Nekromanti Allt handlar om sex

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag klurade lite på diskussionen om olika raser som finns längre ned på forumet och började fingra på en teori om vilka raser vi gillar att spela med.

En teori värdig Siegmund Freud.

Jag menar nämligen att själva idén om människoliknande raser härstammar från våra undermedvetna idéer om hur vi själva skulle vilja vara. Idéer om människosläktets fortlevnad och utveckling, med andra ord. På så vis kan man tolka våra favvo-val av raser, som en underliggande önskan till hur vi egentligen skulle vilja vara själva. -Och till vilka vi finner tilldragande.

Små koboldiga ungar vill ju alltid själva vara större och starkare, därför väljer de att spela med boffiga muskeldunderraser. De drömmer förstås också våta drömmar om storvuxna amazonkvinnor i pälsar och läderstövlar.

Övervintrade hippies och skäggmiffos med konstiga saker i pipan, de föredrar att spela dekadenta libertiner som fauner och lättfotade älvfolk. Mycket riktigt tänder de också på små försynta älvlika varelser eller håriga, satyrliknande beatniks. (Well, kvinnliga hippies, i varje fall)

Sedan har vi sådana som jag, kulturellt högstående organismer med sansade sinnen och social begåvning (ehrm). Vi personifierar oss förstås med de graciösa alverna och trånar efter lika finlemmade och skarpsinnade alvlika varelser som oss själva.

Vidare kan man nämna de vildhjärnor som spelar med kattmän och vargmän. Dessa är förstås ute efter rå, bestialisk, svettig CENSUR med lika våldsamt passionerade CENSUR och stoppa upp CENSUR och upp i takkronan, där han greppar efter CENSUR och majonäs och boston gurka på hans CENSUR och... ;^D

Sist har vi alltså de som väljer att spela med skäggiga dvärgar. De tillhör vårt släktes mest depraverade, sorgliga figurer som inget hellre önskar än att ägna sig åt syndaktiga perversioner med skäggiga damer. ;^D

Hela det här inlägget är på låtsas.
Jag ville bara fira att jag blivit Krigare.

/Rising

"De som vill spela med ankor, då?"

"Bleuuurgh!"
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Och jag då?

Och jag då?

Jag är en sådan där typ som tycker att de flesta ickemänskliga spelbara varelser lider av människor-i-lustiga-kostymer-syndromet, i alla fall i fantasy, och därför väljer att spela människor utan de lustiga kostymerna.

Jag bävar inför vad du kan göra av detta...

Ridijeck
människospelare
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Och jag då?

"Och jag då?

Jag är en sådan där typ som tycker att de flesta ickemänskliga spelbara varelser lider av människor-i-lustiga-kostymer-syndromet, i alla fall i fantasy, och därför väljer att spela människor utan de lustiga kostymerna.

Jag bävar inför vad du kan göra av detta..."

Precis vad jag tänkte skriva fast så kom jag på att han inte nämt en viss spelbar ras till ett visst, inte helt okänt, svenskt rollspel med många år på nacken, nämligen ankan, undrar vad han har för teorier om de som väljer dem? /images/icons/smile.gif


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-09-22 18:45.</EM></FONT></P>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Doktorns diagnos: Impotens

Siegmund Riesing replikerar:

"Hier sier wie das sexuelle stagnationen in den högformen, ja?
Den grå undt trista laagomschwensken, som wie säger...
Du behövfer omedelbums den sexlivfet uppfpiggen, ja?

Provfen omedelbumsen das lillen "rollspielsakten" med den kleine fraulein, jieg kan rekommendieren "latexmadamen und das kommendant""

Ärs, till protokollet bör tilläggas att jag inte direkt är kungen på tyska. Eller psykologi. Eller sex och samlivsfrågor. Jag säger bara "Grattis, du är normal."

