Nekromanti [Årsmöte 2016] Modul C: Årets verksamhetsplan och budget

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu börjar det mer diskussionsartade årsmötandet.

Verksamheten under föregående år har varit det minimala för att hålla kvar föreningen, och styrelsen förslag, är att fortsätta med minimalt styrelsearbete tills medlemsversamhet behöver annat.

Årets budget föreslår styrelsen vara 0 och intet, eftersom vi föreslår att vi inte kommer att ha någon verksamhet. Det ger att medlemsavgiften också förslås till 0.

Golvet är öppet för diskussion och övriga förslag.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Jag skulle nog vilja att det framkommer i budgeten att de där 640 kr ska läggas på något som hedrar Andys minne, men i så fall skulle det vara bra om årsmötet kan komma fram till vad detta något ska vara.

Förslag?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Ett av förslagen som kom upp på moderatorforumet, när själva insamlingen började, var att man skulle kunna donera pengar till forskning relaterat till blodförgiftning i Andys namn. En fråga är dock var och vilken forskning, för mig veterligen finns det inte några lika tydliga ställen att donera till som t.ex. vid cancer.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Ett förslag är att kontakta någon anhörig till Andy och höra sig för var de önskar att pengarna gick.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Vicotnik;n167236 said:
Ett förslag är att kontakta någon anhörig till Andy och höra sig för var de önskar att pengarna gick.
Det här tycker jag är det bästa själv. Vill minnas att de sattes upp någon slags fond för Andys barn/familj också. Det skulle kunna vara något det med. även om det inte är en stor gåva är det väl alltid något.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Eftersom minst två kandidaturer beror på medlemsavgiften föreslår jag att de som insisterar på att vi ska ha en lägger fram ett förslag på vad de tycker att den ska vara omgående så vi kan komma till något beslut i frågan.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Mitt förslag är att införa en medlemsavgift på 100kr/år.

Anledningen till detta är att jag önskar få liv i föreningen och jag har svårt att se hur föreningen ska kunna hjälpa medlemarna utan någon form av ekonomi. Visst kan man arrangerar något under föreningensnamn i nuläget men det finns ingen fördel med det i förhållande till att ordna det på egen hand.

Jag är medveten om att införa en medlemsavgift kan få folk att lämna föreningen av olika anledningar, men som sagt så uppfyller föreningen inget syfte i nuläget och då kan vi lika gärna döda föreningen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Vicotnik;n170940 said:
Mitt förslag är att införa en medlemsavgift på 100kr/år.
Om hur länge kommer ni ha satt ihop en budget och en verksamhetsplan för godkännande? Eller ska vi dela upp det kanske:

Rösta om medlemsavgift nu, sen röstar vi fram styrelse, sen får nya styrelsen en vecka på sig att sätta ihop budget och verksamhetsplan och sen röstar vi om den?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Föreningen har en del tillgångar sedan tidigare, och vi har haft en budget som tillåtit utgifter och stöd till arrangemang. Det har fallit till föga av två anledningar:
1) arrangemangen har få utgifter och arrangörerna tycker det är ovärt att söka ersättning för så små summor.
2) när det väl sökts ersättning har styrelsen varit för inaktiv för att lyckas betala ut det.

Det senare kan vi göra något åt med en aktiv styrelse, men det förra är ett vanligare "problem" :)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag tror det är vetigast att rösta om avgift nu och sen när vi har en styrelse på plats kan vi ta budget och verksamhetsplan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Vicotnik;n170946 said:
Jag tror det är vetigast att rösta om avgift nu och sen när vi har en styrelse på plats kan vi ta budget och verksamhetsplan.
Så har ni som tänkt återuppliva föreningen snackat ihop er om hundra kronor? I annat fall får övriga som kandiderar gärna bekräfta eller komma med motförslag.

