Nekromanti Är intresset numera dött?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,949
Location
The Culture
Om grundläggande egenskaper

Men de finns fortfarande kvar och är i princip lika poänglösa som förut.
De riktigt poänglösa grundegenskaperna försvann i alla fall -- alltså de där man har ett genomsnittligt värde. Nu har man istället bara värden i några grundegenskaper och de värdena är alltid något annat än genomsnittliga. Visst är det inte ett perfekt system, men det är betydligt bättre än att ha en massa siffror överst på rollformuläret som egentligen inte fyller någon annan funktion än att räkna ut andra siffror. Dåligt maskerade grundegenskaper som ibland fylle en funktion är bättre än omaskerade sådana som aldrig gör det.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
(Försöker) svara alla

lexx said:
Alltså DoD är väl ett bra spel i sig, men det är lite omodernt... Riot försökte. Skapade ett buggigt system. DoD förlorade många spelare och där är vi nu...

Utveckligen går vidare, så är det..
Omodernt...
Jag vet inte om jag någonsin kommer att kalla BRP-systemet för omodernt. Visst, det är gammalt, men snarare mer antikt än omodernt. För många vill ha det och det kommer alltid att göra sin funktion och fungera lika väl nu som då.
Min åsikt är att det hade varit bättre om man hade behållt det, än det system som idag pryder DoDT, vilket jag tycker är krångligt, dumt på många punkter och inte alls speglar tjusningen av det enkla men så underbara och äventyrsfulla rollspelet som DoD var innan.
DoD skall ju vara enkelt regelmässigt (så tycker jag), ha en ganska så god framarbetad värld för att vara ett fartfyllt äventyrsspel.
Jag känner mer igen mig i Neotechs Viking när jag kikar på DoDT, än vad jag vill koppla det till DoD.
Det skall vara enkelt regelmässigt, episk fantasy till den grad som det alltid varit, och det skall komma i små fina häften av format G5 (tror att bokstorleken till det gamla heter så).
Now thats DoD... Så var det, så har det alltid varit, och det är så sådana nostalgiska själar som jag identifierar det. Alltså, allt detta nya kan jag inte indentifiera som DoD, det är inte ens nära!


Krille said:
Jag tänkte iofs på 91an, som du verkar vara storförtjust i. Men 25 år istället för 16 år gör liksom inte saken bättre.
Ja du Krille, jag säger som jag sade förut:
Men jag skulle fortfarande vilja påstå detta, då jag inte upplevt att det blivit lite mindre och lite mindre intresse för varje år, utan jag tycker det är just under de senare (allra sista) åren som folk tröttnat.


Han said:
Nu kanske jag var ful och bröt ut något ur sitt sammanhang, men vad krånglades egentligen till i DDT?
Låt mig svara dig som jag svarade lexx:
Min åsikt är att det hade varit bättre om man hade behållt det, än det system som idag pryder DoDT, vilket jag tycker är krångligt, dumt på många punkter och inte alls speglar tjusningen av det enkla men så underbara och äventyrsfulla rollspelet som DoD var innan.
DoD skall ju vara enkelt regelmässigt (så tycker jag), ha en ganska så god framarbetad värld för att vara ett fartfyllt äventyrsspel.
Jag känner mer igen mig i Neotechs Viking när jag kikar på DoDT, än vad jag vill koppla det till DoD.
Det skall vara enkelt regelmässigt, episk fantasy till den grad som det alltid varit, och det skall komma i små fina häften av format G5 (tror att bokstorleken till det gamla heter så).
Now thats DoD... Så var det, så har det alltid varit, och det är så sådana nostalgiska själar som jag identifierar det. Alltså, allt detta nya kan jag inte indentifiera som DoD, det är inte ens nära!


Kort sagt: DoD skall vara DoD.
Att man sågat sönder hela den typiska DoDfantasy-känslan, bundit ihop detta med något som känns något Viking, gjort magisystemet och t.ex. religion så förgjordat onödigt nyskapande, snott halva den nordiska mytologin för att ha en skapelseberättelse att förtälja - ett försök att ge en knuff till det bättre som enligt mig inte gjort annat än att misslyckas.
Nå... Yrkena till DoD6 är ganska intressanta, en del av dem i alla fall, speciellt ifrån expert, men annars - det är INTE DoD i mina ögon, man borde byta namn på spelet säger jag.

