Nekromanti Äventyr och Krönikor

Boruna

Veteran
Joined
27 May 2001
Messages
2
Hallå allihopa jag har en liten förfrågan.

Fram till nu är det enda skräckspel jag spelat Vampire. Men nu sitter jag och funderar på att börja med Call of Cthulhu med min spelgrupp. Så jag undrar om det finns det några bra krönikor som ni kan rekommendera till mig. Jag är urdålig på att hitta på äventyr/krönikor så jag spelar bara färdigskriva.

Hört talas om två stycken som ska vara bra Masks of Nyarlathotep och Beyond the Mountains of Madness fast de kanske är för svåra för nybörjare.

Tackar på förhand
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Äventyr och kampanjer till CoC...

CoC är tacksamt på flera sätt.. Förutom att det är ett jävligt bra spel som alltid verkar kunna gå hem, så är det ganska enkelt att hitta på ett underhållande äventyr. Att hålla igång en kampanj (krönikor är väl ett uttryck som WW använder?) är nästan löjligt enkelt, iaf om man tittar på "traditionellt" CoC-lirande.. RP har en avlägsen släkting i bortre timbuktu som behöver hjälp, RP kommer dit, han är död, ledtrådar, sökande, etc osv.
När det gäller färdigskrivna äventyr så älskar jag CoC. Jag tror inte jag har sett något annat spel som producerar lika många spelbara äventyr utan överdriven railroading. Mina favoriter är främst "tema"-böckerna, som 'Mortal Coils' och 'Adventures in Arkham county'. På så vis kan man liksom hålla ett stringent tema, utan att nödvändigtvis hålla kampanjen till samma ställe, alternativt hålla allting till samma ställe och variera händelserna. Lyckas du få tag i 'Masks of Nyarlathotep' så är det en sjuhelvetes bra kampanj (du kan läsa i några tidigare trådar om vad folk tycker om den..). 'Beyond the Mountains of Madness' är tjockare än regelboken, och efter vad jag har hört och läst är den faktiskt inte alls särskilt bra. Långdragen och kryddlös. Naturligtvis varierar det säkert mellan SL och SL, men jag skulle nog hellre rekommendera 'Masks of Nyarlathotep' (du kan söka efter tidigare trådar om 'Beyond the Mountains of Madness' också..). När det gäller svårighetsgrad kan jag inte uttala mig om 'Beyond the Mountains of Madness', då jag inte spellett det. Däremot kan jag säga att jag tyckte att 'Masks of Nyarlathotep' var tämligen lättspelad. Men se för guds skull till att du har tryckt ut alla handouts - en nödvändig vana för alla inbitna CoC:are... /images/icons/wink.gif

//MiD[K]NiGHT.

 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Så här tycker jag: Att börja spela CoC är ett ohyggligt smart drag! Men det första du bör göra är att läsa lite HPL noveller för att greppa stämmningen. Några korta noveller jag verkligen rekommenderar är Pickmans model, the house in the mist & the call of Cthulu (såklart). The case of Charles Dexter Ward (som räknas som hans enda roman) ska enl säker uppgift även den tillhöra HPLs RIKTIGT otäcka alster.

Om du redan kommit läst HPL så är det alltså dags för dig att övertyga din spelgrupp om att det roligaste som finns är att spela övernyfikna, idealistiska undersökare i 1920talets USA (eller 1890 talets england... vilket jag personligen gillar ännu bättre), undersökare som gör en hel del jobb utan egen vinning för att med säkerhet hamna på dårhus eller bårhus i slutänden. Detta kan vara lättare sagt än gjort i dessa WoD tider.

VARNING: NEDAN FÖLJER FÖRBANNELSEN "MINOR SPOILER"

Att börja med "masks" eller BtMOM är att ta i... starta istället med lite kortare scenarion så att spelarna får pröva på. Jag kan bla rekommendera "In the shadows", en bok med tre korta scenarion, varav "in the shadows of death" inte bara är en riktig höjdare, utan åxå innehåller ALLT som är typiskt för CoC, konstiga brev från gamla vänner, mystiskt hus i träskmarker, hemska monster, levande lik i mausoleum, isolerad bybefolkning, ockulta riter, hemsk familjehemlighet och gott om galenskap, gore och ond bråd död... åsså regnar det...
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
mask... gissa vems...

"Lyckas du få tag i 'Masks of Nyarlathotep' så är det en sjuhelvetes bra kampanj"

Lyckas och lyckas... Tradition här i Ume har iaf fått in en hel drös av den nu när den kommit i nytryck med ytterligare några tillägg :) MOAHAHAHA. OJ vad jag ska köpa den. Har aldrig vare sig SLat eller spelat den, men har aldrig hört ett ont ord om den...

