Söker spelgrupp Öppet rollspel på distans

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Topp! Tänkte precis säga att det nog är bäst om du väljer spel åt gruppen, iom att du drog igång initiativet. :)
Jag tänkte först att vi kunde diskutera det ihop, men sen inkom det både önskemål om minimalistisk OSR och År Noll-basbygge, så då kände jag att det var bäst att slänga ihop något (att designa spel via kommitté tar sån tid).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag tänkte först att vi kunde diskutera det ihop, men sen inkom det både önskemål om minimalistisk OSR och År Noll-basbygge, så då kände jag att det var bäst att slänga ihop något (att designa spel via kommitté tar sån tid).
VA?! Så hälften av nöjet med rollspel, att gräla om system, togs från oss :O

Skojar bara lite, kul att du tog fram något vi kan utgå ifrån :)
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Är intresserad, dock oklart om det funkar – beror på den dag som beslutas (bl.a. tisdagar läste och det vore utmärkt).

Här är en bra artikel, inte riktigt upplägget på hur detta är tänkt, men trevlig läsning:
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Är intresserad, dock oklart om det funkar – beror på den dag som beslutas (bl.a. tisdagar läste och det vore utmärkt).

Här är en bra artikel, inte riktigt upplägget på hur detta är tänkt, men trevlig läsning:
Oh, West March är ju ett coolt koncept.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag har börjat skissa på ett enkelt regelsystem, som inkluderar lite simpelt basbygge mellan spelmöten. Det är lite skissande kvar att göra och allt är öppet för diskussion.

Listorna på starturtrustning i Into the Odd är väl viktade på så sätt att om du lyckas slå fram helt värdelösa egenskaper så kompenseras du med bra utrustning och tvärtom. Borde det inte vara på samma sätt här?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Finns mycket spännande att plocka från West Marches, har själv sneglat på det som grund för sandlåde-spel/hexkräl
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Listorna på starturtrustning i Into the Odd är väl viktade på så sätt att om du lyckas slå fram helt värdelösa egenskaper så kompenseras du med bra utrustning och tvärtom. Borde det inte vara på samma sätt här?
Bra poäng! Tog bara randomgrejer från Knave och lade dem i random, men det är nog vettigt att gå igenom dem och sortera i bra ordning.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Här är en bra artikel, inte riktigt upplägget på hur detta är tänkt, men trevlig läsning:
Det har helt klart varit en stor inspirationskälla!
 

Bitterknekt

Awful Neutral
Joined
13 Mar 2024
Messages
10
Location
Bromma, Sthlm
Återuppväcker tråden med ett försiktigt "jag är intresserad". Det beror lite på vilka dagar och tider som avses. Är det så att vi har en pöl SL och spelare som är spridda över veckan så kan en del tillfällen i veckan vara lättare/svårare än andra.
Är det ItO-hacken du har publicerat så kan jag tänka mig att ev spela och spelleda vid behov.

Under pandemin spelade jag i en större WM-grupp med 5E som system, det urartade och blev ganska regel-tungt iom att vi ville balansera att man fick "lagom mycket" skatt genom äventyren, så att man inte drog iväg för mycket i styrka, kan vara värt att tänka på om ni funderar på West Marches.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Som jag ser det just nu finns det två lite olika alternativ, med sina respektive för- och nackdelar:
  • Öppet rollspel: En fast återkommande speltid, en spelledarpöl som schemalägger vem som tar vilken vecka, begränsat antal platser med först-till-kvarn-anmälan, aktuell SL preppar en one-shot.
    • Fördelar: Simpel rutin, minskad chans att det hela rinner ut i sanden, lång framförhållning för aktuell SL att preppa.
    • Nackdelar: Stor risk att färre kan vara med.
  • ”West Marches”: En pöl med spelledare, någon form av samordning för att avgöra när tillräckligt många vill spela samma dag, när tillräckligt många spelare kan och det finns en frivillig SL blir det spelmöte, aktuell SL preppar en one-shot.
    • Fördelar: Mer dynamiskt, större chans att fler kan vara med.
    • Nackdelar: Större risk att det rinner ut i sanden eller att spelledare bränner ut sig.
Det finns förstås ytterligare varianter, typ klassisk West Marches med pointcrawl och en enda spelledare, men jag tror att det blir för sårbart.

