Är skräck den senaste trenden inom svensk rollspelsdesign ?

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,016
Location
Smålands golvbrunn
Alla människor lär ju ha erfarenhet av att lyssna på eller berätta spökhistorier för varann som barn, så det är kanske förklaringen till det presumtiva fenomenet. Människor har från barnsben ett fack i hjärnan för skräck på ett sätt de inte har för fantasy och scifi.
Fast barn har ju inga fack alls, bara en outtömlig fantasi. Och bombarderas i unga år av massor av fantasy, sci-fi och superhjätelteri - ibland i en en salig röra och bortom tydliga genrekonventioner - långt innan de konfronteras med skräck.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alla människor lär ju ha erfarenhet av att lyssna på eller berätta spökhistorier för varann som barn, så det är kanske förklaringen till det presumtiva fenomenet. Människor har från barnsben ett fack i hjärnan för skräck på ett sätt de inte har för fantasy och scifi.
Vi har ju en lika stor tradition av att berätta fantastik och hjältesagor som spökhistorier
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är i lägret att skräck tycks enormt mycket mer normigt och har mycket större mass appeal än fantasy.

Joyj är en skånsk influencer med 136 000 föjare på youtube. Hela hennes kanal handlar om skräck, true crime och creepypastas. Det kanske är jag som är fördomsfull mot normies från Hässleholm, men kan ni se henne intressera sig för Avengers och Tolkien? Det kan inte jag.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,182
Jag är i lägret att skräck tycks enormt mycket mer normigt och har mycket större mass appeal än fantasy.
Jag är inte säker på hur mycket större mass appeal skräck har. Det är trots allt en nisch det också.
Däremot så är skräck betydligt mer accepterat bland vanligt folk än fantasy. Fantasy bli så ofta automatiskt förpassat till barn och ungdomsavdelningen - trots att mycket fantasy inte alls är lämpligt för barn - och betraktat som lite barnsligt.
 
Top