Nekromanti Akademisk magi

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
För ett tag sedan lade jag in ett inlägg på rollspel.nu angående magi som ett substitut för vetenskap. Jag tänkte mig att om det finns magi så borde forskningen till stor del inrikta sig på detta istället för den rent tekniska utvecklingen. Jag vet inte hur mycket av detta jag nämnde i inlägget, men det var i alla fall min tanke. Nu har jag i alla fall skrivit ihop en liten text som försöker förklara magins teori för en student. Något som inte nämns så mycket är att jag tänker mig tre existensplan: Det matriella, det astrala och det imaginära. Intelligenta varelser representeras på alla tre planen, medan djur och monster endast finns på det sinnliga och det imaginära. Döda föremål finns endast i det sinnliga och spöken och andar endast i det astrala samt det imaginära (man kan dock ändå se dem ibland genom sin astrala kropp).
Okej, här kommer texten. Säg vad ni tycker. Den kanske skulle kunna användas i ett SF-rollspel som vill ha med magi?


"Allt levande har en själ (spiritus). Själen består av astral materia och existerar endast på det astrala planet. Mellan själen och den sinnliga kroppen finns en länk. Denna länk kallas arcus och är olika utformad för olika personer (det finns även en länk mellan den sinnliga kroppen och det imaginära planet och vissa experiment pekar mot att det finns en mellan det imaginära och det astrala planet, men detta ämne behandlas inte i detta kapitel). Genom denna länk strömmar magisk energi från det astrala planet till det sinnliga. I det sinnliga planet blir energin tankar och känslor (Många förväxlar medvetande och själ, så det bör påpekas att medvetandet är en sinnlig företeelse som dock står under stark påverkan från varelsens spiritus). Detta är en ständigt pågående process som kallas transemotionering. Besvärjare kan dra ut mer energi från själen än deras sinnen behöver (kallas på fackspråk för metatransemotionering) och de kan omvandla denna energi till annan slags energi genom en process som kallas för erusprocessen efter den förste magikern, Marteloni Erus. Denna process tär dock på själens krafter och själen bryts ned, precis som den fysiska kroppen bryts ned vid fysiskt arbete. Kroppen återhämtar sig med energi från föda den intar. Själen återhämtar sig på samma sätt med sömn (återhämtningsprocessen kallas respiritism). En duktig besvärjare kan dock inträda i en slags transtillstånd (respirisk meditation) i vilken själen återhämtar sig snabbare. Detta tillstånd tillfredsställer dock ej det fysiska behovet av sömn. I vilket behov kroppen är av sömn är ej utrett, men forskning pågår på detta område. En upptäckt här hoppas kunna leda till en modifiering av den respiriska meditationen så att den även tillfredsställer detta behov. Besvärjaren kan då helt ersätta den fysiska sömnen med meditation.
Experiment med djur har visat att även djur har själar och att de därför kan bli besvärjare. Deras sinnen är dock oftast inte tillräckligt avancerade för att klara av den psykiska ansträngning som krävs för metatransemotionering (Dessutom har de ingen representation på det imaginära planet, vilket innebär att de saknar fantasi och har svårt att avgöra vad man kan göra med de magiska energierna). Magister Marcus Iredius har dock lyckats med ett experimentellt försök med påtvingad metatransemotionering på en tam hankatt. Katten i fråga lyckades med en primitiv form av eldmagi. Den psykiska ansträngningen var dock så stor att katten blev galen och tvunget måste avlivas då den försökte sätta eld på laboratoriet, däribland känslig mätutrustning för pyroteknisk aktivitet. Ett flertal besvärjare skolade i vattnets konst krävdes för att släcka de livsfarliga lågorna. Trots detta fortsätter intensiv forskning i frågan om djurens potentiella magiska förmågor."

Ur boken "Om de tre existensplanen och deras natur" av Ärkemagus Conrad Jovelin
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Mycket intressant och välskrivet! Det skulle mycket väl kunna användas i ett SF-rollspel med inslag av magi.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Jag tänkte mig att om det finns magi så borde forskningen till stor del inrikta sig på detta istället för den rent tekniska utvecklingen.

Problemet är att om det verkligen finns lagar som styr magin och som kan efterforskas, så är ju magin bara en del av universum och dess naturlagar. Det går därför inte att skilja Magin och de andra vetenskapliga och tekniska grenarna åt, och i slutändan blir det svårt att säga om man kan kalla det magi eller bara annorlunda naturlagar. Om någon särskild uppgift bättre kan lösas med "konventionella" tekniska metoder än med universats regelstyrda magi, så kommer naturligtvis de tekniska metoderna att föredras, och forskningen kommer förmodligen bara att inlemma magin på samma sätt som t.ex. geologi kan kombineras med fysik, kemi eller vilken annan vetenskapsgren som helst.

Det är främst av den här anledningen som jag föredrar magi som inte alls styrs av några regler. magin är helt enkelt inte lika magisk annars. Å andra sidan kan det vara kul att säga "tänk om man kunde göra såhär" och sedan försöka svara på frågan "hur skulle det vara då?", och då kanske vi kan tala om något som för oss verkar himla magiskt men som för de som utövar det är en naturlig del av universum. På sistonde har forskning påvisat en möjlig existens av klärvoajans och telepati, men ingen psykolog skulle väl drömma om att kalla det "magi", än mindre om man faktiskt lyckas finna en förklaring till fenomenet. Däremot kan *vi* kalla det magi när vi betraktar världen utifrån, för enkelhetens skull. Själv pular jag lite smått med en science fiction-värld som utspelar sig 2070, där upptäckten av magiska krafter helt förändrat världen, och jag kallar det magi för att skapa de rätta associationerna hos mig själv och mina spelare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Tja, jag antar att det fungerar som vilken annan vetenskap som helst. Men för de som beskådar utövandet verkar det väldigt magiskt, som du sade. Men jag vill förklara att jag här inte använder magi i dess konventionella mening, utan som namn på något högst verkligt och förnimmbart (som i de flesta fantasyvärldar). Magi är inte magiskt om alla vet att det existerar, så den vanliga betydelsen av magi passar egentligen inte in i de 'vanliga' fantasyvärldarna.
I världen som denna text beskriver har människorna upptäckt en form av energi som man kan utnyttja för att åstadkomma allt möjligt. De behövde ett namn på den och beslöt att det skulle vara 'magi'. Jag skulle kunna ha satt ett annat namn på fenomenet, men eftersom det i princip är samma sak som det som i 'vanlig' fantasymening är magi, så såg jag ingen anledning.
Tanken är väl att det hela ska se oförklarligt ut för vanligt folk, men vara högst förklarligt för de som utövar det. Eftersom det kräver åratals studier för att förstå detta fenomen så kan inte spelarna göra det, och därmed inte heller deras rollpersoner. Därför var det egentligen helt onödigt att skriva denna text, men jag hade riktigt kul på vägen.

Puh...
 
Top