Spelleda Katres Gåtor (spoiler)
Hur långt har du kommit i läsandet av äventyret? Hade du spellett klart Katres Gåtor? Jag ska snart börja spelleda det, stötte du på några problem, något man bör tänka på som spelledare? Jag har ju läst äventyret, men det är inte förrän man spelar det som man vet allt om hur det går...
Vi har tagit oss igenom nästan hela äventyret och skall "bara" finna Koch Katres kammare och besegra tirakstamen.
Efter som du har läst äventyret har du också lagt märke till att det är in delat en spårvagn och senare mer av ett spindelnät. Jag valde att dela in det hela i Fyra delar:
1:a delen består av jakten på Tjuvarna.
2:a delen är skattjakten i "Vazago"
3:e är resan till himmelsbrödernas kloster.
och 4:e är intrigen och sökandet i Klostet.
Första delen är inga var inga problem, tillräckligt med information och tips finns i boken för att göra detektivjakten intressant, -Möjligen var rollpersonerna lite oviliga att nöja sig med att diamanten skulle gått till botten och jakten var över. Detta är inte så konstigt efter som de har gått igenom en hel del för att finna den till att börja med. De Gamlas kontakt person (stön! glömt hans namn nu!) räddade dock upp situationen och avstyrde vissa planer på att hyra skepp och segla till Melorion i alla fall...
-Om du vill kan jag skicka min Detaljerade Karta över huvudstaden (då den i boken är väl övergripande), men då får du snällt vänta tills jag kommer hem, är hos morsan över julhelgen.
Sedan är det "Varzago" som väntar, där beskrivningarna visade sig, i eftersnack, ha tolkats väldigt olika. Om jag fick göra om scenen, skulle jag kanske göra en längre monolog i stil med:
Ni har sedan en halv fjärdningsväg skymtat ett dussintal smala rökpelare som letar sig mot det järngrå himmelsvalvet. Det är dock inte förren nu, när ni släppat era genomsura fötter upp för en långdragen gräsbevuxen kulle, som in ser källan till röken. Framför er breder ett brunt-gråt lapptäcke ut sig över ett långdraget fält. Det är hundratalet (kanske ännu fler) tält och vindskydd som slagits upp. etc etc
Rollpersonerna vandrar genom arbetslägret och får en bild av missären och fattigdomen, kanske skall de prata med någon som kan förklara läget eller tigger om almosor.
Vidare gäller själva utgrävningen som jag antagligen skulle ha skissat upp innan. Vet inte riktigt vad som hände men jag antar att jag helt enkelt "slarvade" igenom detta avsnittet.
Inne i pyramiden fick vi dock mer känsla, ex beskrev jag (när portarna slogs upp framför RP:na) ingången som
ett mörkt hål som väntat på er i tusen om tusen år. En obekväm rysning går genom era kroppar upp till nacken då ni stirrar in i helvetes porten. Som en viskand kallelse från underjordens djupaste reva hör ni en susande vind inifrån den begravda stenbesten. Som andetag Efter detta var det bara till att hålla spänningen på plats och leda dem ner i djupet.
"
The Horror, the Horror!" -Heart of Darkness
...fortsättning följer...