'Beyond the Mountains of Madness' är tjockare än regelboken, och efter vad jag har hört och läst är den faktiskt inte alls särskilt bra"

nja, nog ät det nå't att bita i allt men den har helt klart potential, om man orkar ta sig igenom den enorma mängden bakgrundsinfo vill säga. Men det är klart... vissa delar, speciellt några av de inledande, bör skalas bort eller bantas ner för att hålla tempot uppe. Men så är det oclså ett äventyr som verkligen är designat för massivt kampanjande (inget ord man kan slå upp i SAOL det där inte!). Det är förvisso skräck, men långsam krypande sådan. Men, vad vet jag... inget just nu men vad gäller BtMOM jag kan ju säga att det blir den huvudsakliga sysselsättningen i sommar... och nästa sommar... och nästa...

Galenskap är inte bara rollpersoner förunnat... kan även drabba SL *hysteriskt fnitter*
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: Mask finns hos...

Har nytrycket av Mask kommit till Sverige? Jag som våndades om jag skulle beställa från Legend eller vänta tills nytrycket kom.

Legend Spelantikvariat har nämligen ett exemplar av Mask inne. Men den kostar 250 spänn, nästan lika mycket som en ny. Om du läser det här Pauli kan du väl fundera på att sänka priset något.

_öRn
 

Calum

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
12
Location
Stockholm
Masks of Nyarlathotep och Beyond the Mountains of Madness är båda klassiska krönikor, men de är inget för nybörjare. Jag vet - jag har lett Masks två gånger, och även spelarar med mycket erfarenhet har haft det jättesvårt. Nybörjare kommer bara att dö som flugor, sen kasta in handduken.

Jag rekommenderar äventyr/källboken 'Escape from Innsmouth'. Det innehåller tre stycken äventyr - ett som är mycket lämplig för nybörjare, en andra som är lite svårare och en tredje som är ganska svårt men skitkul (en riktig klassisk, faktiskt). Nackdelen är att du behöver också att hitta på dina egna äventyr att leda mellan dessa tre äventyr - om du inte vill också köpa boken 'Before the Fall', som innehåller fyra äventyr till. Alla passer till nybörjare, och boken själv är ganska billigt. Det finns ännu flera äventyr som handlar om Innsmouth i andra böcker, så det blir möjligt att konstruera en Innsmouth kampanj med 9-10 stycke äventyr som blir progressivt svårare, om du har ingenting emot att köpa flera böcker.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Mask finns hos...

Nyaste versionen av MoN ska vara hårdinbunden enligt Chaosium. När jag mailade och fråga sfvbok så sa dom att den kommer in dit om ca 3-4 veckor och "den kommer kosta ca 258kr"(!). Ganska bra pris låter det som..

Mina fem öre.

mvh
/joakim kalcidis
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Delta Green...

...kan man ju köpa om man hellre vill spela i nutid. Det är skoj.

Beyond... är också skoj, men hur det är att spelleda vet jag inte. Däremot kan jag säga att det är den enda CoC-kampanj som jag har spelat och jag får nog säga att det var både kul och läskigt.

Jag hatar Shoggohtar, särskilt deras eviga "tekilili, tekilili".

WH0´5 J00 D4DDY?
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Färdigskrivna? OT

Inga äventyr? Men snälla Girov, du vet bättre än så. Dels har vi ju Giovanni-sviten och Transylvanien-krönikan... de omfattar ju totalt inte mindre än åtta böcker. Sen finns det ett par ströäventyr - två till Dark Ages jag inte kommer ihåg vad de heter och... minst tre som har med det moderna Chicago att göra (Under a Blood Red Moon, Ashes to Ashes och uppföljaren Dust to Dust). Det är fler än till de flesta rollspel.
 

Boruna

Veteran
Joined
27 May 2001
Messages
2
Tackar

Tack för alla coola råd.
Jag får ta och springa iväg till biblioteket och börja läsa lite Lovecraft böcker nu känner jag.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Färdigskrivna? OT

Jag visste inte att det fanns äventyr i Transylvanien-böckerna. Trodde att det bara var fakta, SLP:s osv.

Chicago suger. Jättehårt. Menele och Helena som kruppar runt och manipulerar. Det suger.

Giovanni chronicles är iofs lite hårda, men så är det ju Black Dog också. /images/icons/smile.gif

WH0´5 J00 D4DDY?
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: pris

Den gick på samma sak på LinCon. Det är en helt underbar kampanj och jag rekomenderar den stark. Det blir sommarens höjdpunkt...



Ximnipot - nu med 300% extra CoC-tillbehör
 
Top