Nekromanti [ÅM2013] Punkt 12: Val av årets styrelse

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Radioaktiv said:
Du får gärna PMa om hur det funkar att vara kassör för föreningen så kanske jag ställer upp. Jag har i vilket fall varit det förut, även om det var ett tag sedan.

/Radioaktiv, som är van vid en vanlig kassabok i papper.
Kassören kommer att förfoga över föreningens konto. När ett evenemang, Pilze och Vico med indierummet kanske, vill ha pengar så ska kassören skicka över pengarna (om styrelsen godkänner, såklart) samt helst begära in och spara kvitton etc. Vid donationer bör kassören notera villkoren kring donationen (»får bara användas till Rollspelsdraken«). Under året kanske det blir 5-10 transaktioner på kontot totalt.

Sen när året är slut sammanställer kassören en ekonomisk berättelse. Det är skitenkelt, man skriver ut ett kontoutdrag som pdf från banken och så summerar man allt lite snyggare än vad kontoutdraget redan gör.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Konrad Konvalj, hur ser du på din dubbelnominering? Sitter du hellre i styrelsen eller som revisor, eller vilket som?

Sapient, är du här? Du ställde upp för omval när vi frågade på styrelsemötet förut. Hur känner du nu – vill du gärna, eller kan du om det behövs?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Möller said:
Radioaktiv said:
Du får gärna PMa om hur det funkar att vara kassör för föreningen så kanske jag ställer upp. Jag har i vilket fall varit det förut, även om det var ett tag sedan.

/Radioaktiv, som är van vid en vanlig kassabok i papper.
Kassören kommer att förfoga över föreningens konto. När ett evenemang, Pilze och Vico med indierummet kanske, vill ha pengar så ska kassören skicka över pengarna (om styrelsen godkänner, såklart) samt helst begära in och spara kvitton etc. Vid donationer bör kassören notera villkoren kring donationen (»får bara användas till Rollspelsdraken«). Under året kanske det blir 5-10 transaktioner på kontot totalt.

Sen när året är slut sammanställer kassören en ekonomisk berättelse. Det är skitenkelt, man skriver ut ett kontoutdrag som pdf från banken och så summerar man allt lite snyggare än vad kontoutdraget redan gör.
Det är nog bra med en rutin för GothCon och Indierummet, där diverse utlägg kommer att göras. Jag tänker mig följande: Pilze och Vico lägger ut pengar och rekvirerar sedan från kassören. Rekvisition sker genom att fotografera kvittona med valfri smartfån och MMS:a bilderna till kassör tillsammans med kort syftesförklaring. Kassör överför pengarna.

(För enkel administrering samlar kan Pilze och Vico tänka på att spara på sig några kvitton och sedan fotografera dem tillsammans, också)

Förberedelser: Pilze och Vico skickar kassören sina kontonummer, kassören skickar Pilze och Vico sitt mobilnummer.

Det här är inget yrkande. Enbart ett förslag eftersom diskussionen dök upp.

För övrigt krävs inte styrelsens godkännande, eftersom rådande årsmöte är på god väg att godkänna omkostnader rörande Indierummet.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Jag vill sätta ihop ett konkret förslag, men jag skulle gärna höra från Sapient och Konrad Konvalj först. Om ni tex ser dem i småpraten så får ni gärna be dem titta in här.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Pilzeman said:
Jag vill sätta ihop ett konkret förslag, men jag skulle gärna höra från Sapient och Konrad Konvalj först. Om ni tex ser dem i småpraten så får ni gärna be dem titta in här.
För att sätta press på folk, så här skulle ett förslag kunna se ut:

Styrelse
Pilzeman
solvebring
Rymdhamster
Cissi
Radioaktiv
Möller

Revisorer
anth
Björn Wärmedal

OBS - detta är ännu INTE ett förslag.
Men om ingen mer skriver i tråden KOMMER förslaget antagligen se ut så här.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Pilzeman said:
Konrad Konvalj, hur ser du på din dubbelnominering? Sitter du hellre i styrelsen eller som revisor, eller vilket som?

