Ärans väg del 21 Avslutningen

Torbern Klason

Gammal rollspelsräv
Så var det dags för del 21 av äventyret Ärans Väg och vi är i Mörkrets Hjärta vilket är del VIII

Spelarna är
  1. Vargkrigaren Obdurian
  2. Dvärghantverkaren Orik (snickare)
  3. Smeden Tyra (människa)
  4. Bianca magiker och människa
  5. Alven Alva (jägare)
Vi avslutade med att allt blev vitt och spelarna finner sig stående på bron som leder in i den södra delen av döda skogen. De möts av Elusia, de fem alverna, minotaurerna Grim & Grum & Ketolos. Elusia förklarar att ödet har kallat dem samman och att hon upplevt att tiden nu är inne att förstöra mörkrets hjärta. Tillsammans vandrar de upp mot vindarnas tempel. Men redan på avstånd så ser de att något är fel....mycket fel. Dörrarna av kristall och alla fönster är mer eller mindre sönderslagna. De hör någon som skriker vansinigt och som går lös med en påk på hela byggnaden. Det är magikern Vinhand. Han är i ett raseriutbrott och skriker fraser och ord samtidigt som han går lös på templet med sin knölpåk. Var är du? Kom fram! Visa dig! Var finns mörkrets hjärta? Vart har de där otrevliga äventyrarna tagit vägen? KOOOOOM TILLBAKA!!!! Så får han syn på skaran och springer fram med något vansinigt i blicken och kastar sig vid deras fötter. Var är den? Har ni fått tag på den? Låt mig få se den. Den är min skatt, dyrgripen..... krypande i stoftet krälar han sig omkring Örjan Början som har mörkrets hjärta i sin lilla midjeväska och säger den är min, det är min skatt, den kom till mig. Se så ge den till mig.

SL-kommentar: Eftersom kidzen läst Tolkien så är det helt klart Gollum och ringen som spelar upp sig framför deras ögon. Jag tycker det är roligt att plocka friskt från sådant som barnen känner igen och kan relatera till.

Obdurian vill slå ihjäl Vinhand och Alva och Bianca hakar på. SL får påminna spelarna om att de faktiskt är hjältarna i denna saga och hjältarna får inga ballader skriva om sig när de slår ihjäl hjälplösa galningar. Orik och Tyra (pappa och mamma till de tre spelande barne) föreslår att de kan binda fast Vinhand med ett par rep och på så vis oskadliggöra honom. Sagt och gjort, Vinhand buntas BRYSKT samman.

Elusia förklarar att hjärtat måste förstöras på Altaret inne i templet. Enbart spelarna kan träda fram för de är de värdiga. Tyra tar hjärtat från Örjan Början och tar kniven MOGDATH BANE i den andra (som några kanske minns så fick de inte kniven av Telefalas utan de fann den nere i gravkumlet och munken kom sedan och berättade vilken typ av kniv det var). Men precis när de sätter foten på för podiet så sker en jordbävning. Marken skakar och templets koloner börjar falla samman. Upp ur marken, bakom altaret börjar marken spricka och den onde Sathmog börjar trycka upp sitt huvud.

Obdurian drabbas av någon blackout och funderar på varför demoner alltid kommer ur marken och inte faller ned från himlen. Orik skakar tillbaka honom till verkligheten och vrålar åt honom att PULL YOURSELF TOGETHER!!!!!! FÖR VI HAR PROBLEM NU!!!!!

Sten och flisor flyger över äventyrarna och för varje ruta de tar närmare altaret så måste de slå ett PSY-slag. Alltså 4 psy-slag för att klara att nå fram till altaret. Tyra makar sig framåt, genom demoniska energier som slår emot dem i än starkare kraft. Bianca kastar allt vad magiboken kan uppbringa men till ingen nytta. Alva skjuter sig trött med pilar som inte tycks göra någon nytta. Enbart Orik, Tyra och Örjan Början tycks förstå att svärd, magi och båge är menlöst mot mörkrets furste. Vanliga vapen duger inte mot honom. Obdurian kastar sitt magiska spjut men till ingen nytta. Han blir rädd och backar bakåt. Orik blir tveksam halvägs fram och funderar på ifall det är så klokt att träda närmare (han misslyckas med psy-kast). Tyra når nästan fram när modet sviker. Hon lämnar över hjärta och dolk till Örjan Början som nått precis fram och han lyckas med sina sista krafter stöta kniven i hjärtat. Samtidigt går Tyra, Alva, Bianca och Orik ned för räkning av de mörka och onda energierna som omger dem. Det sista de ser innan allt blir mörkt är en jätteexplosion och hur en chockvåg utbreder sig och slår sönder hela templet.
Nu misslyckades både Orik och Örjan Början med dödsslagen och avled men SL lät Elusia återväcka dem från de döda mha av eremiten i träsket. Detta skedde dock lite efteråt.

När all rök har lagt sig och Obdurian lyckats med första hjälpen på Bianca och Tyra så ser de förödelsen. Templet är totalt demolerat och Örjan Början samt Orik ligger livlösa. Elusia och alverna skyndar med att bära kropparna till Eremiten i träsket som får liv i dem igen. Hela skogen vaknar till liv och en delegation av dvärgar dyker upp och förklarar att de funnit att Orik är den närmast i tronföljden för Maktens Portar. Men de vill att Portarna ska stå öppna och att riket ska vara en länk mellan öst och väst och mellan olika folkslag. Orik blir kung och Alva och Tyra inbjuds att bli furstar jämte Orik för att skapa en god maktbalans. Bianca slår sig ned med skogsalver i skogen och Obdurian utses av en flock vargmän till deras ledare.

Örjan Början återgår till sin familj och ett stilla familjeliv.

Här slutar Ärans väg som vi påbörjade i september förra året. Det var riktigt roligt och Maktens Portar var bästa delen (åtminstonde för SL). Mogdath fick lite extra beef-attacker (jag lade till dessa två till hans vanliga 6 olika attacker, så det blev att slå en T8).
  • Mogdath tar tag i två äventyrare om nacken och bankar deras skallar tillsammans och kastar sedan iväg dem 2T6 meter. 2T10 i krosskada och rustning skyddar ej och ni förlorar nästa handling.
  • Mogdath utdelar en kraftig punch a'la Rocky Balboa och ni får en smäll mitt i planeten, 2T10 i krosskada och slå smidighet med nackdel för att inte braka i golvet och tappa handlingen.
Men det var en rolig kampanj. I vanlig ordning pensionerar vi äventyrarna och startar en ny kampanj. Vi är riktigt sugna på att spela Dunderdagers Five go Quackers in duckton abby innan det blir lite andra äventyr (ondskan vid vägens slut, blodsveden, svart duell från EDD) och sedan Arkand. Det blir spännande att se svavelvinter när det kommer. Än så länge har jag introducerat spelarna för både Shagul och Malek Magnus. De har lite biroller här och var så att det ska bli STOR igenkänningsfaktor när de väl dyker upp.

Det verkar ha varit en toppenkampanj och ni verkar ha haft störtkul! Stort tack för att du har delat med er av era äventyr. Det varit jättekul att följa era eskapader. Rapportera gärna era vidare äventyr på samma sätt. Jag kommer att läsa dem med stor behållning! :)

Back