Nekromanti Akira

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
Efter att ha läst om animen Akira på den här länken som jag hittade i det här inlägget och läst saker som:

"Akira anses av många vara en av animens stora klassiker",
"I stort sett alla som är det minsta intresserade av anime har någon gång sett Akira"
och
"Akira bör alla se, för den är verkligen en animeklassiker."

så tänkte jag att jag skulle ta och se den...

Så... nu har jag sett den och jag förstår verkligen vad som menas med
Filmens enda stora problem är egentligen storyn. Det är ingen dålig story, inte alls, men den är förvirrande. Väldigt, väldigt förvirrande. Inte många kommer att förstå vad Akira egentligen handlar om efter första gången de ser den. Troligen inte heller efter andra.
Jag förstår INGENTING av filmen!
Kan någon snälla förklara? Eller hjälper inte det? Måste jag se filmen minst två gånger till?
Okej... Den var inte dålig, det var den ju inte, men... Jag förstår ingenting...

/Robin
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
som jag hittade i det här inlägget

jag har blivit länkad woho

Jag förstår INGENTING av filmen

jag tillhör den delen av manga/animé folket(nåja, wannabe-manga/animé nörd kanske är att ta i men men) som inte är så förtjust i säg den sorts historia som finnes i akira eller GitS, alltså flumm historia som man inte fattar något av.
uhm, nåja jag fattade GitS rätt bra andra gången men, det hör inte hit
till poängen nån gång då, akira var från början(har jag för mig) en manga och det finns kanske 5-7(2-300 sidiga) album till den serien, som man kanske bör läsa om man vill fatta hela ståryn(står på min önskelista iaf)

nåja, hur det ligger till med GitS vet jag inte helt och hållet, men jag vet att det finns en manga till den med, men hurvida den var först eller ej kan jag inte svara på

personligen gillar jag mer "realistisk"( :gremwink: ) manga så som GTO och SailorMoon... :gremlaugh:
 

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
jag tillhör den delen av manga/animé folket(nåja, wannabe-manga/animé nörd kanske är att ta i men men) som inte är så förtjust i säg den sorts historia som finnes i akira eller GitS, alltså flumm historia som man inte fattar något av.
Jag gillade GitS (om det nu är Ghost in the Shell som menas, hehe. Extrem nybörjare på det här området.). Fattade den hyffsat (behöver nog se den igen men det känns som om det kommer att klarna).

Så känns det inte med Akira. Det går inte att förmedla den otroligt överväldigande känslan av oförstånd och förvirring jag kände när eftertexterna rullade fram.

Börjar misstänka att INGEN förstår den, för det finns inget att förstå. Allt är bara slumpmässigt nonsens ihopsatt till en två timmar lång film som genom diverse mutningar har lyckats få en plats bland "klassikerna" och alla äkta anime-fans måste låtsas som om de begriper men istället har vi en slags kejsarens-nya-kläder-situation där ingen av de äkta anime-fansen vågar erkänna att de inte begriper ett smack!

/Robin
I ett tidigare liv (i ett parallellt universum) var jag barnet som ropade: "-Men, han har ju inga kläder på sig!" :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
SPOILER

Hmm, nu har jag sett den ett par gånger, och läst mangan ett par gånger, så nu vet jag ju nästan vad den handlar om (de mest förvirrande bitarna av mangan greppar jag inte ens efter tre-fyra omläsningar i sträck, det är samma med Ghost in the Shell, faktiskt). Men då har jag givetvis glömt bort vad det var jag inte fattade när jag såg den första gången!

Nu har jag mangan färskast i huvudet, så det kan hända att en del saker jag skriver inte passar ihop med animen.

Nåja, Akira är resultatet av ett experiment som gjordes på några barn i japan under 1900-talet. Barnen utvecklade exceptionella krafter, men framförallt ett av barnen, Akira, får otroliga krafter och spränger till slut stora delar av Tokyo.

Ett antal år senare är Akira nedfryst (i filmen är det hans kroppsdelar, i mangan är det han själv), placerad i en iskall kammare vid centrum av explosionen. För att smussla undan pengar till det här Akira-projektet upprättar man även den nya olympiska stadion vid platsen.

