Nekromanti Alternativ teknisk utveckling

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag menar inte nödvändigtvis zeppelinare istf Boeing.

Jag tänkte på hur mycket av teknologisk utveckling som lett till teknologi som är privat och personlig: personbilar, TV-apparater, persondatorer och telefoner är fyra bra exempel. De finns i nästan alla hem i västvärlden och, även om man inte nödvändigtvis "kontrollerar dem" är de i var mans händer.

Jag har funderat på en ukroni (=alternativ historia) med en alternativ teknisk utveckling. Det finns ingen "högre" teknologi (vad det nu är; tidig industrialism känns OK) för normala privatpersoner.

Bussar/tåg/passagerarflygplan, men inga personbilar om man inte är en rik snobb (jämförligt med att äga ett privatplan idag).

Telefon/telegrafstationer man kan gå och skicka meddelanden vid, men inga telefoner i hemmet (utom för rika knösar, vad de nu motsvarar i denna världs sociologi).

Stora datorer som används av militär och civil administration (och kommunikation?) men inga persondatorer. Troligtvis finns inga gränssnitt (antagligen fel term) typ Windows som gör att vanliga korkskallar kan använda datorer.

Folk kan gå och se på någon sorts bio, och den kan till och med vara ganska avancerad (3D? definitivt färg) men bara (you guessed it!) folk av typen Rockefeller/Plantagenet har något som liknar TV hemma.

Vilka effekter har det här på samhället? Jag tänker mig en större klyfta mellan haves och havenots (industriell feodalism? uttjatat fast kul). Vad kan leda till en dylik utveckling? Övriga idéer?

Erik
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varför har denna teknologiska utveckling inte blivit tillgänglig för den stora massan? Har inte kapitalismen slagit igenom i världen? Det krävs rätt stora omkastningar när det gäller ideologier och politisk utveckling för att det resultat som du pratar om skall uppnås. Snackar vi om någon slags moderna feodalism eller?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
How 'bout Kina?

...där finns ju snarlika förhållanden idag. Man har haft konstant ekonomisk tillväxt i sjuhelvetes många år, städerna växer och växer och man blir så sakteliga snorbra på IT, verkstadsteknik och bös, och Shanghai hyser 75% av världens jättebyggkranar och man bygger glasdildos högre än Karakorum. Och samtidigt traskar en stor del av befolkningen omkring i Taklamakan och odlar kameler eller sitter i yurtor uppe på högplatåerna och kärnar yaksmör. Underbart land, i sanning...och kanske en applicerbar modell?

- Ymir, föreslår
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Eftersom jag för tillfället inte riktigt orkar ge mig in i någon längre utläggning hänvisar jag istället till William Gibsons och Bruce Sterlings steampunkalster The Difference Engine .

Tekniken är genom sin relativa nyhet och format otillgängligt för de flesta vanliga människor, även om de ofta arbetar med den. Difference engines, alltså datorer, fyller t ex hela byggnader och man måste boka tid för att använda dem. Samtidigt har den snabbare industrialiseringen lett till en starkare stat och hårdare kontroll av medborgarna (t ex finns redan id-kort och information om medborgarna lagras på datorer), som nu styrs av en ny överklass - de som förstår/främjar tekniken. Resultatet är ett teknokratiskt men väl igenkännbart viktorianskt Storbritannien där uppfinnare och vetenskapsmän är förebilder och Gud är gammal vidskeplighet.


/Rax, lite för slö för att engagera sig idag :gremcrazy:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
För att någon viktig komponent i alla dessa saker är snordyr att framställa?
Den breda massan har helt enkelt inte råd.

behöver det vara svårare än så?

chrull
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Kommentarer till kommentarer

Difference Engine: har lästs. Den sortens datatekniska utveckling som finns i den boken påminner om den som fanns i alla skräckvisioner om datorer före PC-revolutionen - stora hemska centraldatorer genom vilka myndigheterna (eller stora företag) kontrollerar massorna. De datorer som eventuellt förekommer i min tänkta kampanjvärld är nog av liknande slag, om inte nödvändigtvis differentialmaskiner och därför antagligen mindre. Eftersom jag vill att det skall gälla teknik i stort kan det inte dock baseras på att den är ny, direkt.