;^D

/Rising
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
inte att förglömma är också de personer som hellre spelar halvlängdsmän (som jag själv) dessa fredsälskande, possitivt konservativa, knubiga folk som dessutom bor i nedgrävda i kullar och röker pip-tobak är hellt enkelt oemotståndliga av den enkla andledning att dom är godare och mänskligare än till och med mäniskan själv
/Andro hobisk trolljägare

All Makt åt SL
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Jag har märkt att man gärna spelar karaktärer som man eg. vill vara som person IRL..
Själv spelar jag <EM>oftast</EM> karaktärer som är smidiga, snygga och kan lite om allt. En annan spelare spelar helst muskelknutte. Spelaren själv har styrketränat. En vill spela små, smidiga varelser som är bra på stjäla etc, en är raggare och har gärna karaktärer som kör MC och bil.

Alla i gruppen vill ha karaktärer som ser bra ut. <EM>Det</EM> märkte jag när jag delade in DoD:s KAR i två undergrupper, UTSeende och RYKte. Man kan sänka en undergrupp för att öka på den andra, men max med två.. Mao, höjer man UTS m två så sänks ens RYK m två. Alla spelare sänkte sitt RYK och höjde i UTS.

/[color:green]Han</font color=green> som visserligen kan hamna i perioder då han gör ung samma karaktärer till olika rollspel
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tror att det var dumt att dela upp KAR i rykte och utseende. Rykte känns ju inte som en grundegenskap, det ändras ju efter ens handlingar. Därför resonerar man gärna så att "jag tar utseende nu, så får jag jobba på ryktet under spelets gång", förmodligen omedvetet resonerar man så.

Jag brukar ha Auktoritet, Charm och Utseende. Då har man ett värde för att leda trupper och värva soldater, och två värden för att ragga brudar. (-Nja, de kan faktiskt användas till annat också)

Jag vet inte, men "personlighet" och "utseende" hade varit bättre undergrupper, om du bara ville ha två. Att spela en snygging med dåligt rykte, det är ju coolt, men att spela en snygging som har noll personlig magnetism, han är inte lika häftig...

Klur, klur, klur...

/Rising
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Och jag då?

Precis som jag alltså...

Kan välja mellan 15 olika alveraser, 15 olika dvärgraser, 70 olika människofolk, halvlängdsmän, orcher, halvorcher, troll, galningar fauner, satyrer mm...

Jag tar urarketypen för människa, man kan ju undra varför.

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Karisma och sånt..

Karisma är skumt, eftersom en läskig skurk t. ex borde ha hög karisma. Men då blir han en riktig charmknutte! Och den äckliga tjejtjusaren som har 18 i karisma, är han en bra ledargestalt då eller? Och tänk på dom varelser som får modifikationer på karisma.. Om alla alver har i genomsnitt 14 i karisma och 12 i psyke så innebär det att alver har lätt att övertala, men också lätt att bli övertalade. Den som börjar prata vinner! /images/icons/crazy.gif

För övrigt så är det nog sant att man gärna spelar RP som motsvarar ens ideal. Det är ju så strävar, åtminstone lite grann, efter att bli, så det är ju bara naturligt att ens rollpersoner blir så.

Själv så har jag viljestyrka/psyke som favoritegenskap..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Karisma och sånt..

Ja, det finns en anledning till att jag undviker att ha med grundegenskapen karisma i det rollspel jag klurar på*. Som det är nu hade jag istället tänkt använda grundegenskapen "Själ", som är ett mått på personens intuition och empati. Med högt värde i Själ förbättras alltså ens kommunikationsförmåga inte för att man blir charmigare och trevligare, utan för att man lättare kan sätta sig in i motpartens situation och anpassa sitt eget beteende därefter.

Sedan hade jag tänkt att lägga in "Utseende" och kanske även "Karisma" som sekundära egenskaper. Dessa kan vara både positiva och negativa, så ett positivt värde på Utseende innebär att du ser snygg ut och kan lägga till egenskapens värde till färdigheten vid situationer där snygghet är av betydelse, medan ett negativt Utseende blir en negativ modifikation.

Jag har inte hunnit speltesta det än, men på papperet ser det bra ut.

