Är inte Shadowdark lite väl dyr?

För att återgå till ämnet, tycker jag nog också att Shadowdark är på gränsen till för dyrt, och priset är förmodligen den största anledningen till att jag inte köpt det. Jag har andra spel som gör samma sak och är minst lika bra.

T ex. The Black Hack som jag upplever ligger i samma härad som Shadowdark spelmässigt. Har spelat båda, men bara spellett The Black Hack, och föredrar det senare. 20 GBP för grundboken i hårdpärm: https://www.squarehex.co.uk/collections/the-black-hack/products/the-black-hack-2nd-rule-book

Tror mycket av Shadowdarks pris går till tryckkostnaden. Boken har väldigt hög kvalitet, både pärm och papper, från något tryckeri i Kina. Cairn är väl tryckt via Lulu och Drivethru, så det blir ju lättare att hålla ner kostnaden.

Hade jag hellre sett att Shadowdark hade liknande tryck och därmed en billigare prislapp? Förmodligen. Men därmed sagt så känns boken kvalitet.

Jag har såklart ingen aning, så se detta som fri spekulation mer än något annat.

Men jag tror den mest avgörande faktorn som avgör ett spels pris är vilken typ av kostnader försäljningen av det behöver bära upp.

Om försäljningen av spelet behöver betala någons lön löpande så är det en oerhört mycket högre kostnad än saker som tryck och material. Om personer som ger ut spelet har någon annan inkomstkälla som huvudsaklig försörjning, så skapar det helt andra möjligheter för denne att subventionera priset på sina rollspel.

Med fler mindre aktörer som ändå satsar på rollspelen som heltidssyssla, tror jag vi kommer se fler spel prissatta på liknande sätt.

Hur jag motiverade Shadowdark framför liknande grottkrälare var
  • Jag ville ha ett spel till ungdomar på biblioteket, Shadowdark kändes väldigt tydligt och välpaketerat - släktskapet med 5e var också en fördel eftersom många ungdomar är bekanta med det.
  • Jag gillade de allmänna vibes:en, i konst, regler och flufftext. Inte för gritty och inte för lustigt.
  • Det har ett starkt community, vilket innebär att det är ett högst levande spel. Jag är ju ocreddig nog att tycka om köpeäventyr, och Shadowdark har väldigt många sådana (särskilt skaparens egna äventyrsmoduler tycker jag är fantastiska).
  • Boken är väldigt lättnavigerad, vilket har varit behjälpligt när jag spelar med åtta ungdomar i taget.
  • Speldesignern är en kvinna, vilket ju fortfarande är lite ovanligt i hobbyn och något jag gärna stöttar. Detta blir ju mer ett slags "politiskt" ställningstagande, men för mig känns det viktigt.
Sen är den absolut dyr, men jag har som sagt lagt ner mer pengar på böcker jag inte spelat alls lika mycket, så för mig har det jämnat ut sig. Jag har rent av köpt två exemplar, ett som jag skänkte till biblioteket och Rollspelsklubben.

Last edited:
Varför är så många rollspelsböcker så himla billiga? (Tror jag är en mer relevant fråga att ställa sig, tycker generellt att rollspel är alldeles för billigt så jag välkomnar när något är prissatt i övre skiktet så här)

Jag har inte tänkt så mycket på priset och trodde det var lite billigare men inte mycket. Har inte köpt det än men systemet med huvudspel och små expansioner som zines lockar mig. Då kan man få en hel del spel för pengarna. Nu vet jag att det kommer en stor expansion/setting för de som vill. Trudvang är mycket material men är 1500kr för att få till bordet. Då är jag mer ett fan av både DoDs och Shadowdarks sätt att lägga upp det.

Back