Nån datakunnig bekant har för övrigt sagt att vore det inte för Windows och dataspel hade PC-datorer kunnat vara mycket enklare; administrativa uppgifter kan de sköta ändå.

Kapitalism: Antagligen inte, walium, fast det är förstås möjligt att den sökt sig andra vägar. Varför - det är vad jag frågar er :gremgrin: En feodal eller i alla fall annorlunda ekonomi är nog möjligt - jag kom att tänka på byrr i Wastelands, vars manufaktur är helt "hantverksbaserad". Det enda man massproducerar med maskiner är råvaror (metall, mat, kläder etc.), elektronik och maskiner byggs av hantverkare som inte släpper ut tekniska hemligheter till andra hur som helst.

Dyra tekniska komponenter: Tja, det kräver en hel del handviftande att förklara varför en buss är ekonomisk att bygga men inte en bil. Tillverkningsproceduren är nog enklare att labba med än råvarorna. Det sägs visst att en del av Fords geni var inte bara det löpande bandet (som massproducerar bilar relativt billigt) det var att inse att om "vanligt folk" kan köpa bilar - otänkbart innan - kan man sälja många fler bilar, så i slutändan tjänar man på att tillverka billiga grejer (och att ge folk högre lön - de kommer ändå att konsumera upp pengarna och så får jag tillbaka dem...).

Man kan ju också tänka sig ett förtryckande samhälle som inte uppskattar att man kan masskommunicera utan att någon Överhet har chans att se vad man gör eller att folk kan åka var som helst när de vill. I Keith Roberts (var det så han hette?) alternativvärldsroman Pavane har en historia där det aldrig blev någon reformation gjort att det aldrig blev någon upplysning heller; tekniken håller sig på steampunk-nivå, kontrollerad av kyrka och feodaladel, samt vissa tekniker-gillen.

Kina: Ymir kommer med ett fint exempel, men massproducerade personbilar etc. finns ju i Kina (och i Indien, ett annat bra exempel på samma sak) det är bara att det inte är vanligt i vissa regioner. Eller?

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Kommentarer till kommentarer

Den sortens datatekniska utveckling som finns i den boken påminner om den som fanns i alla skräckvisioner om datorer före PC-revolutionen - stora hemska centraldatorer genom vilka myndigheterna (eller stora företag) kontrollerar massorna.
Det intressanta är att datorerna på riktigt fick egentligen inte den möjligheten och inriktningen förrän eftet PC-revolutionen. När datorn blev ett husdjur slutade man se riskerna.

Nån datakunnig bekant har för övrigt sagt att vore det inte för Windows och dataspel hade PC-datorer kunnat vara mycket enklare; administrativa uppgifter kan de sköta ändå.
Delvis sant. Administrativa uppgifter går att köra på nästan vilket skräp som helst, men det finns också behov av stora, omfattande körningar som kräver råstyrka. Exempelvis kan vissa typer av trafikräkningar ta ett dygn på dagens vassaste PCs för att analysera en enda mätning. Massor av tekniska problem har samma prestandakrav, detsamma gäller olika simuleringar och sånt.

Så sanningen är antagligen att utan Windows och hemdatorn så skulle man nog se två klasser av datorer, en klenare som i princip bara är enkla terminaler för administrativa system och annat lättviktigt, en kraftfull för krävande tillämpningar. Ungefär som det var innan PC-boomen alltså.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Jag vet inte, men jag känner Equilibrium direkt när jag läser din beskrivning. Inte för att den stämmer överens med filmer direkt, men ändå... Gillar din tanke där... Gillar den väldigt mycket, kanske ska ta kluddra på något liknande...

Tack för tipset mannen!

MVH
NecTech
 
Top