Åtta meningsfulla varianter av alver

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,474
Location
Stockholm
Idag har jag grunnat på hur man kan skapa olika typer av alver som känns intressanta i sin variation. VtM-klaner fast alv-blodslinjer, typ. Åtta stycken olika, tänker jag mig, och kanske några mindre, obskyra, förgreningar.

Men hur gör man för att hitta åtta vettiga varianter?

En väg, låg oss kalla den dnd-vägen, är att köra benhårt på geografi. Skogsalver, bergsalver, stäpp, hav, luft, djungel, öken, glaciär, träsk. Enkelt och självförklarande, men extremt trist. Och inte så praktiskt om man vill ha olika alvklaner som interagerar med varandra.

En annan väg är att köra på ”sysselsättning”.
1. Magikeralverna
2. Skogsninjorna
3. Alverna som håller på mycket med djur
4. Soldatalverna
5. De visa rådgivarna
6. Hantverksalverna
7. Alverna som verkligen diggar musik och sånt
8. Hemliga onda mördaralverna

Eller så hittar man på olika teman, av något slag.
1. De sorgsna alverna vars hem raserades och som tvingas leva i diaspora i tusentals år.
2. Alverna vars förfader dödade en gud, och som straffades med förbannelsen att allt de skapar kommer förvandlas till misär och aska.
3. De vitklädda alverna som ser sig själva som världens fåraherdar.
4. Alverna som hatar alla andra alver.
5. Alverna som flyttat till månen men ibland besöker världen i gondoler av is.
6. Alverna som vill bygga ett nytt stort alvimperium.
7. Alverna som sålt sina själar till demoner för att få massa magiska krafter, och som nu ångrar sig.
8. Harmoniska pacifistalverna vars lugn döljer en mörk hemlighet (de är varulvar).

Jag vet inte. Vad tycker ni?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
En annan väg är att köra på ”sysselsättning”.
1. Magikeralverna
2. Skogsninjorna
3. Alverna som håller på mycket med djur
4. Soldatalverna
5. De visa rådgivarna
6. Hantverksalverna
7. Alverna som verkligen diggar musik och sånt
8. Hemliga onda mördaralverna
Sysselsättningen skulle ju kunna vara tema för de största bosättningarna, som alla bygger på självpåtagna uppdrag in the face of danger för länge sen eller whatever. Jag tänker att jag vill ju kunna spela en helare från soldatalvernas citadell, eller en magiker bland skogsninjorna och så.

Hantverksalverna kanske inte bara tycker det är gött att göra grejer, utan det var de som skulle rusta citadellet. Rådgivarna kanske en gång i tiden främst var budbärare, men blev viktigare när människornas riken försvagades och de passade på att höja sin egen status gentemot dem...

Lite specifik flavour, förtroenden som fått en törn, gammal beef, bortglömda faror och hedersuppdrag. Eller nåt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,729
Location
Göteborg
Du kan ju jobba lite med ålder. En klan styrs fortfarande av sin urfader som regerat i femtusen år. En annan blev nästan utrotad i ett krig och nästan alla medlemmar är under tvåhundra.

Du borde ha två klaner som är väldigt lika varandra men som insisterar på att det är jättestor skillnad och som avskyr varandra.
Två andra som slagits ihop genom politiska giftermål där de unga använder det hopslagna klannamnet men de gamla håller fast vid de traditionella namnen.

En klan som pratar ett språk som är helt skilt från de andra alviska språken.

En klan som helt givit upp det där löjliga klantänket och inte ser sig själva som skilda från dem andra, flyttar in i andra klaners städer, gifter in sig i detas familjer, etc.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Men hur gör man för att hitta åtta vettiga varianter?
På samma sätt som det går att använda antingen Niche Protection (typ klasser i D&D) eller samhällsklasser (typ klaner i Vampire, lite hårddraget) så går det även att tänka sig en central konflikt och sen de olika sätt som går att förhålla sig till den. Där finns sedan grupperna. Lite som höger-vänster-skalan politiskt och de olika idéer och villfarelser som passar på den skalan.

En setting jag petade med hade en sorts metaplot som konflikten kretsade kring, där det fanns en Gammal Fiende(tm) som fraktionerna hade tankar om:

- En vill leta upp och döda den en gång för alla
- En vill sälla sig till den (för det var bättre för)
- En vill göra en fet deal med den
- En tror inte på den alls
- En försöker tjäna pengar på alltihop
- En tror att den Gamla Fienden(tm) bara är en metafor och arbetar för revolution
- En gör allt den kan för att stoppa att de andra har med Gamla Fienden(tm) att göra överhuvudtaget
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,441
Alltså, att skapa åtta alvgrupper är ju bara att skapa åtta grupper, med intressen, konflikter etc, och sätta epitetet alv-framför. Men det är ju också ganska meningslöst.

