Nekromanti Är Playstation 3 Ultra Slim rätt val för oss?

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Idén att skaffa en spelkonsol till barnen/familjen har funnits ett drygt år. Jag har den senaste tiden varit inne på att skaffa en Wii-konsol, men har nu ändrat mig och tänker mig en Ultra Slim Playstation 3 istället. Gör jag rätt?



NÅGRA FÖRUTSÄTTNINGAR I HEMMET

Spelkonsolen ska användas främst av barnen (3,5 år resp. snart 7 år), men även vi två föräldrar vill kunna finna nöje i den.
Barnen spelar nu en hel del på iPad och gillar där t.ex. Angry Birds, Tintin och Pettsons uppfinningar.
Vi har ingen PC som lämpar sig för några häftigare spel, bara ett par laptops där man kan spela enklare spel, t.ex. webbspel på Legos hemsida.
Vi har en ny, stor och smart TV och en gammal DVD-spelare (SCART).
Vi har ingen ljudanläggning (annat än ganska billiga men okej datorhögtalare). TV:n har hyfsat ljud.
Vi har WiFi (trådlös router), men vi har ingen NAS, DLNA el.dyl.
Det finns en iPad och en iPhone i hemmet.
Spelkonsolen får gärna vara billig, men viktigast är att den är prisvärd.


ÖNSKELISTA

Barnen vill spela spel.
Spelen ska vara barnvänliga (krav).
Spelen ska gå att spela både ensam och i par (ev. ännu fler samtidigt).
Viktigt med den "sociala" aspekten, att man har möjlighet att spela tillsammans.
Online-spel är inte ett krav. Vi föredrar offline än så länge.
Jag vill spela spel - och film.
Jag vill utnyttja HDTV:n (HDMI, 1080).
Jag vill ha så få boxar och sladdar som möjligt.
Den gamla DVD-spelaren ersätter jag gärna med en BluRay.
Jag vill börja använda Netflix.
Barnen vill spela spel av typen Lego Star Wars, Skylanders.
Jag ser gärna att vi också spelar "familjespel" (typ sådana som jag tänker mig att Wii är bra på): sportspel, lättsamma lekspel, musikspel etc.
"Rörelsedetektor" är inget krav, men ett kul plus.


Har ni all information ni behöver?

Är Ultra Slim Playstation 3 rätt väl för mig och min familj?

(I annonsen står det 8 GB flash, men det står inget om hårddiskens storlek?!)
Edit: Det står 12 GB flash och det betyder att det finns ingen hårddisk. Detta låter som väldigt lite minne... Så denna spelkonsol är bara att glömma? (Eller uppgradera.)

Någon av er som har en Ultra Slim Playstation 3 och kan dela med sig av erfarenheter? (Är plastigheten och skivluckan avskräckande?)

Har ni några lämpliga barn/familje-spel (Playstation 3) att tipsa om?
(Andra sidor på nätet tipsar om Little Big Planet m.fl.)

Tack för hjälpen
/Calle
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Äh, jag struntar i PS3. Det får nog bli en Wii istället. Det finns inga perfekta spelkonsoler. Så jag nöjer mig med den billigaste. (Jag får lösa BlueRay/HDMI/HD vid senare tillfälle.)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,826
Värt att tänka på är att den nya wii konsolen nu har släppts. Så nya spel kommer nog inte släppas till wii.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Så här tänker jag:
Om jag hade barn som mer ville spela lite blandade spel än nya dunder-fina AAA spel, så skulle jag köpa en xbox 360, efter som det finns flest blocket annonser om man söker på xbox 360 spel, och man kan komma över roliga och bra spel för en billig peng.

Lång text om skylanders:
De flesta barnspelen finns till alla konsoler, och Skylanders, vilket jag antar är den ny He-man/Turtels/Pokemon, är så pass smart att samma leksaker funkar till alla olika konsoler, så man kan ta med sin favoritleksak till kompisen och spela den i kompisens tv-spel (men det krävs något slags konsolspecifikt spel med en platta man ställer leksaken på för att den ska komma in i spelet). Alltså jag skulle så gärna vara barn nu istället för på 80/90 talet för att få leka med de där grejerna. Eller ha egna barn i lämplig ålder för att få behålla mitt skarpa intellekt.

Det enda är att det finns några bra nintendo-titar till wii som kan var kul särskilt då Super Mario Galaxy 1&2.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Wii har ett par bra spel som passar Wii perfekt.

Nu är det här efter min egen erfarenhet, och några få andra jag känner: Första månaderna efter man köpt Wii:n spelade man den en hel del. Sedan tröttnade man på gimmicken (som krävde en del jobb för att man skulle kunna spela) och spelade Ps3/xbox360 istället. Spelbiblioteket för Wii:n var runt 3 spel.

Men det här beror på, tror jag. Det kan vara mer er grej.

Ultraslimma ps3:an är inte så dyr men har bara 12GB lagring, om man inte tar varianten med vanlig HD. Det låter som mycket - för de flesta användare antagligen helt tillräckligt. Detta gäller så länge man inte köper Ps3-disc-spel via PSN och tankar hem - för att installera ett spel behöver man nämligen tillfälligt dubbla utrymmet, så 6GB behöver 12GB, och man lär inte ha 12GB. Sedan får jag förmoda att uppdateringarna läggs på flashdisken också. Enda fördelen där är väl att Ps3:an börjar närma sig slutet på sin utgivningstid, så det kanske inte blir så många uppdateringar. På plussidan så är det en SSD (solid state drive) vilket gör laddning till och från hårddisken blixtsnabbt, jämfört med en vanlig hårddisk.

För retro/arkadspel, vanliga Ps3-spel via bluray, möjligen med installation, räcker nog Ps3 12GB gott och väl. Man får se till att inte installera (det finns ett val i flera spel att göra detta, för snabbare laddning) mer än ett eller två spel åt gången.

Har inte någon bra lösning själv här. Ps3:an kan användas till att spela spel och se bluray på, vilket är ett plus. Å andra sidan kostar konsollen 700(900) mer än Wii:n, som har en del partyspel som inte finns på någon annan konsoll på samma sätt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Carl Ö said:
Äh, jag struntar i PS3. Det får nog bli en Wii istället. Det finns inga perfekta spelkonsoler. Så jag nöjer mig med den billigaste. (Jag får lösa BlueRay/HDMI/HD vid senare tillfälle.)
Bra val, för kids lär du inte hitta bättre.

Förslag på spel: Mario Party. Många småspel, vilket ger variation, och spelet slumpar vilket spel som ska spelas (i ett övergripande enkelt brädspelstema), så de behöver inte bråka om vad som ska spelas.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Carl Ö said:
Äh, jag struntar i PS3. Det får nog bli en Wii istället. Det finns inga perfekta spelkonsoler. Så jag nöjer mig med den billigaste. (Jag får lösa BlueRay/HDMI/HD vid senare tillfälle.)

rätt val. Låt barnen komma i första rummet och dem kommer ha roligast med konsolen "alla andra barn har". Dessutom är Nintendo bättre på att attrahera den målgruppen med spel.
 
Top