Visst jag har gjort försök, och kommer väl att göra fler försök, att frilansa åt Riotminds till deras DoD, men det är för att jag vill gynna resterna av vad som finns kvar av det rollspel jag älskar, och för att jag vill gynna de unga spelare som i sin generation hittat ett spel de älskar - men klart önskar jag alltid att jag finge plottra äventyr till gamla DoD och kunna skicka in det till Sinkadus.
Men jag föddes för sent... :gremwink:
Jag kan gärna hylla Riotminds till ett bra spel, jag skriver gärna prylar till det och ger lite äventyrskänsla ut kidsen där ute, men det kommer inte att vara den version jag värljer att spela, och det kommer aldrig kännas DoD i mina ögon.
Spelet borde heta Nordland eller något sådant tycker jag.

Nåväl, låt mig nu sluta vara så gråtmild över svuna tider - jag tycker inte det är det DoD som man kan känna igen sig i, i de sex föregångarna...
Det är bara inte DoD i Adus ögon, därför anser jag att de krånglat till det. Varför inte bygga en egen värld, köra fler yrken och kanske göra delar av systemet mer detaljerade, men behålla allt det som är - DoD! Istället för att kapa allt och göra ett helt nytt spel?
Det tycker jag är synd. Men jag kommer inte att säga att Riotminds gjort ett dåligt arbete, missförstå mig inte, men de lyckades inte göra ett bra DoD - men de gjorde ett väldigt bra lowfantasy-rollspel fyllt av nordisk folklore.
 
G

Guest

Guest
Re: (Försöker) svara alla

Jag menar ju DoD som helthet när jag pratar om omodernt...

BRP har jag inte så mycket för då jag tycker systemet brister i sin helhet när man börjar spela på lite mer episka nivåer, men det har vi redan pratat om på D20 forumet... och hör inte hit, dessutom är det en smaksak.

Jag hade hoppas på att Riot skulle ta DoD som så många verkar älska, iaf du :) Bara damma av det, fräscha till det och släppa en ny utgåva som var bakåtkompatibelt till vilken värld som helst... Men tyvärr, istället gjorde Riot en ny men klumbig och märklig variant av DoD som många nostalgiker inte finner lockande...

För så måste det nog vara, att många spelar DoD idag av nostalgiska skäl [alltså äldre utgåvor], vilket iofs inte är fel, men då passar inte Riots verison in....

Slutligen felciterade du i ditt inlägg på svar till Krille, men det fattar nog alla iaf... :gremlaugh:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Om grundläggande egenskaper

Agree. De påminner mer om särdrag eller fördelar/nackdelar än om grundegenskaper; eftersom man bara har ett överskådligt fåtal, och de olika nivåerna beskriver ens rollperson på något sätt utöver deras begränsade regelfunktion.

Jag har visserligen inte spelat mycket DoDT, men tyckte att systemet var roligt och inte alls tyngt av några oöverstigliga buggar. Grejen med raserna tyckte jag till och med var föredömligt.

Ett av de bättre DoD-systemen, i min mening.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: (Försöker) svara alla

Kort sagt: DoD skall vara DoD.
Att man sågat sönder hela den typiska DoDfantasy-känslan
Så där resonerade jag när Ereb Altor dök upp. Det hade ju noll Drakar och Demoner-stämning. Folkslag och kulturer istället för monster och spindelkonungar?

Det riktiga DoD är så som det såg ut innan Ereb. Med Ereb Altor och Expert så ändrades hela den typiska DoD-känslan och blev något radikalt annorlunda - något som inte liknade det riktiga DoD ett dugg.

I min mening har faktiskt DoD Trudvang mer med det riktiga DoD att göra än det här nymodiga påhittet "Ereb Altor".

---

Fast spel måste utvecklas och förnyas för att hitta nya spelare och hålla intresset intakt för de gamla. Jag lockades visserligen aldrig av Ereb Altor - och jag hatade '91an - men mitt intresse väcktes på nytt iom Chronopia. Du kanske får göra som jag och ligga lågt under en världsversion. Nästa gång det kommer en DoD-värld så kanske du kommer lockas av den såsom jag gjorde av Chronopia.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: (Försöker) svara alla

Well, du verkar ju tycka ungefär det jag själv tycker.
Att de borde ha fräschat upp det som är DoD, inte gjort detta spel som idag är DoD.
 
G

Guest

Guest
Re: Om grundläggande egenskaper

Grejen med raserna tyckte jag till och med var föredömligt.