Andra som har åsikter om medlemsavgiften? Jag vet ju själv att för 2 år sedan hade jag helt enkelt inte haft råd att vara med i föreningen för det priset.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Rymdhamster;n170953 said:
Så har ni som tänkt återuppliva föreningen snackat ihop er om hundra kronor? I annat fall får övriga som kandiderar gärna bekräfta eller komma med motförslag.
Har för mig att jag bara pratat med Lupus om exakta belopp. Så som du säger får övriga gärna komma med förslag eller verifiera mitt förslag.

Rymdhamster;n170953 said:
Andra som har åsikter om medlemsavgiften? Jag vet ju själv att för 2 år sedan hade jag helt enkelt inte haft råd att vara med i föreningen för det priset.
Är medveten om att det kan finnas de som inte har råd att vara med i föreningen ifall vi sätter en medlemsavgift vilket är tråkigt. Har dock ingen bra lösning för detta ifall vi vill få fart på föreningens ekonomi.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
En medlemsavgift på 100 kronor är helt ok för mig. Tycker det låter ganska lagom: ingen stor summa för de flesta, samtidigt kan det nog räcka till lite utgifter i varje fall.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Fick ett pm från Vimes angånde föreningen och medlemsavgift.
Vimes said:
Tjena,

Jag är ju inte medlem i föreningen så jag ska väl inte skriva i föreningsforumet. Så jag skriver här istället: om man tar ut en avgift och börjar göra något med föreningen går jag med, fortsätter man som förut utan avgift eller aktivitet så fortsätter jag att stå utanför. Tänker att det kan vara bra för er som vill driva någon verksamhet att ha lite koll på medlemsunderlaget.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Eftersom vi inte vet hur många som kommer att vara med i föreningen med en avgift, samt ev. donationer på sidan om det. Så hur stor budgeten kommer att vara blir rätt oklart.

Min uppfattning är att den primärt frågan runt budget är att prata om avgränsningarna, vad skall pengarna användas till och vad de inte skall användas till? Om vi har fler verksamheter som faller inom ramarna, men inte ekonomi att ge stödet till alla under mandatperioden, vilka riktlinjer skall styrelsen använda vid prioritering?

Från mina samtal med Vicotnik är tankarna huvudsakligen rört sig om att göra rollspel synligare på konvent.
Under mandatperioden skall föreningen ekonomiskt stödja saker som detta:
* Utrustning för att bättre märka ut på konvent var sådant som Indierum och OSR-hörna hålls.
* Trycksaker som kan lämnas ut, med information om var man kan hitta spel.

Under mandatperioden skall föreningen inte ekonomiskt stödja saker som detta:
* Resor och boende för delta på konvent
* Inköp av rollspel

Som jag förstår det blir föreningens uppgift under verksamhetsåret att stödja rollspelsverksamhet på konvent (och andra "nördsammanhang"?).

Men då jag inte var med på diskussion som ägde rum på Gothcon så kan ni som deltog gärna fylla i och rätta mig. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Vad känner ni är er "bottom line" eller vad det nu kan tänkas kallas? Vad känner ni är minimiinkomsten för föreningen under ett år för att den skall kunna göra ett meningsfullt bidrag?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Mitt mål är att på långt sikt få igång föreningens ekonomi, jag räknar inte med att föreningen kommer ha mycket ekonomi under första/andra året att röra sig med.

I nuläget är vi drygt 30 medlemmar, jag räknar tyvärr med att vi kommer ha folk som väljer att hoppa av. I värsta fall så förlorar vi lite mindre än hälften av medlemmarna, detta baserat på att en majoritet måste godkänna medlemsavgiften för att den ska införas. Vilket skulle uppskattningsvis resultera i en årlig inkomst till föreningen på ca 2000kr i from av medlemsavgift (baserat på 100kr/år). Vilket bör vara skapligt att föreningen ska börja kunna hjälpa till ekonomiskt.

Saker jag ser att föreningen skulle kunna hjälpa till med att införskaffa är bland annat:
En banner att visa upp på konvent.
Reklampennor för forumet att använda sig av vid konventsnärvaro.
Te/kaffe att bjuda på under konventsnärvaro.

För hoppningsvis gav jag någon form av svar på frågan.
 
Top