Nekromanti 200 miljoner dinarar

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Enligt Eons grundbok har Jargiens kejsare har själv signerat och därmed garanterat värdet på ett hundratal värdepapper, 'sedlar'. Var och en på en summa av 100.000 guldsolidor = 2 miljoner dinarar, det blir totalt 200 miljoner silver.

De enda som är rika nog att köpa loss dessa 'sedlar' från staten är välidgt rika adelsmän och köpmän. Främst det första skulle jag tro. Men varför vill de äga en sedel värd 2 miljoner. Den är långt ifrån användbar i transaktioner då ett ytterst fåtal personer kan ta emot den, den ger ingen avkastning som man skulle fått om man investera två mille i jordbruk eller handel.

Varför vill man då köpa loss en sådan sedel, jo svaret är makt. Varför ger det en makt? För att få svaret på det måste man undersöka varför staten vill ge ut sedlarna.

Jargus ger inte ut sedlarna för att underlätta handel eller något sådant. Han behöver få i pengar, hårdvaluta. Varför? Jo, det är skralt skattkammaren och staten behöver hårdvaluta för att betala soldaterna, det enda som håller samman kejsardömet enligt grundboken.

Men Jargien är ett av världens största länder och har funnits i över tusen år. 200 miljoner är väl en bråkdel av deras totala BNP? Jo men en stor del av skatten som man tar in är i natura och då menar jag sädeskorn, arbete och liknande. Se Riddar modulen .

Handeln är det som ger inkomster i form att valuta och det är dessa pengar som framförallt försvinner i den korruption som råder. Resultatet blir att mindre hårdvaluta kommer in i statskassan och med andra plötsliga utgifter t.ex. restauration efter en översämmning eller förgyllandet av palatstaket med riktigt guld har tömt en stor del av valutareserven. Enligt Riddarmodulen så kan man inte ligga på minus, man kan inte ha negativa guldtackor i statskassan och på grund av det har Jargus blivit tvingad att ta lån av rika personer.

Som jag sa tidigare så är Jargien så rikt att 200 miljoner antagligen inte är hela statskassan men man behöver ju en buffert , en valuta reserv och det var nog för att fylla på den som kejsaren skrev ut skuldsedlarna. (Att stater tar lån är inget ovanligt, Sveriges kungar tog ofta stora lån hos köpmän i Hansan mot löfte om en del av krigsbytet i kommande krig).

Så Jarigen behöver de här pengarna och staten är i stort sett de enda som kan ta emot dem. Om någon inte får växla in dem kommer de andra långivarna att bli nervösa och ville växla in sina innan alla pengarna är borta, om det händer måste Jargus frigöra tvåhundra miljoner silver eller kapa huvudena på långivarna.

Långivarna tillhör de mäktigaste familjerna i Jargien och deras släkt finns överallt i statsapparaten, att rensa ut alla skulle vara som att slita ut ens egna tarmar. Det går inte att göra så, det är i alla fall vad de långivande familjerna tror.

Alltså kan dessa famlijer använda skuldsedlarna som ett påtryckningsmedel. Om ni inte gör min son till chef där så växlar jag in min sedel och vill ha pengarna inom en månad... jaså kan du inte betala några löner till statsanställda eller soldaterna här i provinsen om jag ska få mina pengar så snabbt. Taskigt läge, men Jargus själv har garanterat värdet på den här skuldsedeln...

Det hela är nog inte så uppenbart som ovan och staten kan nog lösa in både en och annan av dessa skuldsedlar men tillsammans har långivarna en hel del att säga till om.

Jag hade lite vidare idéer på det politiska läget i Jargien men det får vänta till en annan gång.

Det här är ju bara en teori om varför han gav ut skuldsedlarna har ni någon annan ser jag gärna att ni skriver den.

-A
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Ordning och reda,­ löning på fredag.

Intressanta teorier!

"Jo, det är skralt skattkammaren och staten behöver hårdvaluta för att betala soldaterna, det enda som håller samman kejsardömet enligt grundboken."

