WRNU Är WRNU social media?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Sociala medier är där man snackar med sina vänner (och fiender) online. Det verkar vara en rätt fungerande definition eller åtminstone beskrivning.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
För en sjuttiotalist som minns debatten om ”reklamteve” är det intressant hur oviktig just den komponenten - reklamens närvaro eller frånvaro - har blivit när vi numera namnger olika media, trots att det känns som att reklamen för in en kvalitativ skillnad i ett mediums logik.

Vad, om något, ett forum som det här säljer vet jag inte; man kan väl åtminstone utopiskt tänka att vi är rätt fria från marknaden och fyller forumet med innehåll utifrån annat än profitjakt; Facebook och andra sociala media däremot, säljer ju mycket konkret sina användare till olika företag, och allt - algoritmernas utformning, deras ”värdegrund”, och eventuell moderering som sker utifrån den, etc - allt syftar ju bara till att suga åt sig mer uppmärksamhet och data att sen sälja till annonsörer. Huruvida man tycker det är kasst eller gött eller mittemellan beror väl på ens politiska perspektiv.

Men jag inbillar mig att det är den skillnaden vissa vill kunna peka på när de menar att forum inte är sociala media, just därför att vi numera knappt har ett ord för ”reklammedia”. Eftersom nästan allt är reklammedia idag.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Nej det tycker jag inte

Forum är från tiden innan sociala medier uppfunnits.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Sociala medier är där man snackar med sina vänner (och fiender) online. Det verkar vara en rätt fungerande definition eller åtminstone beskrivning.
Problemet är att SoMe också är en PR-plattform. De flesta som bemödar sig att kalla sin personliga vänskapsplattform för "social media" jobbar nog på nått sätt med det.

En grej dock, som jag fortfarande reagerar på, är när ex nyheterna i P1 citerar vad någon har skrivit på nätforum "en användare på Reddit kallar förslaget för "ett hån mot Sverige"" och sånt. Det är märkligt. Kanske, vid nästa rollspelsskandal, kommer det heta "ankan Mogger menar att det hela är ett missförstånd" när nyheten basuneras ut i gammelmedia! ;)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Jag har tidigare drivit företag som bl.a. tillhandahöll en onlinecommunity som på den tiden definierades som "Social media". Ur det perspektivet har jag alltid utgått från att "Social media" innebär en webplats där användarna själva (och inte bara den som hanterar webplatsen) skapar innehåll samt att det sker någon form av interaktion dem emellan. Ur det perspektivet är WRNU definitivt "Social media".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Så är även detta forum. Jag har en länk till ett rollspel jag gjort som kanske kan hjälpa, annars? :)
Vi kanske behöver en tråd för definiera PR, men visst :) Min tanke var att wrnu knappast omfattar plattformar som en Social Media Manager lägger vikt vid. Så betydande PR-plattform snarare.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,030
Location
Sthlm
Vi kanske behöver en tråd för definiera PR, men visst :) Min tanke var att wrnu knappast omfattar plattformar som en Social Media Manager lägger vikt vid. Så betydande PR-plattform snarare.
Men tex rollspels utgivare som Fria Ligan gör det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,030
Location
Sthlm
Gör de verkligen det? Har FL ens en SoMe Manager? Och är wrnu:s läsare en betydande del av kundkretsen?
De hade Boel, men jag tror hon slutade. Menade mest att företaget använder rollspel.nu som kanal.
 
Top