Detta Akira-projekt lockar en rebellgrupp som är ute efter att genomföra ett maktskifte i Japan/Tokyo. De försöker ta reda på vad det handlar om, och "kidnappar" ett av barnen med särskilda krafter i tron att det är Akira. Ungen försvinner dock iväg innan rebellgruppen lyckas gömma honom.

Kaneda, Tetsuo och de andra är ett rätt vanligt gäng biker-grabbar som gillar att poppa piller och spöa folk. En kvälls vansinnesraceande slutar med att de hamnar borta vid den gamla centrat för explosionen. Tetsuo krockar med den pojken med krafter och skadas svårt. Militärhelikoptrar kommer för att hämta ungen, och tar dessutom med sig Tetsuo för att testa honom.
De andra blir plockade av snuten för förhör. Där träffar Kaneda på rebelltjejen Kei för första gången.

Det visar sig att även Tetsuo har potential att utveckla krafter. Faktum är att han är så stark att han kanske blir den som kan kontrollera Akira! Tetsuo smiter dock iväg, men blir snart hämtad igen, han behöver pillret för att inte bryta ihop i smärta (är det här med i filmen? Viktigt som fan i mangan i alla fall).
Tetsuo blir dock allt för berusad av makten och sitt eget ungdomliga raseri och försvinner snart iväg IGEN, nu för att leta upp denna Akira. Vilket omintetgör rebellernas plan på att frita Tetsuo.

Det visar sig för de tre andra barnen med krafter (i mangan finns det ÄNNU fler! Varav en har en liten lustig biroll i filmen) att Tetsuo måste stoppas. De upptäcker att de kan använda Kei som medium för sina egna krafter och skickar iväg henne för att slåss mot Tetsuo.

Tetsuo börjar våldsamt ta sig framåt mot Akira, inte ens armén kan stoppa honom!

Kei möter upp med Tetsuo och försöker hindra honom. Snart dyker även Kaneda upp, beväpnad med en äkta laser! Ett vapen som faktiskt kan skada Tetsuo. En kamp utbryter, tills Tetsuo helt tappar kontrollen över sina krafter och sväller upp till ett gigantiskt monster.

Det hela ger en resonans med Akiras likdelar, vilket får Akira att vakna och återigen spränga hela Tokyo (och döda Tetsuo).


Det som förvirrar mig är det här med att alla livsformer har en livskraft och ett minne. Och att Akira-kraften handlar om att genom experiment ge en människa full tillgång att unyttja de här krafterna, det här minnet. Jag är inte helt säker på hur det ligger till.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Akira finns som 6 album på c:a 280-430 sidor styck (sammanlagt över 2000 sidor). Den skiljer sig rätt bra från filmen. Majoriteten (1500 sidor eller mer) utspelar sig EFTER Akiras andra explosion (d.v.s där filmen slutar). Tetsuo tappar dock inte kontrollen eller dör då, utan han sväller upp långt senare. Det finns även ytterligare en maktfaktor i mangan som helt ignoreras i filmen. Men jag ska inte spoila mer.

GitS-mangan kom före animen. Och mangan är löjligt mycket bättre.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"GitS-mangan kom före animen. Och mangan är löjligt mycket bättre."

Och mangan har väl, om jag inte missminner mig, en episod när hjältinnan och två andra kvinnor har... öh... kul i aktern på en båt :gremblush:


Storuggla, har för mig att vissa versionen har den bortplockad
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: SPOILER

är det inte akira som sväller i animen?
i det är ju tetsuo som står och skriker akira och skjuter på honom med något som ser ut som ett stort jävla racketgevär
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Och mangan har väl, om jag inte missminner mig, en episod när hjältinnan och två andra kvinnor har... öh... kul i aktern på en båt

:gremlaugh: :gremgrin: :gremsmile: :gremcool:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: SPOILER

Nä men alltså, Akira är ju ungen som ligger nedfryst i burkarna i filmen. Tetsuo är killen som sväller. Kaneda är killen med lasergeväret.
 

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
Re: SPOILER

Waow!

Vad är det man säger?
Expect the unexpected...
Trodde aldrig nån skulle lyckas förklara det där.