Tror man bör fråga sig vilken roll alver spelar i din setting och utgå från det. Rent spontant känns någon sorts magisk eller metafysisk skillnad rätt. Det var ju så professorn gjorde från början med sina ljus- och mörkeralver, beroende på om de följt med Orome, skådat Ammans ljus etc.

I en mer typisk rollspelsfantasy kan du ju ha en grupp alver som satta av Moder Jord för att vakta en helig skog, en grupp som är de sista överlevande från en kataklysmisk strid I urtiden mot mörkret, några som försagt sina band till Moder Jord för att skydda mänskliga allierade etc. En berättelse för varje grupp och sådant som inte funkar för människor
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Frågan är också om du tänker dig att dessa alv-varianter ska täcka in allt som spelare kan tänkas vilja spela, eller om spelarna kan spela annat ån alver också.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Ta åtta fantasysettingar med alver i och norpa alverna från dem.
  • Sömnlösa alver
  • Myrstacksalver
  • Alver som håller på att "lämna världen" hela bunten
  • Sagoväsendenas härskarklass; i princip inte anträffbara för rollfigurer
  • Alver som är helt integrerade i människornas samhällen
  • osv
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
På samma sätt som det går att använda antingen Niche Protection (typ klasser i D&D) eller samhällsklasser (typ klaner i Vampire, lite hårddraget) så går det även att tänka sig en central konflikt och sen de olika sätt som går att förhålla sig till den. Där finns sedan grupperna. Lite som höger-vänster-skalan politiskt och de olika idéer och villfarelser som passar på den skalan.

En setting jag petade med hade en sorts metaplot som konflikten kretsade kring, där det fanns en Gammal Fiende(tm) som fraktionerna hade tankar om:

- En vill leta upp och döda den en gång för alla
- En vill sälla sig till den (för det var bättre för)
- En vill göra en fet deal med den
- En tror inte på den alls
- En försöker tjäna pengar på alltihop
- En tror att den Gamla Fienden(tm) bara är en metafor och arbetar för revolution
- En gör allt den kan för att stoppa att de andra har med Gamla Fienden(tm) att göra överhuvudtaget
Jag gillar det här jättemycket. Jag tänkte också på att Alver ofta verkar få representera något slags Äldre Visdom och verkar framställas som att de faktiskt vet och kan saker om världens skapande som de yngre raserna inte kan - om bara några gudar finns på riktigt så är det alvernas - och det känns rätt trist.
Så min idé var lite att titta på västerländsk utveckling av religion. En grupp följer den gamla tron som väntar på att deras utvalda frälsare ska komma. Några andra grupper tror att det redan hänt - men bråkar om detaljerna. En yngre ny grupp hävdar att inget av det här är sant alls - några av dem dyrkar till och med dvärgarnas gudar och det accepteras av de övriga, även om det ses som lite fånigt. En annan grupp tror på något helt annat - typ att planeten man bor på inte är ens ursprungliga hemvist - utan att alla alver här har kommit från en annan plats från början - ännu sjukare (i andra alvers ögon) är att de hävdar att människorna faktiskt kommer från samma plats och är en vidareutveckling av ursprungsfolket.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker om det mesta i den här tråden.
Men jag tycker att man missat det viktigaste (och nu blir det OT).

Det är bra att diskutera vad som skiljer olika alver åt.
Men vad skiljer alver från andra varelser?
Det är som den klassiska:
Dvärgar är buttra och giriga kort-tjocka människor som tycker om öl och talar med en bonnig/ålderstigen dialekt.
Halvlingar är glada klepotmanibarn som älskar mat och tar dagen som den kommer utan något som helst konsekvenstänk.
Alver är trädkramare och skogsmullar.

Jag känner att jag inte kan skilja olika alvsorter åt förrän jag vet hur alver som grupp skiljer sig från andra.
Jag ser gärna att alver är härskare över faerie /Feywild.
Alltså är Titania och Oberon alver som härskar över light faeries / summer court. Lite som Gladriel och Celeborn.
Sedan finns en winter court och dark faeries som styrs av Queen of Air and Darkness.
Men det är min personliga åsikt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Tycker rent kulturella skillnader är en dålig approach för att skilja folkslag åt. Eller vore en dvärg som vuxit upp bland människor bara att betraktas som en kort människa?