*För de som läste mitt "Rollspelsmakardilemma"-inlägg tidigare så är det Stormtid som jag beslutat mig för att jobba med.

Ridijeck
hemma igen efter en helgs nästan konstant rollspelande
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hur jag gjorde..

Jag har delat upp "karisma" i:

Utseende
Sociala färdigheter
Charm
Skrämmande
Ledarskap
Gullig (För att få folk att tycka synd om en)
Drag som uppskattas av en annan kultur än människan (T. ex orcher gillar ärr, alver gillar stora öron.. Eller nåt.)


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Hur jag gjorde..

jag löste det på ett Westernsätt, tar bort de grundegenskaperna. och ja, jag snodde utan att det märks för väl./images/icons/tongue.gif
Poängen ligger i att man ska rollspela mer. itne för att man inta SKA få slå för Bluffa ifall man vill ljuga, men om man drar en trovärdig lögn låter det bättre ifall man rollspelar fram det.
SL: ni stöter på en drake.
Spelare A: vem har högst karisma och övertala å sånna grejjer??
Spelare B: jag har 12 kar och 13 bluff, och 8 i övertala.
Spelare C: jag, som är en fjollig alv, har 18 i kar och bluffa 16.
Spelare A: Låt han slå.
Spelare C: *slår tärningen/arna*
SL: OK, ni lyckas fjäska och övertala draken att han inte borde elda upp de stackars älvorna som bara vill bo i frid vid skogssjön.
Spelare A,B,C: Whoohoo!

Låter det itne bättre ifall Spelare C sitter och hittar på lismande fraser, som "O du förskräckligheters övermästare, säg mig, varför plågar ni detta älvfolk?" eller " Du mest skräckinjagande bland skräckinjagande, skulle ni kunna nedlåta er att svara en - underlägsen er - varelse, på en för er, visast bland visa, enkel fråga?"

Så jag skrev nått i typ med : Du bestämmer hur snygg elelr ful din RP är. hur charmig han/hon är är totalt upp till dig. hur du rollspelar, vad du säger osv. SL kan enhälligt sänka denna siffra ifall du bär dig dumt åt."

eller nått i den stilen.

Jag vet att jag har rätt!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja.

Grundegenskaper behöver inte utesluta sådant.
Jag tycker också att det är ett bra system, men jag tänker inte ta bort "karisma" för dom som vill ha det.
Dessutom är min ABSOLUTA favoritlösning att låta en spelare som lyckas väl med sitt karisma-slag tänka lite extra länge på replikerna, eller ta både siffran och rollspelandet i hänsyn. (Annars KAN ju inte en rollperson vara charmigare än en annan.)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
hhmmppff. jag är gravt förolämpad. och min älsklingsdvärg Gorg. han är inte smartast bland smarta, men hans livssyn och hans yxa väger upp det... en dvärg med attityd helt enkelt.
Beträffande dvärgar och alver har jag stött på ett trevligt fenommen bland två (egentligen tre) av oss i gruppen. Jag, har svårigheter att spela en alv, har dock spellett en ett tag som jag fick ta över. kände honom ganska bra redan. med lite modifikationer i hans beteende passar han rätt bra att spela dock. en laglydig,dispyt stoppande fredsmäklande alv-skogsnisse som levde i samvaro med naturen och sina två djur, en häst och en varghund. hans pappa var en Utvald, dvs ett slags prästerskap. sannignen är att han själv var det, men genom en nycker av gudarna blev hans hår inte gyllene för evigt. han känner dock av de Utvaldas förmågor ibland. perfekt som äventyrskrydda för en SL... han gillar jag också, dock itne liak mkt som gorg. när jag spelar Gorg, så hatar han allt vad alver heter. det gör väl dvärgar i allmänhet har jag fått för mig iaf. jag kände mig manad på nått konsigt sätt, och jag har något personligt mot alver. kan vara nått underliggande eftersom jag tyckte att Alverna i Bilbo och SoR var fruktansvärt onda när jag läste de böckerna första gågnen på lågstadiet.. eller helt enkelt: jag gillar dvärgar, alltså ogillar jag alver. fråga mig itne varför, men jag har svårt för dem.
i kontrast till det har vi Erik. han ogillar dvärgar om än mer vad jag ogillar alver. återigen tror jag att det mynnar ut i 'första RP-syndrom'. den första han gjorde var alv. sen har han bara gjort i spel där det bara finns människor.(western,n2.) nu senast blev han en Ithorian i SW. det närmsta en alv man kan komma tycker jag. nu är juh SW ganska abstrakt från övrig fantasy, med lite egna raser. själv blev jag en Cereansk Jedi Consular (typ generalisering Lärd man/diplomat/magiker). de rackarna har binära hjärnor, ooch det innebär att de kan ge två olika synpunkter på varje sak, eller två aspekter ur alla gräl osv. detta gör dem utmärkta diplomater.
för att återgå till ämnet.
Jag tror att valet av raser inte direkt speglar ens personlighet, jag är varken girig eller gillar öl särsklit mycket, och Erik är definitivt inte med i Greenpeace. inte heller är jag den laglydiga, vänner-över-rasgränser alven som jag tidigare nämnde.
Det intressanta kommer när man skriver RP:s historia. för att ta ett exempel, Ithorianerna är fredsälskande, naturfolk, som tillber den stora djungelmodern. typ. och Erik spelade en ithoriansk soldat. måste bli en tämligen intressant anledning till varför han började kriga. bortförd eller kidnappad från hans skepp (de bor ibland i kolonier på stora skepp) eller utstött pga något, typ överdriven våldsfascination.

