Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
En spelstil jag har funderat på, men inte stött på några riktigt bra exempel på, är samberättande orienterat mot världsbygge och ”vad-händer-om”-scenarion. Dramatiska, tematiska och genreemulerande element är mindre i fokus, orientering är mer att följa en spelmiljös utveckling med ambitionen att göra ”realistiska” bedömningar av vad som sker. Kollaborativt alternativhistorieskrivande, typ. Då och då kan utvikningar kring specifika personer göras, antingen vinjetter eller hela scenarion.
”Microscope” säger kanske någon, men det framstår för mig som raka motsatsen till vad jag vill ha – där bestämmer man utgången av en viss historisk era först och ser hur man tar sig dit, medan det jag vill ha är ett gemensamt utforskande av var man egentligen hamnar. Finns ett sådant spel?
”Microscope” säger kanske någon, men det framstår för mig som raka motsatsen till vad jag vill ha – där bestämmer man utgången av en viss historisk era först och ser hur man tar sig dit, medan det jag vill ha är ett gemensamt utforskande av var man egentligen hamnar. Finns ett sådant spel?