Håller faktiskt med... Skönt att slippa... Jag ska göra en stark gubbe så jag tar en dvärg :)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: (Försöker) svara alla

Utanför min direkta vetskap tyvärr, jag har aldrig liksom spelat kring Ereb Altor. Jag har alltid haft min egen värld inspirerad av lösadelar - ganska mycket efter 1985/87 års utgåvor.
Fast jag spelar efter 91:ans system, med de raserna osv.
Alltså jag spelar helt och fullt genom de 3 regelböckerna, men i en värld som jag byggt med tankarna på de gamla äventyren och det från tidigare år.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,534
Location
En mälarö
Re: Skepnadsändrande drakar och demoner

Nja. De döptes om till "exceptionella karaktärsdrag", fick en ny skala med sju möjliga värden (-4, -2, -1, 0, +1, +2, +4) istället för femton, och skalstegen fick en klase beskrivande namn (för det exceptionella karaktärsdraget Styrka är de i ordning Orkeslös, Klen, Svag, inget namn alls; skrivs inte upp, Stark, Urstark, Trollstark). Men de finns fortfarande kvar och är i princip lika poänglösa som förut.
Sant. Den största biffen jag har med exceptionella karaktärsdrag är att de inte är intuitiva på samma sätt som ett siffervärde. Vet man bara att "högt är bra" så fattar vem som helst, oavsätt vad denne kan om systemet i fråga eller rollspel överhuvudtaget, att den som har styrka 17 är starkare än den som har styrka 14. Vilket som smäller högst av "trollstark" och "urstark" däremot är något man bara måste lära sig då omdömena i sig inte säger någonting.

/Anders
 
G

Guest

Guest
Re: Skepnadsändrande drakar och demoner

Jaa... Grejen är ju den att karaktärdragen faktiskt är helt onödiga i spelet, dom kunde till och med fixat systemet helt utan grundegenskaper och bara köra med fördjupningar, vilket jag gillar...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
BRP, DoD och omodernism

Omodernt...
Jag vet inte om jag någonsin kommer att kalla BRP-systemet för omodernt. Visst, det är gammalt, men snarare mer antikt än omodernt.
BRP-system kan mycket väl göras moderna. Problemet är att DoD inte gör det. DoD är en iteration av BRP som domineras av huvudsakligen gammalt systemtänk och systemdesign från sent åttital/tidigt nittital. Heck, till och med gamla Pendragon känns mer modern än DoD.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Re: (Försöker) svara alla

Låt mig svara dig som jag svarade lexx:
Alltså, jag kan skrolla i ett och samma inlägg så du behöver knappast upprepa vad du redan har skrivit. :gremsmile:

För många vill ha det och det kommer alltid att göra sin funktion och fungera lika väl nu som då.
Nämn tre personer.

...gjort magisystemet och t.ex. religion så förgjordat onödigt nyskapande,
Du ger alltså kritik för att de har utvecklat något? Något som från början är rätt kasst (onödigt smalt och komplext)? Intressant åsikt.

(med mina understrukningar) said:
...därför anser jag att de <u>krånglat</u> till det. Varför inte /.../ , köra <u>fler yrken</u> och kanske göra delar av systemet <u>mer detaljerade</u>,
Du anser att Riotminds krånglat till det men föreslår själv mer detaljerade regler och fler detaljer. Intressant åsikt.

...snott halva den nordiska mytologin för att ha en skapelseberättelse att förtälja...
Istället för att ha snott den från Elric som i "gamla" DoD? Intressant åsikt.

Spelet borde heta Nordland eller något sådant tycker jag.
Det här känns som samma kritik som Ereb-valpar hade om Chronopia. Inget var sig likt rent världsmässigt och Chronopia hade nog sluppit oförtjänad kritik om det inte hade stått "Drakar och Demoner" på framsidan.

/Han som en gång tillhörde den skaran av valpar
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: BRP, DoD och omodernism

Det är ju alldeles underbart, käre Krille.

Gammalt, enkelt och svensk rollspelsnostalgi med stort nostalgi.

:gremsmile:

Härligt härligt!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: (Försöker) svara alla

Alltså, jag kan skrolla i ett och samma inlägg så du behöver knappast upprepa vad du redan har skrivit.
Det kan du, men jag vill vara snäll. :gremsmile:


Nämn tre personer.
Jag, min förre SL plus hela vårt gamla spelgäng, drygt ett tiotal pers, sedan tror jag att många på erebaltor.se tycker så.
Well, alla som spelar de äldre versionerna tycker så, och det är ju faktiskt några.


Du ger alltså kritik för att de har utvecklat något? Något som från början är rätt kasst (onödigt smalt och komplext)? Intressant åsikt.
Att utveckla det inom DoD-ramar är en sak, men att göra något helt annat tycker jag är fel - om man nu skall göra en ny version av något gammalt så bör man väl känna igen det?
Som jag säger hela tiden, det är inte DoD i mina ögon.


Du anser att Riotminds krånglat till det men föreslår själv mer detaljerade regler och fler detaljer. Intressant åsikt.
Låt mig säga så här då:
Varför inte behålla allt det gamla och lägga till fler raser och yrken, och kanske tydliggöra och putsa upp en och annan regelpunkt som kan ha varit oklar eller lite dum i det gamla systemet?
Det gör jag ju själv, gör om DoD 91 till mitt så kallade N91, det är detsamma spelet, men det tar många genvägar i regler etc - smidigare kallar jag det, men här ändå samma grund, 3T6, sju grundegenskaper, samma färdigheter o.s.v.
Allt det andra är bevarat DoD.