Nu tror jag det räcker med att se filmen en gång till för att förstå den på ett, för mig, tillfredsställande vis (märk väl att jag genom denna formuleringen inte sa att jag skulle förstå den HELT :gremlaugh: )

Tetsuo smiter dock iväg, men blir snart hämtad igen, han behöver pillret för att inte bryta ihop i smärta (är det här med i filmen? Viktigt som fan i mangan i alla fall).
Jo, vad jag kommer ihåg... Fast det är klart... Det var ju tio timmar sen jag såg den :gremsmile:

Och, hehe, ja... Ni kan glömma vad jag skrev i mitt andra inlägg. :gremblush: Jag var berusad av oförstånd. Man vet aldrig vad man är kapabel att göra i de situationerna. :gremcrazy:

Jag tackar och bockar och lyfter på hatten för den finfina förklaringen...

/Robin, mår bra igen... Har inte sovit på hela natten.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: SPOILER

AHA!!
nu hänger jag med lite mer... :gremsmile:
får nog ta och läsa serien... eller se om animen.... :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
En Shirow-manga utan omotiverat snusk är som potatismos utan salt. Det kanske finns, men jag tänker inte acceptera det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Och mangan har väl, om jag inte missminner mig, en episod när hjältinnan och två andra kvinnor har... öh... kul i aktern på en båt"

...inte bara i aktern på båten... :gremwink:

Den som är nyfiken ska dock inte leta upp Dark Horses översättning till engelska. Där saknas de två sidorna.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Menar du att jag måste lära mig japanska... [ANT]

Har för mig att de sidor som censurerades bort i GiTS återfinns i trade-paperback-versionen som kom för några år sedan, men är inte helt säker. I ursprungliga (översatta) versionen som då var uppdelad i ett gäng tidningar så var de inte med. Roliga med de tidningarna är ju att de första 16 sidorna eller så i varje nummer är i färg, men sedan blir det svartvitt.

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Menar du att jag måste lära mig japanska... [ANT]

"Har för mig att de sidor som censurerades bort i GiTS återfinns i trade-paperback-versionen som kom för några år sedan, men är inte helt säker."

Nepp, de finns inte där heller. Jag har hittat dem i en av Shirows portfolio-böcker, där det just omnämns att de inte kom med i den engelska, samt på nätet här och var scannade från de japanska tidningarna (i vissa fall med fan-översättning). Däremot har jag inte sett dem i någon "riktig" engelsk utgåva av GitS.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag gissar på att Akiras klassikerstatus grundar sig på något så löjligt som att någon som läst serien ser filmen och tycker den är skitbra. Han har ju läst serien och kan fylla i de stora luckorna av "WTF?!?" som uppstår annars.

Sen säger han att den är skitbra till sin kompis som ser den och inte fattar ett jota. Och av någon dum jävla anledning så har folk en vana att ta filmer de inte förstår som "svåra" eller "djupa" filmer. Och sen vågar man inte erkänna att man inte fattade ett jota. (vilket antagligen är anledningen till varför mängder av personer hyllar någon som hade den dåliga smaken att regissera en film med namnet Eraserhead... Men det ska vi inte gå in på här...)

Akira var den försa animen jag såg. Och då var det dessutom en version där de första 5 minuterna saknades. Förvirring total. Men jag tyckte det var lagom tufft med knark och våld i en tecknad film på ett annat sätt än vad jag sett tidigare.
Sen såg jag GitS och fattade betydligt mer. Men jag tyckte filmen var rätt meningslös eftersom det inte händer något i den. Däremot var det ännu mer cyber än Akira, och dessutom var den mycket snyggare. Det man inte fattade förklarades bort med att japanerna har en kultur som skiljer sig från våran så vi inte kan fatta vad de menar.

Sen helt plötsligt var det en BÄTTRE kultur de hade och nippohysterin var över oss. Som tur var han jag ducka.

chrull
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Menar du att jag måste lära mig japanska... [A

" scannade från de japanska tidningarna (i vissa fall med fan-översättning)"

Menar du att det fanns någon dialog värd att översätta där förutom "Ahh" "Ohh!" och kanske ett enstaka "Öhh"?


Storuggla, l33t överättare
 
Top