Sorry för OT, men 100% det här! På Gothcon i helgen så pratade jag med flera personer som nämnde hur de använt/hänvisat till Alexandria och till och med där Alexandria bidragit till att en person plockat upp rollspelshobbyn. Så värdefullt även för mig att få känna att jag gjort någon slags skillnad för hobbyn (även om jag inte skapar några spel).Målet för mig är ju alltid att folk spelar mina spel. Den allra bästa ryggdunken man kan ge mig är att berätta att man spelat, och säga vad man tyckte om det. Visa att mitt spel gjort något, varit viktigt eller åtminstone bidragit med en stunds underhållning, gärna på ett sätt som skiljer sig från hur andra spel gjort det. Har mitt arbete spelat roll?
Jag pluggade Alexandria i en intervju med en skotsk podd på GothCon! Ba så du vet!På Gothcon i helgen så pratade jag med flera personer som nämnde hur de använt/hänvisat till Alexandria och till och med där Alexandria bidragit till att en person plockat upp rollspelshobbyn.
Kopparhavets hjältar har vunnit typ 6st.Jo, men samtidigt känns det som att vi som istället ägnat vår karriär åt Neogames/Helmgast är groteskt förfördelade av den befintliga strukturen - har våra spel någonsin vunnit ett enda Fenix award? Inte vad jag kan minnas.
En logo för att vara vinnare har redan efterfrågats, men självklart ska vi till nästa år ta fram en som är ”nominerad”! Ypperligt bra idé!Älskar dina båda inlägg men det här tycker jag var en särskilt intressant tanke. Om det kan skapas en logotyp för det som alla nominerade får använda i sin egen marknadsföring vore ju superbra!
Kult: Divinity Lost vann över 10 stycken 2019, bland annat bästa spel. Däremot hölls ingen ceremoni det året. Troubleshooters vann guld för bästa rollspel 2021 på förra årets gala dessutom.Jo, men samtidigt känns det som att vi som istället ägnat vår karriär åt Neogames/Helmgast är groteskt förfördelade av den befintliga strukturen - har våra spel någonsin vunnit ett enda Fenix award? Inte vad jag kan minnas.
Ja, framför allt detta! Det är fan inte lätt att hitta på något som verkligen är nytt på riktigt (jag talar av egen erfarenhet!). Och de som gör det jobbar ofta, särskilt i början, i kommersiell motvind. Samtidigt gör förnyare ofta något som många andra, emellanåt även de som tjänar hyfsat mycket pengar, har glädje av. Särskilt i längden.Bästa innovatör. Vem har bidragit med nya idéer till branchen? Här ryms smarta digitala plattformar, nya spelmekaniker, rollspelsforskning osv. Inte begränsat till föregående års produkter.
Du är sen till festen – det är exakt detta som diskuteras i denna tråd.Allt måste inte vara som det har varit förut. Det ska, som jag påpekade i en tråd som symptomatiskt nog stängdes, gå att säga något annat. Alla tycker inte likadant. Öppna fönstret, ställ in nya möbler, spela annan musik. Fler och andra behöver få plats!
Jo, jag har sett det. Men jag uttryckte det på mitt sätt.Du är sen till festen – det är exakt detta som diskuteras i denna tråd.
Inte alls en dum idé! Projektor skulle också möjliggöra att de som inte kan närvara kan få hälsa något! Det går också att lösa det du nämnde om ordningen, där "schemat" över vad som ska delas ut kan presenteras innan och gör det lättare att följa med.
- På själva galan är det dessutom helt omöjligt att fatta vad en del av de här priserna går till. Kan man skaffa fram en projektor av något slag? Visa upp omslag och produkter?
Har du någon aning om vad du ber om?! Finns ens detta?! (Ta med en gnutta salt, men ändå)
- Jag vet inte om jag borde sitta i nån jury, den skulle väl helst bestå av folk som TYCKER saker om rollspel men inte GÖR dem.
Det spännande är att det har effekt utanför de redan frälsta. E. P. Uggla var superglad att hon vann för DoD-boken i år och förra året gjorde Bonnier ett PM om att Nelly Rapp vann. Chaosium lade upp på sin hemsida om att Repository-scenarion vann silver för "Bästa Community Content".
- Jag är lite osäker ifall det finns någon "Fenix Awards"-effekt; innebär att man får pris att fler får reda på att ens grej finns? Att man säljer mer? Om målet bara är en ryggdunk så sätter det ju lite andra stakes än om tanken är ryggdunk + faktisk, praktisk boost.
Nä, jag vet. Det är mycket begärt. Men det vore också väldigt bra =) Så jag tänker att om man sätter ihop en jury bör detta premieras.Har du någon aning om vad du ber om?! Finns ens detta?! (Ta med en gnutta salt, men ändå)
Kul!Det spännande är att det har effekt utanför de redan frälsta. E. P. Uggla var superglad att hon vann för DoD-boken i år och förra året gjorde Bonnier ett PM om att Nelly Rapp vann. Chaosium lade upp på sin hemsida om att Repository-scenarion vann silver för "Bästa Community Content".