Istället för att ha snott den från Elric som i "gamla" DoD? Intressant åsikt.
Detta saknar jag tyvärr vetskap om... Tyvärr.
Men nåväl - generellt om allt sådant, skall man göra sådana storys, som t.ex. en skapelseberättelse - gör något eget för böveln, och om du skall stjäla gör det snyggt och forma om...
Jag menar att sno rakt av från Tolkien och den nordiska mytologin, blanda det och slänga upp det som något som egentligen mer liknar en felaktig tolkining av dessa verk än en egen berättelse, det är bara taskigt...


Det här känns som samma kritik som Ereb-valpar hade om Chronopia. Inget var sig likt rent världsmässigt och Chronopia hade nog sluppit oförtjänad kritik om det inte hade stått "Drakar och Demoner" på framsidan.
Jag har många gånger spytt galla över Chronopia, men numera har jag kommit fram till att det är en väldigt intressant version av DoD som fortfarande är DoD (inte till 100% dock), men något cyber - lite Gondica-häftigt in DoD kan man säga. Så jag respekterar det verket fullt, för man hittar på många ställen fortfarande DoD-feeling, mycket mer än i DoDT må jag säga personligen.
Men detta är ju mina personliga åsikter förstås.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: BRP, DoD och omodernism

Om du är den som idkar den nostalgin så tycker du väl det?
Jag är en äventyrsspelsnostalgiker, så JA - självklart tycker jag att nostalgin för det är underbar och bra - eftersom jag tycker att det gamla i det ärendet är bättre och riktigt bra.

Underlig fråga det där...
 
G

Guest

Guest
Re: BRP, DoD och omodernism

Alltså, jag personligen gillar inte tanken kring nostalgin då jag gillar att se frammåt och utveckla mig själv både som Spelare och SL och en del utav det är attspela olika spel, även om det är standad fantasy så är tillvägagångsättet olika... Nåväl..

Krille sa en gång i tiden att man inte ska underskatta nostalgins kraft [något i den stilen]. Det kan verkligen vara värt att tänka på...

Är DoD bra för att vadå? För att: "Jag spelat det sen jag fick fjun runt pungen eller jag spelar det för att det verkligen är bland de system som passar mig, trots att jag testat en massa annat..."
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,534
Location
En mälarö
Re: (Försöker) svara alla

gjort magisystemet och t.ex. religion så förgjordat onödigt nyskapande
Nu kanske det beror på att du jämför med DoD91 men magisystemet i DoD6 påminner mest om magin från DoD82 än något annat. Sedan vill jag bara påpeka att DoD6 var den första utgåvan att innehålla regler om religion överhuvudtaget. (Om man inte räknar med reglerna om "Heliga män" som fanns in DoD82.) Så jag tycker du har lite väl snävt perspektiv för att komma med omdömen som att DoD6 är för nyskapande. I mina ögon var det tvärt om, det var snarare en väl avvägd blandning av nya grejor och back to basic. Det är det som gör att jag tycker att DoD6E är den bästa versionen av spelet hittils. (En kontroversiell åsikt, jag vet.)

/Anders
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det får vi ju inte hoppas.

Nå, vad tror ni, var DoD större för bara några år sedan än vad det är idag?
Ja, det tror jag absolut at det var. Det var klart fler som spelade det då, känns det som iaf.
Anledningen tror jag att DoD tapapt lite mark, är att det finns mer at välja på nu än vad det fanns för ett par år sedan. Känns som rollspelsmaraknaden har fått fler aktörer. Vilket iof är förbanant skoj !!

/ Johan k, som fortfarande spelar DoD
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: (Försöker) svara alla

För mig har Drakar och Demoner alltid haft den där sköna äventyrskänslan. Inte så seriöst, mest skoj äventyrande av klassiskt snitt. Som att äventyren gärna fick starta på ett värdshus samt innehålla onda greven och mörka skogen. Jag tycker att Ereb Altor med sina svarta piratankor ändå lyckades behålla den där lättsamma känslan. Chronopia är så fullt med superlativ och överdrivenheter att det är svårt att ta världen seriöst (obs jag menar detta positivt).

Problemet jag har med DoD6 (aldrig kollat in DoD Trudvang) att känslan blivit lite mer allvarlig. Något som inte rikigt passar in i min sinnebild av hur Drakar och Demoner ska vara. Kort sagt, jag saknar lite humor.
 
Top