Liksom staten så behöver nog inte soldater nödvändigtvis få betalt i rena pengar. Även de kan få betalt i natura, som exempelvis diverse råvaror eller varför inte skattelättningar? Delar av krigsbytet? Pengar lär ändå bara vara en omväg, som innebär värdeminskning 'på vägen', för att få vad de verkligen vill ha. Därför kan jag tänka mig att det är bättre för alla (utom köpmännen möjligtvis, men för både staten och soldaterna i alla fall) att undvika att betala i pengar. Jag vet dock inte vad Neogames säger om saken, eller vår historia.

"Som jag sa tidigare så är Jargien så rikt att 200 miljoner antagligen inte är hela statskassan men man behöver ju en buffert , en valuta reserv och det var nog för att fylla på den som kejsaren skrev ut skuldsedlarna."

Jag skulle nästan tro att Jargien inte har en stadskassa med miljontals dinarer i. Dess rikedomar borde väl mest bestå av land och naturresurser? Land som ger avkastning till skillnad från pengar. Att bara äga en massa pengar borde ju säkra ens fall, kan jag tänka mig. De ligger ju bara där, oinvesterade, och gör ingen nytta.

Vidare så tror jag nog inte man ska se på de där 100.000 guldsolidorna, som pappret är värt, som 100.000 guldsolidor utan som värdet av 100.000 guldsolidor. Jag tror nämligen att att de rika handelsmännen hellre vill ha en massa inkomstgivande land till det värdet istället för en hög med guld som man inte har någon direkt nytta av. Visst kan de investera guldet i något vinstgivande i efterhand, men det är väl bättre att få det färdiginvesterat (på det viset går man runt den obligatoriska förlusten vid ett köp)?

Pappret innebär fortfarande massor med makt. Jag tror nämligen att kejsardömet är väldigt rädda om den mark de äger och den avkastning den ger, som behövs för att underhålla armen och resten av 'maskineriet', så att de hellre låter köpmannens son hamna högt upp i hierarkin än att de måste ge tillbaka landet.

I slutändan kommer man att ha tjänat på att ha ägt och utnyttjat värdepappret medan staten inte förlorat något på det. För dem har det bara varit en fråga om vem som ska få exempelvis det där ämbetet som köpmannasonen fick, vem som fick det var för dem ointressant. Det som var intressant var snarare vilket de vann mest på eller förlorade minst på.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: 200 miljoner dinarar - pja. ,-)

Som en parantes kan nämnas att cirefaliska intressen har lånat ut ett antal miljarder silver till Jargus. ,-)
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
2 miljoner denarer är inte såååå mycket

De enda som är rika nog att köpa loss dessa 'sedlar' från staten är välidgt rika adelsmän och köpmän. Främst det första skulle jag tro. Men varför vill de äga en sedel värd 2 miljoner. Den är långt ifrån användbar i transaktioner då ett ytterst fåtal personer kan ta emot den, den ger ingen avkastning som man skulle fått om man investera två mille i jordbruk eller handel.
Att en sådan sedel skulle vara oanvändbar vid transkationer håller jag inte med om. Inte för handelshus och liknanande i alla fall. 2 miljoner silver är trotts allt inte så ofantligt mycket i Eons prisskala, man får kanske ett par vagnslaster vapen eller andra "dyra" varor för det, inte orimligt om vi tänker oss handel i större skala.

/Bjorn
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
2 miljoner denarer är klumpigt

"Inte för handelshus och liknanande i alla fall. 2 miljoner silver är trotts allt inte så ofantligt mycket i Eons prisskala [...] "

Som en en odelbar klump är det väldigt mycket, för att inte tala om klumpigt. Man kommer inte kunna använda den förrän nästa 'minst-två-miljoner-denarer-affär', vilka nog inte är så där otroligt jättevanliga, åtminstone i fredstid. I vilket fall så är det nog att föredra att få varor eller riktiga, lösa pengar istället som man ganska fort kan få användning för i sina otaliga mindre affärer. Dessutom är det nog inte alla som riktigt litar på papprets värde så att säga.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Cirza 0wZ0rz j00!

Tja det måste vara mycket billigare än att invadera stället...

/Joel - som tycker Cirefalierna påminner om Naruni Enterprises i Rifts
 
Top