öh, som tillägg: den tredje i gruppen, Gustav, har heller inget till övers för alver. kan det bero på att han spelar dvärg?/images/icons/wink.gif

Jag vet att jag har rätt!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Ja.

jo, jag har siffran kvar. för de som vill spela på det 'andra' sättet, behöver de inte använda mina regler. mina regler innebär att man själv bestämmer sin siffar i Karisma, som påverkar en del sekundäregenskaper. sen om man själv tycker att man är ond, kan man sänka den frivilligt. eller så gör SL det, ifall man är korkad och förolämpar folk. eller kan man bara sänka sekundäregenskapen. osv. öppet för husregler med andra ord. mitt mål är att ha med regler för det mesta, men på Neogamesvis har jag frivilliga regler. jag markerar tydligt vilka som är överkurs osv. bland annat karismadelen..

Jag vet att jag har rätt!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
He he, nä, jag menade faktiskt inte allvar. Jag tyckte bara att forumet behövde lite flams, helt enkelt.

Men deet är något med ens första rollperson, vilken ras man spelar och så. På något sätt är det som första kärleken, den vilar konstant i bakhuvudet...

Äh, nu börjar jag flumma igen. Bäst jag slutar innan det blir knasigt.... fniss!

/Rising
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Karisma och sånt..

Jag brukar använda en grundegenskap "Personlighet" som antyder hur bra man är på att framhäva sig. Väldigt allmänt hållet. Hur bra man är på att fixa flickor beror på färdigheten förföra. Kommendera trupper görs med färdigheten ledarskap. Skrämma folk med färdigheten hota osv...

Hög personlighet innebär inte att man är trevlig, man får dock ofta som man vill. Se er omkring... ser ni inte massor med trevliga snygga flickor som har pojkvänner som är svin ;-)


Snow
Dead, but still walking around
 

Idioten

Veteran
Joined
2 Sep 2001
Messages
16
Location
Kalmar
Hmm...

"återigen tror jag att det mynnar ut i 'första RP-syndrom'. den första han gjorde var alv."

Egentligen föredrar jag alver bara för att du hatar dom... Men ganska bra teori ändå...

"Han kastade ett öga åt höger och ett åt vänster, och rusade blint vidare"
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
LOL

Hela det här inlägget är på låtsas.
Jag ville bara fira att jag blivit Krigare.


Haha. Det påminner mig om att detta mitt svar bara är för att fira att JAG blir krigare!/images/icons/laugh.gif

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 
Top