsvis skadebonus med en annan tärning.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hmm...

Nu har jag främst erfarenhet av svenska rollspel (eh, ja, och WoD :), men specifikt så tycker jag att WoD-reglerna (och nu talar jag främst om Vampire och Werewolf, de andra spelen har jag inte så bra koll på) är åtminstone lika snabba som jättarna Call of Cthulu

Nu får jag litet flashbacks från eon-forumet men: Det är en teoretisk omöjlighet.

Jämför vad som krävs fär att skada någon (litet förenklat) WoD: man måste vinna initiativet (båda slår varsitt slag med högar av tärningar och räknar successes), man måste anfalla bättre än försvaret (båda slår varsitt slag med högar av tärningar och räknar), man måste skada mer än motståndaren soakar (båda slår varsitt slag... osv)
CoC: Anfallet måste lyckas, försvaret måste misslyckas (båda slår för respektive färdighet, t100 under %-chans), man slår skada (t.ex 2T6+2), drar ifrån skydd och applicerar på offret.

Det går inte att slå sex slag med 2-10 tärningar var lika snabbt som man kan slå tre slag med två tärningar var i snitt.

Även genom en ren jämförelse av grundmekaniken för att lyckas med en handling borde det vara uppenbart att CoC är snabbare: en procenttärning under ett värde lär alltid vara snabbare än att slå en näve tärningar, klassa dem som lyckade eller misslyckade och räkna ihop antalet framgångar... givet likvärdig träning på båda områden.

Jovisst, men det är i min mening också rätt meningslöst att sitta och knåpa ihop hur andra system och hemkokta regler ska inverka på Vampire när det redan finns ett väl fungerande system.

Om jag delade din åsikt om att det var ett väl fungerande system skulle jag nog även dela din åsikt om att det är onödigt att ersätta. Nu gör jag inte det :)

Det behöver inte kräva så mycket jobb heller... att dubbla alla egenskapsvärden och köra med fuzion i stället tar inte många sekunder och lär funka mycket smidigare.

<I>Wow... det kände jag inte till. Så är en botch alltid fatalt i Mage? Eller bara för vissa handlingar? Stackars satar, fast med tredje utgåvans regler för botchar (jag antar att tredje utgåvan av Mage har samma regeländringar som tredje utgåvan av Vampire) är det ju svårare att botcha.[/i]

Botchar man ett slag för magi (som är rätt vanligt i Mage) får man en omedelbar paradox-backlash. Det är rätt allvarligt och kan försätta en karaktär ur spelbart skick permanent om man har litet otur.

Fummelbuggen finns kvar, även om den är lindrad. Det känns inte bra att man skall bli klumpigare ju bättre man är IMHO, även om det är marginellt.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Re: Induktionsbevis [OT]

Påstående: Det finns en oändlig mängd system.

Oändligt är inte ett vetenskapligt begrepp. Vad du försöker säga är att antalet system inte är uppåt begränsat /images/icons/wink.gif

Om antalet deltagare är större än 1 så kommer bakdelningsprincipen att inträffa.

Jag avstår helst från att föreställa mig ett oändligt antal ovetenskapliga (och svettiga) rollspelare som idkar bakdelning tillsammans.

/Kalil
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Så sjukt...

"Om du anstränger dig i DoD kan du komma upp i 2T10+1T6+2, men det förutsätter ett tvåhandssvärd och en pervers STY så att du får en knasigt hög skadebonus."

Å andra sidan krävs ingen pervers STY för att komma upp i +1T2 i skadebonus. Ansenlig, men inte pervers. På samma sätt som en ansenlig Strength i Vampire ger fler skadetärningar - av samma sort. Även med +1 i skadebonus har man ännu en siffra att lägga till när man räknat prickar.

"I Cthulhu är det likadant - väldigt små tärningspöler med ett fåtal (en eller två) likasidiga tärningar och undantagsvis skadebonus med en annan tärning."

Många vapen har två tärningar och något plus, som dessutom ska dubblas om det blir en impale. Det är ett extremt exempel, men under en session Delta Green fick en kompis slå 1T10+1T6+3 och sedan dubbla det för att blåsa skallen av en reanimerad indian.

