De är ju force users, bara att de använder kraften på....ett rätt annorlunda sätt.Vad är grejen med de här häxorna? Vad är det för magi de använder? Hur passar det in i star wars överlag?
När Ezra testade sin nya ljussabel inne i skeppet och inte genast stängde av den tänkte jag omedelbart "Men gud! Stäng av den för helskotta!"Det skulle också kanske få de som skriver manus till filmerna och serierna att tänka till lite innan det blir ljussabel-svingande då risken för att göra mos av sin omgivning är rätt stor och kanske inte något en Jedi bör göra i första taget?
Det känns verkligen full on fantasy. Magi som kan göra allt? Sätter reglerna med kraften ur spel lite va?De är ju force users, bara att de använder kraften på....ett rätt annorlunda sätt.
Ja, men det kom två avslut/nya starter. Med både Thrawn och Ezra tillbaka i main universat så kan de ta roller i kommande Mandalorian-plots.Alltså, avsnittet var inte dåligt. Det var ett bra avsnitt men det var inte en höjdare som säsongsfinal, speciellt då det kan och säkert tar flera år innan vi får reda på något mer om de väldigt många obesvarade frågorna. En säsongsfinal bör ge lite mer än det här avsnittet.
Det kan man tycka, men det finns ett par olika traditioner med kraftanvändare och de har väl upptäckt olika sätt att forma den på tolkar jag det som, samt att det är så det framgått i olika böcker, serietidningar mm.Det känns verkligen full on fantasy. Magi som kan göra allt? Sätter reglerna med kraften ur spel lite va?
Jag har säkert fel, men jag får lite känsla av att de vill separera de olika "kraftdomänerna" mellan huvudgalaxen och off-galaxen. Jag kan tänka mig att de mer fantasy-lika krafterna bara kommer finnas i Peridea-galaxen.Det kan man tycka, men det finns ett par olika traditioner med kraftanvändare och de har väl upptäckt olika sätt att forma den på tolkar jag det som, samt att det är så det framgått i olika böcker, serietidningar mm.
Det är väl lite problemet med serien och Star Wars i allmänhet numer att man hela tiden tvingas spekulera.Jag har säkert fel, men jag får lite känsla av att de vill separera de olika "kraftdomänerna" mellan huvudgalaxen och off-galaxen. Jag kan tänka mig att de mer fantasy-lika krafterna bara kommer finnas i Peridea-galaxen.
Jag håller med om första delen här, att de vill separera på krafdomänerna, men tror inte att det kommer ändras iom galax.Jag har säkert fel, men jag får lite känsla av att de vill separera de olika "kraftdomänerna" mellan huvudgalaxen och off-galaxen. Jag kan tänka mig att de mer fantasy-lika krafterna bara kommer finnas i Peridea-galaxen.
Jao, jag menade inte nödvändigtvis att det var geografiskt betingat utan mer att de som utövar den sortens ful-kraft kommer vara huvudsakligen i galax två.Jag håller med om första delen här, att de vill separera på krafdomänerna, men tror inte att det kommer ändras iom galax.
De här introducerades i Clone Wars. Det var de som återupplivade Darth Maul. Att särskilt icke-mänskliga civilisationer har sina egna Kraft-traditioner är inget nytt.Vad är grejen med de här häxorna? Vad är det för magi de använder? Hur passar det in i star wars överlag?
Så var det i alla fall inte i Clone Wars - Dathomir ligger i den vanliga galaxen.Jag har säkert fel, men jag får lite känsla av att de vill separera de olika "kraftdomänerna" mellan huvudgalaxen och off-galaxen. Jag kan tänka mig att de mer fantasy-lika krafterna bara kommer finnas i Peridea-galaxen.
Historiskt har man behövt ha Kraften för att kunna använda en lightsabre ordentligt, kanske just av de skälen. Det verkar också farligt att springa med dem.När Ezra testade sin nya ljussabel inne i skeppet och inte genast stängde av den tänkte jag omedelbart "Men gud! Stäng av den för helskotta!"
Fast det finns undantag. Exempelvis General Grievous.Historiskt har man behövt ha Kraften för att kunna använda en lightsabre ordentligt, kanske just av de skälen. Det verkar också farligt att springa med dem.
Se även Xavier, Charles."Child endangerment is the fundamental bedrock upon which the Republic is built!".
Jo, en av sakerna med huset Targaryen är att man verkar ha någon genetisk mutation som stänger av Westermarck-effekten.I skarp kontrast till House of the Dragon, där det framställls som ganska romantiskt trots allt.
The Book of Boba Fett > Obi-Wan Kenobi > Tredje trilogin.Sämre än Book of Boba? Var inte löjlig. Inget är sämre än Book of Boba.
Jag läser det här - och jag tror att det är kannon - som att det finns en massa kejserliga motståndsgrupper som inte kan samarbeta för att alla vill vara boss, men att Thrawn har sådan respekt att de skulle kunna enas under honom (och att han dessutom är bra nog att kunna leverera).En sak jag inte hänger med på är hur Thrawn skulle kunna hota hela galaxen? Han har ett skepp. Det borde väl räcka med en mindre grupp republikanska skepp för att döda Thrawn? Såvida de inte tänker köra en Rise of the Skywalker och introducera en hel flotta med massa soldater från ingenstans?
Fast har inte Star Wars varit även innan under långa perioder. Innan prequelsen kom var det väldigt mycket som inte förklarades, och jag tycker det verkar som att de flesta föredrog det så?Det är väl lite problemet med serien och Star Wars i allmänhet numer att man hela tiden tvingas spekulera.
Man får "en känsla" och "kan tänka sig" till hur det borde vara.
Men allt är bara mystery boxes staplade på varandra och inget får nån förklaring.