Jag känner lite som inför frågan "Vin till maten, hiss eller diss?" Alltså, de allra flesta måltider jag äter sker helt utan intag av alkohol, och totalt sätt gäller det även mina speltillfällen. Det innebär inte nödvändigtvis att jag rangordnar mina måltider, eller speltillfällen, efter hur mycket eller lite alkohol som konsumerades under den. Men jag skulle aldrig få för mig att kategoriskt hävda att "alkohol och mat hör inte ihop, för folk blir idioter när de dricker!" Snarare skulle jag oförstående skaka på huvudet och undra vilka tragiska erfarenheter den här personen bär med sig. Jag skulle bli lika förvånad om en vuxen människa utbrast "Mat till alkohol!? Ånej, super vi så super vi!"
Det kategoriska i den här tråden förvånar mig. Fint att många är respektfulla och tydligt påpekar att var och en gör som de finner bäst, men jag kan inte låta bli att känna att det är en smula märkligt. Inte för att jag har något emot absolutism på något sätt, eller människors fria val, men att det skulle finnas en speciell aktivitet som passar osedvanligt dåligt tillsammans med alkohol? Ja, bortsett från idrott, bilkörning odyl då naturligtvis. Lättare att förstå om man anser att det gäller alla aktiviteter, men det blir dessvärre främst ett socialt handikapp för den eller de som anser det. Det blir lite väderkvarnskamp över det. Och lite moraliserande. Jag är rätt säker på att
min personlighet inte förändras negativt på ett drastiskt sätt efter en öl eller två, och vågar påstå att det gäller alla jag känner. Efter 4-5 öl, visst. Och efter 2 på natten är det väl mer regel än undantag om man orkat festa så länge. Men då har vi lämnat "...och rollspel" bakom oss för länge sedan.
Ps. Jag håller även med om att det kan bli tvunget med en bärs ibland bara för att vuxna gör saker tillsammans och då
ska alkohol vara inblandat, men de tillfällena är lyckligtvis få