DoD Öka grundegenskaper i spel

Du fäktar och gymmar, och en dag inser du att gymmandet gagnar även din fäktning? Det låter inte så himla osökt för mig.

För att lämna DoD trygga famn så är det precis så som mitt drakspel som jag knåpat på sedan #Drakar25 funkar, din chans att lyckas är en kombination av dina grundegenskaper och ditt FV. Cyber M/77 funkade så och det kändes väldigt naturligt när vi spelade så jag buffade in systemet även i mitt drakspel.
Det logiska är att om man tränar på något blir man bättre, det är dock inte så på DoD23 där du kan få ett erf.kryss för att löst ett problem utan att ta till våld och höjer din färdighet i svärd med den. Det finns många system med den typen av tärningspooler där man slår grundegenskap + färdighet men det gör inte detta systemet så jag kan inte riktigt nyttan av det utan att bygga om reglerna helt och hållet.

Jag hade kopplat det till färdighetshöjningar; när du höjt färdigheter kopplade till grundegenskapen tre gånger (så +3 i en färdighet, eller +1 i tre färdigheter) får du slå ett höjningsslag för grundegenskapen.

Lyckas du får du +1 på GE. I annat fall för du vänta tills du gjort ytterligare 3 höjningar på kopplade färdigheter för att få ett nytt slag.

Så du blir bättre i grundegenskaper du använder, det går snabbare i början, det kommer vara nästan omöjligt när du är riktigt bra på något. Så självbegränsande.

Jag hade hellre sett ett system där varje grundegenskap är kopplad till en familj färdighet (kanske 6 st), och när man höjt 4 av dem så höjer man grundegenskapen ett steg, och tar bort + på själva färdigheten.
Det är ett ganska vanligt designknep (se DnD, Savage Worlds eller YZE) men jag är inte så förtjust i det utan gillar hellre hur WoD gör det där spelare kombinerar en GE och en färdighet mer fritt för att ge vad man slår (i WoDs fall en pöl av t10:or). På så sätt kan någon som är skicklig på vapen slå Styrka+Vapenfärdighet vid en attack och kanske Int+Vapenfärdighet för att värdera eller bedöma ett vapens historia kanske. Det ger en trevlig flexibilitet tycker jag.

Sen kan man ju alltid (som det står uttryckligen i ex. DnD5 (2024) strunta i att använda Str+Athletics utan Int+Athletics om det finns fog för det inom den givna situationen. Men det blir en kantboll snarare än regelstandard som det är i ex. WoD.

Kanske en sidnot. Men jag tycker det låter som en fiffig grej som @wilper är inne på och om man kunnat få det att lira utan att begå våld på grundutseende (6 grundegenskaper och X färdigheter) och grundmekanism (slå t20 under ett FV/CL) hade det varit att föredra för en DoD-heartbreaker i mina ögon :)

Cog.

Tack så mycket för att återkoppling och en intressant diskussion.
Det här uppstod dels för att jag som gammal spelare när jag spelade igenom kampanjen störde mig på att det inte gick att höga GE, men också för att jag vet att det är nåt gruppen jag kommer spelleda nu skulle klaga på. :ROFLMAO:

Jag kommer göra så man kan höja GE 1 steg genom hjälteförmåga, att 18 fortfarande är max. Sen är jag inte säker på att jag kommer införa max 3 höjningar, men jag misstänker att det inte kommer att bli ett problem för att vara ärlig och att jag inte kommer behöva fatta det beslutet. :p

Tack så mycket för att återkoppling och en intressant diskussion.
Det här uppstod dels för att jag som gammal spelare när jag spelade igenom kampanjen störde mig på att det inte gick att höga GE, men också för att jag vet att det är nåt gruppen jag kommer spelleda nu skulle klaga på. :ROFLMAO:

Jag kommer göra så man kan höja GE 1 steg genom hjälteförmåga, att 18 fortfarande är max. Sen är jag inte säker på att jag kommer införa max 3 höjningar, men jag misstänker att det inte kommer att bli ett problem för att vara ärlig och att jag inte kommer behöva fatta det beslutet. :p
Låter bra. Max 18 är rätt tänkt, annars måste man uppfinna regler för högre värden också.

5 kryss på GE slag ger en höjning till max 18 är ju ett sätt. Kan ta väldigt lång tid men inte omöjligt. Svårt att se att man hinner sätta mer än 15 drakslag innan spelgruppen drabbas av folk som flyttar, skaffar barn eller man byter spel. ;)

Back