Beastslayer
ROTN
Fading Suns
Synd då bara att Fading Suns är out of print, eller misstar jag mig ??
Synd då bara att Fading Suns är out of print, eller misstar jag mig ??
Det där är faktiskt en lite intressant idé. Ponera att kriget tar slut men att Tyskland inte blir i grunden besegrat. De västallierade går med på att sluta separatfred mot att tyskarna återgår till 1938 års gränser (med möjligt undantag för Österike som mer eller mindre frivilligt blev en del av tredje riket), samt att delar av den nazistiska partitoppen ställs inför rätta såsom krigsförbrytare. Resultatet skulle då bli en värld inte helt olik kalla krigets 1950-tal fast med ett fortfarande nazistiskt tyskland. Atombomben är ännu inte uppfunnen och agenter från NKVD och Gestapo smyger på varandra i regniga östeuropeiska gränder. Mitt emellan finns Amerikanska OSS-agenter som inte riktigt vet vilken fot de ska stå på och mest hoppas att varken tyskar eller ryssar ska få övertaget, utan sammarabetar med den som för tillfället är i underläge.3. Attentatet mot Hitler 20 juli 1944 lyckas. De riktiga generalerna tar makten, rensar ut nazisterna och avslutar kriget med bibehållen ära för Tyskland.
Resultatet av det vore ett tredje världskrig inom ett par decennier. Eftersom Tyskland inte besegrats i grunden skulle allehanda revanschistiska rörelser och konspirationsteorier (judarna!) åter frodas. De allierade visste att de var tvungna att bomba Tyskland till grus för att Tyskland skulle förstå att det var kört. Det fick inte råda minsta tvivel om att Tyskland krossats i grunden. Sett ur det perspektivet blir ockupationen och delningen en logisk konsekvens som förvisso var förödande för delar av befolkningen men kanske välgörande för världsfreden.Det där är faktiskt en lite intressant idé. Ponera att kriget tar slut men att Tyskland inte blir i grunden besegrat. De västallierade går med på att sluta separatfred mot att tyskarna återgår till 1938 års gränser (med möjligt undantag för Österike som mer eller mindre frivilligt blev en del av tredje riket), samt att delar av den nazistiska partitoppen ställs inför rätta såsom krigsförbrytare.
Som andra generationens tysk upplever jag det där enbart som cyniskt bullshit. Man kan nästan höra ekot av överste Kurtz ord "Drop the bomb, exterminate them all" när man läser ditt inlägg. I vilket fall som helst en enfaldigt simplistisk beskrivning av processerna bakom nazisternas fall -45. Och din uppfattning om att japanerna säkert hade varit mer villiga att göra upp med sin historia om jänkarna bombat dem ännu mer låter mer än lovligt wacky.De allierade visste att de var tvungna att bomba Tyskland till grus för att Tyskland skulle förstå att det var kört.
Japans självförsvarsstyrkor uppgick till 2005 till 239,430 soldater, och med en förvarsutgift på $46,000,000,000 var man på 5:e plats när det gäller militärutgifter. Endast USA, Storbrittanien, Frankrike och Tyskland anslog högre belopp till militära utgifter enligt Wikipedia: List of countries and federations by military expenditures. Men de siffrorna skall väl tas med en nypa salt. Iaf är Japans väpnade styrkor förhållandevis stora internationellt sett och det har väl börjat utredas om man skall slopa inriktningen på självförsvarsstyrkor i konstitutionen och istället övergå till en mer traditionell militär organisation. I vilket fall som helst är ju alla andra länders förvarsutgifter försummbara i jämförelse med USAs som ensam står för ungefär hälften av hela jordens totala militärutgifter. Jaja, blev väl lite OT här men tänkte att jag skulle besvara din undran iaf.jag undrar om Japan ens har särskilt mycket väpnade styrkor att tala om
Deras nuvarande konstitution tillåter inte ens , beroende på hur strikt man vill tolka den, japan att ha självförsvarsstyrkor. Det hela regleras i den nionde paragrafen som innehåller formuleringar som "/.../ frånsäger oss i all evighet rätten att använda våld och krig som medel för att lösa konflikter" och "därför skall japan varkern ha militär, flotta, flyg eller någon annan form av militärmakt" (min taffliga översättning).det har väl börjat utredas om man skall slopa inriktningen på självförsvarsstyrkor i konstitutionen och istället övergå till en mer traditionell militär organisation.
Vilken del av mitt inlägg får du till historierevisionism.Jag tycker det låter lite historerevisionism.
Vaddå förträngning av det förflutna? Vad menar du?förträngning av det förflutna
Eller så pippade han som en kanin med allt som rörde sig och man får istället drösvis med olika sekter som alla hatar varandra.Förresten, om man ska fortsätta på gammalt whatiffande så (från Wikipedia):
"Enligt judisk-kristen tro var Abraham hebréernas stamfader och enligt islam även arabernas. Detta kommer sig av att Abraham fick två söner; den ene hette Isak, som föddes av hans fru Sara, Isak ses som Israelernas stamfader. Tillsammans med sin tjänstekvinna Hagar, fick Abraham en son som hette Ismael, som i sin tur blev stamfader åt de arabiska folken."
Så om Abraham av Ur bara ramlar av sin åsna och bryter nacken innan han fått några barn, så är det väck med judarna, araberna, judendomen, kristendomen, och islam. Och all inverkan som någon av dem har haft på resten av världen sedan dess.