Det klassiska för alver är ju att de lever för evigt (Eller i vart fall väldigt länge) och ganska ofta att de har inneboende magi och ser i mörker.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Överlag gör man nog lite för lite med åldersperspektivet. Människor borde vara som barn är för vuxna; impulsiva, känslomässiga och irrationella. För en alv då alltså. Problemet är väl att det perspektivet dels är lite svårt att sätta sig in i och dels är tråkigt att göra rollspel av. "Vem vill spela ent?", liksom.

Å andra sidan kanske deras evighetslånga liv gör att de anser att allt är förgängligt, så att de snarare blir mer impulsiva än människor?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Efter flera eoner håller Alverna på att dö ut och förbereder sig för att lämna över världen och uppdraget från gudarna att skydda och vårda den.
Nu gäller det för dem att hitta en arvtagare till uppgiften. Någon som dels klarar uppgiften men också klarar att använda Alvernas samlade visdom för att göra goda ting (vad det nu än kan vara).
Sedan finns det säkert avvikande alver som bara väntar på att de andra försvinner så de kan ta över världsherraväldet. Dessa Alver måste hittas och förgöras!!!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag tycker att alver är lite som vampyrer typ Ventrue och Gangrel. Fast bättre då de inte räds solen och inte nödvändigtvis behöver suga blod för att överleva.
Det tråkiga med att spela alv är ju att man aldrig får spela den där tretusenåriga alven som tränat sin svärdskonst till perfektionens gräns och kan filea en mygga. Utan att man alltid ska spela någon ung alv som är jämnbördig med människor.
Jag tänker att en tretusenårig svärdsalv har 300% på svärd, 150% på akrobatik och dans och 100% på alvisk historia men sen kan den typ inget annat. Människor har den fördelen att de kan lära sig en uppsjö av olika färdigheter man kan vara både bard, kock och yxmördare i samma person något som är omöjligt i en alvisk hjärna. Alver kan bara fem färdigheter, å andra sidan är dem skitbra på dem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
impulsiva, känslomässiga och irrationella.
Jag tänker snarare att människor borde ses som väldigt förutsägbara, om än ur ett väldigt kortsiktigt perspektiv =D

Jag tänker typ att hundar (som kan skaffa egen mat) är en rätt bra liknelse:

Simpla behov så som mat, värme, och tillgivenhet. Man kan träna dem till att inte skita på golvet eller ligga på soffan (gå in i den förbjudna skogen) men för eller senare kommer de vilja testa de gränserna. Och om de får valpar kommer du behöva lära valparna samma saker om igen, du kan inte räkna med att informationen först vidare =D

Och visst kommer det en och annan hund som inte beter sig som andra hundar ibland, till följd av trauma, eller defekter. Men överlag beter sig hundar i stort som alla andra hundar.

Tänker att alver borde (i alla fall om de är gamla) borde ha fördel inte bara på historia, utan även på att läsa människor och andra kortlivade släkten.

Alver däremot torde te sig väldigt märkliga och irrationella ur människors synvinkel, då deras handlingar kanske endast är vettiga ur ett 100årigt, eller till och med 1000årigt perspektiv. Och där alla nu levande människor man kan springa på tillhör några få generationer, så kan ju de alver man springer på höra till väldigt många olika generationer (beroende på fortplantningstakt). Och en 10.000-årig alv har antagligen andra prioriteringar än en 1000-årig alv, även om båda är omöjliga att förstå för en människa.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tycker rent kulturella skillnader är en dålig approach för att skilja folkslag åt. Eller vore en dvärg som vuxit upp bland människor bara att betraktas som en kort människa?

Det klassiska för alver är ju att de lever för evigt (Eller i vart fall väldigt länge) och ganska ofta att de har inneboende magi och ser i mörker.
Den här tråden handlar ju om hur man skiljer olika alver från andra alver. Det du beskriver är ju hur de skiljer sig från människor.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Se alverna i Chronopia, dels indelade i släkter som härstammar från olika stamfäder/stammödrar och samtidigt ungefär lika olika som klanerna i VtM. Sen är extremt impulsiva hedonistiska alver betydligt roligare än de mer ”klassiska” alverna som är inspirerade från Tolkiens verk.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Den här tråden handlar ju om hur man skiljer olika alver från andra alver. Det du beskriver är ju hur de skiljer sig från människor.
Sant, det var tänkt som ett svar på Anths kommentar. Men både du (och för all del också Anth) har helt rätt i att det är off topic.

Fast kan vara värt att ha i bakhuvudet så att alver är alver även om skiljer sig från varandra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,441
Fast kan vara värt att ha i bakhuvudet så att alver är alver även om skiljer sig från varandra.
Fast är det inte tvärtom? Är det någon poäng i att ha olika underkategorier av Alver om de inte skiljer sig från varandra på något fundamentalt sätt. Särskilt om de har olika stats. Det kan ju inte bara vara kultur...
 
Top