Egentligen kanske inget som förhindrar att man kör båda varianterna samtidigt, men det riskerar att bli lite stökigt och lite för krävande.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Som jag ser det just nu finns det två lite olika alternativ, med sina respektive för- och nackdelar:
  • Öppet rollspel: En fast återkommande speltid, en spelledarpöl som schemalägger vem som tar vilken vecka, begränsat antal platser med först-till-kvarn-anmälan, aktuell SL preppar en one-shot.
    • Fördelar: Simpel rutin, minskad chans att det hela rinner ut i sanden, lång framförhållning för aktuell SL att preppa.
    • Nackdelar: Stor risk att färre kan vara med.
  • ”West Marches”: En pöl med spelledare, någon form av samordning för att avgöra när tillräckligt många vill spela samma dag, när tillräckligt många spelare kan och det finns en frivillig SL blir det spelmöte, aktuell SL preppar en one-shot.
    • Fördelar: Mer dynamiskt, större chans att fler kan vara med.
    • Nackdelar: Större risk att det rinner ut i sanden eller att spelledare bränner ut sig.
Det finns förstås ytterligare varianter, typ klassisk West Marches med pointcrawl och en enda spelledare, men jag tror att det blir för sårbart.

Egentligen kanske inget som förhindrar att man kör båda varianterna samtidigt, men det riskerar att bli lite stökigt och lite för krävande.
Vad sägs om följande hybrid: Spelledarna enas i förväg om vilken SL som tar vilken vecka. Sen är den SL ansvarig för att välja dag och tid?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jaha, det skrattar du åt? Jag tänkte att det kunde vara smidigt. Låter fler vara delaktiga i spelledandet, befriar SL-kollegiet från uppgiften att koordinera på en dag, befriar den enskilde spelledaren från uppgiften att koordinera på en tid med spelarna, och hindrar att spelet låser sig vid en veckodag då vissa inte kan.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jaha, det skrattar du åt? Jag tänkte att det kunde vara smidigt. Låter fler vara delaktiga i spelledandet, befriar SL-kollegiet från uppgiften att koordinera på en dag, befriar den enskilde spelledaren från uppgiften att koordinera på en tid med spelarna, och hindrar att spelet låser sig vid en veckodag då vissa inte kan.
Förlåt! Jag var av någon outgrundlig anledning helt övertygad att det stod “Spelarna enas i förväg om vilken SL som tar vilken vecka” och tolkade det som ett skämt.

Nu när jag läser ditt förslag rätt är det ju uppenbart seriöst. Och jag gillar’t!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Som jag ser det just nu finns det två lite olika alternativ, med sina respektive för- och nackdelar:
  • Öppet rollspel: En fast återkommande speltid, en spelledarpöl som schemalägger vem som tar vilken vecka, begränsat antal platser med först-till-kvarn-anmälan, aktuell SL preppar en one-shot.
    • Fördelar: Simpel rutin, minskad chans att det hela rinner ut i sanden, lång framförhållning för aktuell SL att preppa.
    • Nackdelar: Stor risk att färre kan vara med.
  • ”West Marches”: En pöl med spelledare, någon form av samordning för att avgöra när tillräckligt många vill spela samma dag, när tillräckligt många spelare kan och det finns en frivillig SL blir det spelmöte, aktuell SL preppar en one-shot.
    • Fördelar: Mer dynamiskt, större chans att fler kan vara med.
    • Nackdelar: Större risk att det rinner ut i sanden eller att spelledare bränner ut sig.
Det finns förstås ytterligare varianter, typ klassisk West Marches med pointcrawl och en enda spelledare, men jag tror att det blir för sårbart.

Egentligen kanske inget som förhindrar att man kör båda varianterna samtidigt, men det riskerar att bli lite stökigt och lite för krävande.
Spontant tippar jag att en fast tid varje vecka har bäst odds. Men det är inte så att jag sitter med hård data för att backa upp det..
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Enligt pollen ser det ut som tisdagar är en stark dag, bäst i genomsnitt tror jag rentav, kanske är dagen att sikta på?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Utan att kunna vara med föreslår jag att de som kan spelar nu på tisdag den 2:a. :)

Plats: Vrållådans discord? Eller vill Cerulean ha en egen för denna lilla grupp?
(jag själv är redan med i alltför många så gillar att återanvända)

Jag föreslår även nästa tisdag i följd, 6 pers precis för många, men tycker att vi kan spika dem ändå (finns alltid risk för bortfall, och de som redan spelat kan lämna lite extra plats för de nya).
 
Top