Nekromanti Alkemi i vår värld

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Jag sitter och skriver ett projektarbete (någon slags wannabeuniversitetsavhandling på gymnasienivå) om alkemins historia i vår värld.

Nu har jag vissa problem, däribland vilka som blev alkemister. (Läkare, lärare, bibliotikarier...) Och så hur de blev detta. Nån som kan hjälpa?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Läse just ett ockult uppslagsverk eller nått där den ockulta alkemismens historia besktiva ganska grundligt (7 sidor liten texst stor bok) kan alltd vara något att ta en snabbtitt på. "Naturligt - Övernaturligt" av Fersling villken jag annars rekommenderar rent allmänt då de innerhåller en hamla massa bra rollspels inspiration.

/Elin
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Du har ingen bra info om den mer vetenskapligt inriktade alkemin? Renässans och fram till den moderna kemin avses.

Men tack iaf.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Du har ingen bra info om den mer vetenskapligt inriktade alkemin? Renässans och fram till den moderna kemin avses.

Men tack iaf.
Finns ingen direkt gräns, tyvärr. Alkemister gjorde oftast ingen större personlig skillnad på 'ockult' och 'vetenskapligt' - skillnaden mellan vetenskap och magi är i mycket ett modern påfund. Det var inte förrän mot slutet, när den moderna kemin började utkristalliseras från alkemin, som sådant dök upp över huvud taget.

Möjligtvis kan man prata om en skillnad mellan alkemi som mysticism och mer praktiskt inriktad alkemi, men det är fortfarande osäkert.

Jag kan kolla mina källor ikväll när jag kommer hem...Har lite bibliografier etc.

Hur är din engelska förresten? Jag har en bok om alkemins historia på engelska jag kan posta dig, bara du postar tillbaka den igen - den var ett par tior på ett antikvariat...

Erik, gör bara vad han gör för uppsatsskrivare på jobbet.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
renässansalkemi

Jo, jag är väl medveten om detta faktum att vetenska och alkemi hör ihop. Tiden jag avser är alkemins uppsving på renässansen då den blev mindre mystisk och bättre sedda, det fanns alkemister hos furstarna).

Alltså, europeisk tolvhundratalsalkemi kunde inte utmynna i 'kemi'. Men 1600-talets kunde. Varför? Det är den frågan jag vill ha ett detaljerat svar på.

// avatarex, som är av den åsikten att kemi och alkemi är lika värda vetenskapsmässigt sett, men att på grund av att alkemin inte kan få lika stor praktisk användning så betraktas den som 'pseudovetenskap'

Ps. Jag lånar gärna boken! Skicka ett personligt meddelande om hur det ska gå till. Ds.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: renässansalkemi

"Alltså, europeisk tolvhundratalsalkemi kunde inte utmynna i 'kemi'. Men 1600-talets kunde. Varför? Det är den frågan jag vill ha ett detaljerat svar på."

Du kan få ett kort och odetaljerat: 1200-talsalkemin var för outvecklad och fanns i en dogmatisk kyrklig miljö. 1600-talsalkemin har ytterligare 400 års utveckling, samt fanns i en miljö som var inte riktigt lika dogmatisk.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Re: renässansalkemi

Öh ja. Det kan man nog övertala handledaren med att man jobbat 100 timmar med...

:gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: renässansalkemi

"Öh ja. Det kan man nog övertala handledaren med att man jobbat 100 timmar med..."

Det brukar i allmänhet ta en kvart att lägga fram en sådan tes. Att bevisa den som plausibel, det är det som tar 100 timmar... :gremwink:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: renässansalkemi

Alltså, europeisk tolvhundratalsalkemi kunde inte utmynna i 'kemi'.
Albertus Magnus levde på tolvhundratalet.
Albertus Magnus gjorde kemiska upptäckter.
Your point?

Eftersom alkemisterna själva inte gjorde så fruktansvärt stor skillnad kan det vara svårt att urskilja. Renässansen är långt mindre rationell än vad man brukar påskina.

Jag har för övrigt lovat för mycket, för jag hittar inte boken...

Sorry. :gremfrown:

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: renässansalkemi

1200-talsalkemin var för outvecklad och fanns i en dogmatisk kyrklig miljö.
Ähum. Nicholas av Oresmes framlade förslag om evolutionsteorier istället för skapelseberättelse. Nicke levde på 1200-talet. På 1200-talet infaller den 'lilla renässansen'.

På 1600-talet fanns fettiga religionskrig och ivrig förföljelse av de som inte höll sig till the party line.

Nu gör vi grova generaliseringar igen, men jag tror inte på din förklaringsmodell utan mer bevis. :gremsmile:

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: renässansalkemi

"Nu gör vi grova generaliseringar igen, men jag tror inte på din förklaringsmodell utan mer bevis."

Bra. Då har avatarex något att göra i 100 timmar... :gremwink:
 
Top