Nekromanti Alla fantasyklyschor!

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
PS. Och varför kan det här forumet kollektivt svara på de mest kvistiga frågar med stora kunskaper och djup filosofiska reflektion, men är total oförmöget att klara av att numrera sina förslag i en löpande sifferserie?
Allt som saknar numrering är antingen metaplot eller sidoäventyr.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Skarpskytten;n312432 said:
Och varför kan det här forumet kollektivt svara på de mest kvistiga frågar med stora kunskaper och djup filosofiska reflektion, men är total oförmöget att klara av att numrera sina förslag i en löpande sifferserie?
För att vi inte gillar rälsning?
 

2okk

Veteran
Joined
14 Jul 2018
Messages
18
... det mötande skeppet väjer inte ...

En plötslig sidvind låter flaggan i mastens topp tydligt bekänna färg: Jolly Roger. Ankor hänger ut längs hela främre däck; skrikandes, kvackandes och svängandes sina rostblänkande kroksablar.

// Sinkadus nr.3 (1985) hade just släppts ...
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Gurgeh;n312409 said:
MODERERING

Om ni planerar att skriva något i den här tråden, skriv då om trådens ämne och låt bli att svara på Grisodlar'ns trollning.


Grisodlar'n: Skärp dig! Det är uppenbarligen inte den typ av svar som eftersöks, och ser bara ut som en billig provokation. Se till att inte upprepa det.

Jag föreslår att du googlar könsdimorfism innan du kallar mitt inlägg trollning. Har en minotaurko juver och mindre muskelmassa än en minotaurtjur? Det vore väl sannolikt, precis som att män generellt har mer muskelmassa än kvinnor, är längre, har högre bendensitet, extremare vidd på IQ-skalan (dvs fler "idioter" och fler genier än bland kvinnor). Könsdimorfism existar i vår värld, men aldrig eller väldigt sällan i fantasyvärldar. Alltså är det jämna spelfältet en fantasyklyscha.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
MODERERING

Grisodlar'n: Det var inte speciellt länge sedan jag påpekade att du INTE ska svara på en moderering i tråden. Du får ta paus från forumet i två dagar.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
På tal om troll (och för att fortsätta på tråden).. bor inte de under broar?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
illuzive;n312512 said:
På tal om troll (och för att fortsätta på tråden).. bor inte de under broar?
Lika ofta bor de i grottor och har minst en magisk artefakt liggande i skatthögen!
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,182
Daniel;n312513 said:
Lika ofta bor de i grottor och har minst en magisk artefakt liggande i skatthögen!
Vilket påminner mig om en annan klyscha:

Banditerna som har flera magiska vapen och rustningar och andra magiska föremål undanstuvade i en kista, men inte använder några av föremålen när de slåss mot rollpersonera.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
När du besegrat vargen märker du att den hela tiden hade en magisk hillebard.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
illuzive;n312512 said:
På tal om troll (och för att fortsätta på tråden).. bor inte de under broar?
Om det var typiska saker som sker i sagor skulle jag skriva under på detta. Men såg detta mer som klyshor i fantasyberättelser. Men nu verkar det mer vara en blandning mellan OSR äventyr, rollspelsklishéer och lite av varje ...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Skarpskytten;n312432 said:
PS. Och varför kan det här forumet kollektivt svara på de mest kvistiga frågar med stora kunskaper och djup filosofiska reflektion, men är total oförmöget att klara av att numrera sina förslag i en löpande sifferserie?
För att vi har gjort det här förut och vid vissa tidpunkter under dagen så kommer folk att posta inlägg samtidigt vilket leder till att folk kommer att använda samma nummer för sina bidrag.

---

Mitt bidrag är att spela Sarkath Hans gravvalv (pdf, 4Mb), skrivet av Steve "RuneQuest" Perrin. När jag läste det för några år sedan insåg jag varifrån alla rollspelsklyschor kom från.

Allt från att läsa högt från en text, till en man som erbjuder att sälja en karta (för 1000 sm!) till dungeon med falluckor, svartfolk, skelett och pentagram ... med slutstrid och en skatt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om man vågar drista sig till en replik till Grisodlaren, så är det väl en typiskt fantasyklyscha med starka män, väna damer och tjocka munkar.

Typ i stil med:
  • Manliga hjältar är storvuxna, starka och med väldefinierade muskler, avviker de från detta så är de antingen skald, prins, yngling, trollkarl eller kyrklig.
  • Kvinnliga hjältar är ovanligt ...
    ...om de finns är de duktiga på båge, kanske jägare, sällan av hög börd.
  • Kvinnor är oftast damer i nöd, väna och vackra, hjälplösa, men nästan alltid smartare.
    ... en mullig kvinna är av låg börd, en tjänarinna, bondhustru. Oftast snäll.
    ... en ful kvinna är antingen en häxa eller en fin vän dam som förtrollats.
Exempel på detta har vi redan sett exempel på i tråden, prinsessan är med som någon som ska räddas, hon agerar utifrån kärlek. Styvmodern är antagligen en häxa, i alla fall inte snäll.
De flesta har nog utan att tänkt på det, antagit att alla i äventyrsföljet, magikerna och rövarna, alla är män.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,164
wilper;n312517 said:
När du besegrat vargen märker du att den hela tiden hade en magisk hillebard.
Det här e bara så bäst! Samt en grabbnäve mynt och kanske ett par skor. Ospecat exakt var den hade allt det här...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,164
Quadrante;n312518 said:
Om det var typiska saker som sker i sagor skulle jag skriva under på detta. Men såg detta mer som klyshor i fantasyberättelser. Men nu verkar det mer vara en blandning mellan OSR äventyr, rollspelsklishéer och lite av varje ...
Jag tänker mig tråden som "klyschor i fantasyrollspel", men jag är öppen för andra tolkningar.

63. Dvärgen dricker mjöd med hela ansiktet samt skägget, och skrockar belåtet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
zonk;n312525 said:
Jag tänker mig tråden som "klyschor i fantasyrollspel", men jag är öppen för andra tolkningar.

63. Dvärgen dricker mjöd med hela ansiktet samt skägget, och skrockar belåtet.
Alverna är vindrickande veganer!
 
Top