Sapient, är du här? Du ställde upp för omval när vi frågade på styrelsemötet förut. Hur känner du nu – vill du gärna, eller kan du om det behövs?
Jag tillför ju i stort ingenting, men behöver ni någon som fyller ut en post eller en dubbelpost eller vad som så ställer jag ju upp så klart.

Tas jag in i någon form av styrelse måste nog Ordförande ge mig en uppgift för att jag skall fylla någon funktion.

Fortsätter jag ännu ett år som revisor så vet jag ju vad jag skall göra och det är ju i sig inget tungrott jobb. Det är inte så mycket att kontrollera egentligen och de som driver allt framåt och ingår i styrelse och allt sånt sköter ju sitt jobb galant.

Kort svar på det hela. Vill ni ha mig och ser någon form av potential i mig och har användning av mig så stoppa in mig där jag gör nytta. Om inte så är det bara att sparka mig från alla tänkbara poster.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Anth hade en fin tanke med att sätta press på folk :gremsmile: Jag tänkte ta det lite längre och presenterar därför här ett färdigt förslag. På det sättet har vi ett förslag att ta ställning till iaf. Folk är naturligtvis välkomna att framföra egna förslag eller ändringsyrkanden till det här förslaget.

Styrelseförslag 1 said:
Styrelse
Pilzeman (ordförande)
solvebring
Rymdhamster
Cissi
Radioaktiv
Möller

Revisorer
Konrad Konvalj
Björn Wärmedal
Som ni ser är det här samma som anths exempel, förutom att jag bytt ut anth mot Konrad Konvalj (tror inte anth var nominerad till revisor, va?). Observera att val av revisorer sker i en annan tråd egentligen, så det är själva styrelsens sammansättning som är den viktiga.

Eftersom styrelsen är beslutsför vid 3 personer så känner jag inte att mer än 6 styrelsemedlemmar behövs. Det här förslaget är ganska tungt på nya namn, men jag tror inte det blir ett problem. Nu vet jag inte vem som har nominerat vem, men om jag fick välja skulle jag premiera folk som nominerat sig själva samt nytt blod. Inte för att det har stor betydelse, men jag tycker om när folk vill (hellre än att "gå med på") och jag tror att nytt folk gör det lite roligare och intressantare.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Pilzeman said:
Sapient, är du här? Du ställde upp för omval när vi frågade på styrelsemötet förut. Hur känner du nu – vill du gärna, eller kan du om det behövs?
Jag är här (i betydelsen läser årsmötetstrådarna) till och från. :gremsmile:

Jag tackade ja till att ingå i styrelsen förra året, av ett enkelt skäl. Det pågick en diskussion om att styrelsen gjorde för lite alternativt borde inte föreningen läggas ned? Och för vart och vartannat förslag som kom fram, dök det upp frågor som "kan vi göra det här? får vi? behöver vi ändra stadgarna? ha årsmötebeslut?" osv.

Mitt huvudsakliga skäl var att helt enkelt kunna hjälpa till med en del av dessa frågor. (Och se till att föreningen inte läggs ned i onödan.) Det fortsätter jag gärna med.

Jag kommer inte att vara någon stor idéspruta, men jag bidrar gärna med att diskutera hur idéer och hugskott ska bli mer genomförbara, dvs. planerar och utformar. Jag kommer nog inte heller att ta på mig särskilt mycket att genomföra heller. Kanske något, men det får i så fall komma som en spontan överraskning (inkl. för mig...).

Jag har stor föreningsvana och har beklätt i stort sett alla poster som finns, som styrelseledamot, ordförande, kassör, revisor, valberedare et.c. och på allt från lokal till nationell nivå, i ett antal olika organisationer. (Fpu/Liberala Ungdomsförbundet, Folkpartiet, Humanisterna, RFSL, RFSU plus ett antal mindre kända org. och föreningar.)

Som sagt så fortsätter jag gärna med det, i den här omfattningen. Jag gör det därför att jag tror att jag kan bidra med erfarenhet. Men.

Jag går inte in i detta "helhjärtat", i den betydelsen att jag sannolikt inte kommer att vilja lägga ned så mycket mer tid på föreningsarbetet heller. Jag säger det, eftersom det finns flera kandidater - och det är bäst att vara ärlig.