En sak jag tänkte på när jag läste den där länkade artikeln om awards generellt… En av de grejer som definitivt skiljer Fenix Awards från t.ex. Oscars är ju… att det faktiskt inte sänds. Alls. Det är verkligen bara de närmast sörjande som ens får vara med om ceremonin. Jag vet inte hur det kan lösas med GDPR etc, men det vore rätt kul om man kunde få till livestream, som sen rentav kunde typ textas och läggas ut nånstans. Men ja, jag vet att det är en massa extra jobb etc, se detta som att jag spitballar idéer och pie-in-the-sky-grejer, sen kan man fundera på vad som faktiskt går att genomföra rent praktiskt till nästa år etc.Så jag tror vi kanske faktiskt är lite "för dåliga" på att göra är faktiskt att lyfta Fenix Awards utanför "de närmast sörjande": resultat presenteras oftast bara på Facebook-sidan t ex (vilket minst en nominerad tyckte var synd, för då blev det svårt att länka). I år är tanken att vi ska göra en "vinnare på Fenix Awards"-dutt som iaf går att använda på sina produkter och förslaget att göra en för nominerade var genial. Speciellt för att för dem där det kan spela mest roll kan det vara viktigt att kunna visa upp.
Ja, överlag det här med att ha en logga att visa upp skulle jag gilla. Har för mig att jag frågade Anders ifall man kunde få använda "fenix rekommenderar"-symbolen nån gång efter att nåt av mina spel rekommenderades, men jag tror det rann ut i sanden. Överlag tycker jag det vore asbra om det vore mycket enklare att sprida infon om att man vunnit.Dessutom tänker jag att "Fenix-effekten" kanske inte är lika stor för att de flesta som kan se att något vunnit ofta redan följer förlagen i fråga… men om det helt plötsligt finns en dutt om att det vunnit så är det ju en annan femma.
Det är också något jag bollat i huvudet efter årets GothCon, så inte alls omöjligt.En sak jag tänkte på när jag läste den där länkade artikeln om awards generellt… En av de grejer som definitivt skiljer Fenix Awards från t.ex. Oscars är ju… att det faktiskt inte sänds. Alls. Det är verkligen bara de närmast sörjande som ens får vara med om ceremonin. Jag vet inte hur det kan lösas med GDPR etc, men det vore rätt kul om man kunde få till livestream, som sen rentav kunde typ textas och läggas ut nånstans. Men ja, jag vet att det är en massa extra jobb etc, se detta som att jag spitballar idéer och pie-in-the-sky-grejer, sen kan man fundera på vad som faktiskt går att genomföra rent praktiskt till nästa år etc.
Jag vet inte om jag borde sitta i nån jury, den skulle väl helst bestå av folk som TYCKER saker om rollspel men inte GÖR dem. Om nån tror att jag skulle kunna vara behjälplig med någon del av att få till stånd ett sådant pris – hör av er! Det är en skitbra idé!
Jag finns. Jag har ett fåtal åsikter om max en rollspelsprodukt om året dock. Så jag är fullkomligt olämplig att ha i en jury.Har du någon aning om vad du ber om?! Finns ens detta?! (Ta med en gnutta salt, men ändå)
Givet att aulan rymmer kanske 200 fler personer än vad som deltar på prisutdelningen ska det nog inte vara ett problem att hitta en plats där man inte syns på bild.Sedan går det dessutom att ha en rad där man garanterat inte syns om man verkligen inte vill synas.
Vad skönt att det framgår! Jag tycker det här är enormt värdefullt att få. Sedan går inte allt att göra och kanske inte på en gång, men att iaf ta upp det tycker jag ger jättemycket!och jag gillar verkligen att Gabrielle utstrålar att vilja lyssna på feedback.
Ska ni streama, var noga med ljudet. Det verkar fascinerande svårt att få det bra i sådana här sammanhang, och dåligt ljud förstör alltihop.Vad skönt att det framgår! Jag tycker det här är enormt värdefullt att få. Sedan går inte allt att göra och kanske inte på en gång, men att iaf ta upp det tycker jag ger jättemycket!
Jag tycker att en egen hemsida låter som en god idé. Skulle gärna se att den innehöll en förteckning över alla års nominerade och pristagare.Jag saknar också att utmärkelserna inte har en egen hemsida, det hade varit bra att ha för att länka och då skulle det vara ganska enkelt att iaf visa basinfo om alla nominerade för de som vill läsa (och såklart, uppmana nominerade att skicka in info med). Också bra att ha för att avslöja vinnarna sen.