Sedan har vi rustningssituationen, som återkommer i både CoC och DoD. Där måste man dra av rustningen efter slag - ännu en kalkyl, ännu mer tid - medan rustningen är inräknat i soak-slaget i Vampire.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Så sjukt...

Faktiskt inte. Små tärningspöler oliksidiga tärningar är däremot rätt vanliga. Om du anstränger dig i DoD kan du komma upp i 2T10+1T6+2, men det förutsätter ett tvåhandssvärd och en pervers STY så att du får en knasigt hög skadebonus.

Äsch, det kan bli knas ändå. Tänk dig en kille med STY över 13, skadebonus 1T4, med ett bredsvärd (STY-krav 13) som han håller med båda händerna och går bärsärkagång. Skadesatsen blir då 1T8+1T6+1T4+1T2+1. Om snubben hade varit en jätte eller något i den stilen hade vi antagligen varit tvungna att ösa på med ett gäng sexsidiga tärningar istf den enda ynka fyrsidiga.

/Jakob
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: If it ain't broke, don't fix it.

Tärningspölar finns det inte mycket att göra åt, det är helt enkelt en vanesak att läsa av antalet successes, ch enligt min erfarenhet går det efter en tids intensivt Vampire-spelande snabbare att läsa av successes på 5T10 än att lägga ihop resultatet av 1T20+1T4+3T8+7.

Fem tärningar är väl inget problem, men när man langar fram sitt helautomatiska vapen och vill dra av en redig skur kan det röra sig om uppemot 20 tärningar för att avgöra antalet träffar. Det känns lite mycket tycker jag.

/Jakob
 
G

Guest

Guest
Men fortfarande

Det är faktiskt så att det blir mer tärnings slag i Wod överlag, en vad det blir i DoD.
Sen tycker inte jag att det är ett problem.
Det kan vara så (så var det iaf för mig i början) att Krille har växst up i DoD eran och har svårt att asimulera (svårt ord)
till ett så anurlunda "maskineri" :) he he

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 
G

Guest

Guest
Re: If it ain't broke, don't fix it.

Men i jämförelse med Drakar och demoner så karnse vampaier ter sig krånligt (för vissa) i och med många tärningslag, men Eon da, där kan ju en strid ta upp ett halvt spel möte för fan.


... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Re: If it ain't broke, don't fix it.

Det är ju då det börjar bli riktigt kul.

PAX
- I Am A Man Of Constant Sorrow
 
G

Guest

Guest
Re: If it ain't broke, don't fix it.

Tänk dig en sitoation där du skal slå 25 tärningar på samma gång och pga av att du slår en så ofantlig mängd tärningar så tapar du kontrolen över en tärning.
Den okontrolerade tärningen slår hårt i bordet och rickoserar rakt upp i din nässa och hur mycket du en pillar för att försöka få ut den så siter den envist kvar.

Hur kul var det nu då ? :gremwink:


... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Re: If it ain't broke, don't fix it.

Kan man snorta tärningar?

PAX
- I Am A Man Of Constant Sorrow
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: If it ain't broke, don't fix it.

Kan man snorta tärningar?

Tja, det beror på vilken tärning det är. En rejäl T20 är aldrig fel, men den är förbannat svår att få i sig. Och gud bevare oss för den fyrsidiga!

/Jakob
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Mmm...

Det beror väl på om man vill spendera så mycket tid på realism. Jag är likgiltig i frågan.

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 
G

Guest

Guest
Re: If it ain't broke, don't fix it.

I ljusets hastighet har jag väl alldrig på ståt, förmodligen så har du väl drömt det.

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 
G

Guest

Guest
Re: If it ain't broke, don't fix it.

Kan man snorta tärningar?

Du lägger ett par tärningar på en tesked, värm försiktigt under skeden tills tärningarna smält sen är det bara hela i det i en spruta och skuta i väg !

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 
G

Guest

Guest
Re: Mmm...

"Det beror väl på om man vill spendera så mycket tid på realism."
-Hur menar du och vad har det med saken att göra ?

"Jag är likgiltig i frågan"
-Om du är likgiltig varför besvärar du oss med ditt inlägg ?

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 
Top