Finns det en vilja att öka arbetstakten i styrelsen (och samtidigt inte vara för många) så kan jag stå över. Är det så att styrelsen undrar över något, så kommer jag självklart att kunna svara på frågor ändå. (Men med den skillnaden att styrelsen då måste komma på att ställa frågan... :gremsmile: )

Och om jag inte blir vald till styrelsen, så står jag till förfogande som revisor, om det skulle vara aktuellt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Som revisor, med uppgift att granska styrelsen och numera med yttranderätt på styrelsemöten, skulle du definitivt kunna bidra med hjälp i sådana frågor, Sapient. Jag tror det skulle passa bra att ha dig som revisor.

Jag är nöjd med Björns förslag i övrigt, om inte anth gärna vill vara i det. Om han inte är det, så har vi både honom, Sapient, Björn Wärmedal och Konrad Konvalj att välja på för revisorer, och vi kanske till och med får en valberedning av en av dem! Du är väl också med i arbetsgruppen för rollspelsdraken, anth? Du kanske är nöjd med föreningsuppdrag så.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är lite kluven.
Å ena sidan skulle det bli skönt att slippa styrelseuppdraget och lägga mer energi på Repetikon, Ölen och Draken.
Å andra sidan är jag en hönsmamma som undrar hur styrelsen skulle klara sig utan mig. :gremsmile:

Pilze och solve - är ni nöjda med att ytterligare ett år vara oldtimers tillsammans med ett gäng gröngölingar så rösta på Wärmedals förslag.
Det är ju inte så att jag och Sap försvinner från forumet bara för att vi inte sitter i styrelsen längre. Jag är dessutom ganska bra att skälla som en bandhund på er även om jag inte sitter i styrelsen. :gremsmile:

Eftersom det är jag som raggat folk till både årets och förra årets styrelse kanske det är lika bra att jag får den officiella titeln valberedning. :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
Eftersom det är jag som raggat folk till både årets och förra årets styrelse kanske det är lika bra att jag får den officiella titeln valberedning. :gremsmile:
Det tycker jag vore utmärkt. Det är du verkligen bra på!

PS. Dessutom kan vi alltid dryga oss med att säga "på vår tid..." när vi avgått från styrelsen. :gremsmile:


Edit: Jag vill absolut inte säga att du INTE var bra som ledamot i styrelsen, men ja - du fattar (hoppas jag)...
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Anth, du kan ju, om du vill vara hönsmamma åt oss, få fortsätta att svara på frågor och finnas som stöd om vi behöver. :gremsmile:

I övrigt tycker jag att Björns förslag ser jättefint ut.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Försök till beslut

Då testar vi att gå till beslut.

Förslaget som ligger ser ut så här:
Björn Wärmedal said:
Pilzeman (ordförande)
solvebring
Rymdhamster
Cissi
Radioaktiv
Möller
Kan vi anta detta förslag? Svara tydligt. De som redan sagt att de stödjer måste inte göra det igen.

Även här gäller att får vi ett nej står vi inte för alltid utan styrelse, utan då tar vi upp diskussionen igen. Om någon halvvägs igenom kommer på "Nej, hörrni, jag har ett jättebra annat förslag" så kommerjag antagligen bryta omröstningen och starta igen när det är utrett vilka förslag som finns.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Försök till beslut

Pilzeman said:
Då testar vi att gå till beslut.

Förslaget som ligger ser ut så här:
Björn Wärmedal said:
Pilzeman (ordförande)
solvebring
Rymdhamster
Cissi
Radioaktiv
Möller
Kan vi anta detta förslag? Svara tydligt. De som redan sagt att de stödjer måste inte göra det igen.
Jag har inga invändningar mot förslaget.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Försök till beslut

Jag stödjer det också (jag har också rösträtt, jag har bara glömt använda den för det mesta).

Jag finner att vi har en ny styrelse! *Klubba!*

Grattis till Pilzeman, solvebring, Rymdhamster, Cissi, Radioaktiv och Möller!
 
Top