Alien. Vilken film?

Å andra sidan är ID bara ett sätta att mena Gud utan att säga Gud (för kontexten amerikanska skolor). Ingen ID-förespråkare blir glad om man visar att det handlar om utomjordingar.

Ridley Scott har sagt i intervjuer att han på riktigt tror på AA.

Åtskillnaden du försöker göra mellan världen och konsten håller jag inte med om, men det är en för stor diskussion för den här tråden.

Likaså blir det alldeles för OT att spinna iväg i en lång förklaring om urmakarteori etcetera. Men din oförståelse är för mig konstig. "vill landa i ID? vad innebär det ens?" Det innebär precis vad det låter som: vissa argument är konstruerade i syfte att nå en viss slutsats, så om man hör dem vet man att den personen bestämde sig för slutsatsen först. Detta är väl ändå allmänt känt?

Jag tycker nog mest att det här med att visa på hur en kulturprodukt om man anstränger sig lite kan visas ha överlapp med tankegods man ogillar i samhället inte är ett sådär jätteintressant sätt att titta på eller prata om kultur. Och framför allt tycker jag det är ett helt meningslöst sätt att utvärdera ett verks kvalitet på. Den faktiska kopplingen till ID som politiskt och socialt motiverat svar på evolutionsteorin och de rasistiska elementen i AA är rätt tunn i Prometheus, så i det fallet blir det för mig än mer oklart vilken substans det tillför.

Last edited:
Det är otroligt hur en film som är lika gammal som jag själv (47 år i onsdags 🥳) kan vara så otroligt snygg och övertygande i sina specialeffekter. Är just nu vid scenen där de hittar äggen och det är helt otroligt hur trovärdigt allt ser ut. De transparenta äggen med facehugger är så sjukt jävla creepy!

Det är bättre än 99% av alla filmer som gjorts sedan CGI introducerades.

mina betyg på alla alien filmer är följande

Alien 5/5 ( se theatrical cut)

Aliens 5/5
Jag tycker den är sämre än första filmen och gillar inte att den tog franchisen i en mer action betonad riktning, men den är väldigt, väldigt bra så kan inte ge den annat än fem av fem ändå

Alien 3 3/5 (Se assembly cut)
Jag tycker väldigt mycket om delar av den och önskar att Fincher fått friare händer. men är för ojämn för ett bättre betyg än så här

Alien Resurrection 2/5
joss whedon var fel person för att skriva manus till en alien film. Karaktärerna känns som de är ifrån en annan franchise. Det leder till att hela filmern känns som två orelataerade filmer som bråkar om screen time, och ingen av de två filmerna är specielt bra.

Prometheus 3/5
Inte dålig, men frusterande hur den genom onödiga beslut verkar vilja att inte filmen inte ska få leva upp till sitt fulla potential.

Alien covenant 3/5
Flera bra ideer, I en film som försöker göra för många av de sakerna. Känns som tre filmer i olika genres samtidigt. skulle behövt en manusföfattade som hade mer fokus.

Alien Romulus 2/5
Den enda filmen i serien jag tyckte var tråkig. Jag kände att jag sett allt förr. Första filmen i serien som saknade en egen identitet. är väll rent teknist bättre än fler av filmerna jag gett högre betyg. Men fungerande inte för mig. Kanske är jag klar med alien som franchise, känner att jag sett allt var Xenomorphsen har att erbjuda.

Alien 5/5

Aliens 5/5

Alien 3 3/5

Alien Resurrection 2/5

Prometheus 3/5

Alien covenant 3/5

Alien Romulus 2/5

Det där är exakt samma betyg som jag satt på filmerna på Filmtipset med undantag för Romulus som jag gett 4/5. Jag tyckte att den var välgjord och spännande.

Det är otroligt hur en film som är lika gammal som jag själv (47 år i onsdags 🥳) kan vara så otroligt snygg och övertygande i sina specialeffekter. Är just nu vid scenen där de hittar äggen och det är helt otroligt hur trovärdigt allt ser ut. De transparenta äggen med facehugger är så sjukt jävla creepy!

Det är bättre än 99% av alla filmer som gjorts sedan CGI introducerades.
Det är en av världens bästa filmer.

Jag är nästan redo att säga att den är den bästa filmen, men bara nästan. Men det är en makalöst snygg film.

Jag tycker att Resurrection för alla sina svagheter har en del kvaliteter, medan Prometheus bara är snygg och Covenant… nä.

(TV-serien är skum genom att den mest verkar vilja vara något annat än Alien, men den har i alla fall ambitioner, och en del lyckas. Bättre tv-serie än Alien-tv-serie.)

Den har en del riktigt bra scener faktiskt. Älskar undervattenssekvensen, och piratgängets interna tjabbande t ex.
Enig om att vissa scener är brillianta. Atmosfären stundtals är fantastisk. Vissa karaktärer är jättebra (iaf stundtals), men allt dras ner av helheten.
Jag tycker storyn som helhet är usel och en del av premisserna borde aldrig varit med. Det finns guldkorn som man kunde jobbat vidare med istället och fått ihop en (riktigt) bra film på.
Det skulle kunna varit en fantastisk film OM man bara vågat släppa de delarna helt.

Jag antar att det finns skäl till, att den "händelsen" inte ens nämns i rollspelets tidslinje.
Det hade nog inte fått utelämnats i tidslinjen om IP ägaren inte såg det som något man vill låtsas om inte finns.
Se det som en what if eller pararell tidslinje.

Trean är ju den jag minns när den kom ut och som jag därmed utsattes för reklamen kring. Och som jag läste om tie-in-spelen till i Super Power. Klart trean alltid kommer ha en speciell plats i hjärtat. Plus att miljöerna är fantastiska. Och konceptet, i grunden, är asbra.

Det var först i vuxen ålder jag förstod att det fanns folk som verkligen ogillade trean. Det var inte en åsikt jag mötte IRL.

(Internet was a mistake)
Jag var inte så förtjust i den när den kom.

Jag har omvärderat det senare och uppskattar den rejält, även om jag stör mig hårt på vissa saker. Framför allt hur man hanterade Hicks och Newt off screen. Kanske inte att de dog, men sättet det hanterades. Ger mig lite känslan av regisörer/manus som ska rätta eller sabba för varandra. För övertydliga exempel på sådan hantering se Adrams-Johnson-Anbrams i Disneys Star Wars Sequals. (här håller jag Disney ytterst ansvarig för noll kontroll och vision)
Jag tror att Assembly Cutten från 2003 var den som fick mig att "konvertera" min åsikt om filmen. Och efter det även uppskatta "Theatrical cuten" mer, då jag har saker från Assembly i det undermedvetna.

Det är en av världens bästa filmer.

Jag är nästan redo att säga att den är den bästa filmen, men bara nästan. Men det är en makalöst snygg film.
En sak som jag tror gör den så jäkla bra och tidlös, är att ALLA karaktärer i den känns trovärdiga och fullständiga.
Ingen är en NPC, som bara finns för att fylla en funktion.
Alien handlar inte om monstret i sig. Alien är ett reltionsdrama där alla karaktärerna har egna drivkrafter, intressen, konfliketer och rationalitet.
Alienen är bara katalysatorn som drar upp allt detta till MAX. Utan karaktärerna hade detr varit ytterliggare en dussin monsterfilm som glömts bort.
EDIT: FAN vad jag saknar bra manusskrivande idag. Så många filmer från 80 och 90 talet som jag då tyckte var OK eller "Duger", känns som mästerverk när man ser om dem idag (OBS Alien ÄR ett mästerverk)

Back