Nekromanti Är Gorgoner ett bestialiskt folkslag?

Selif-Rani

Veteran
Joined
30 Dec 2004
Messages
7
Location
Tyresö
En Gorgon är en människoliknande varelse som är fruktad för för sin sadistiska våldsamhet, förmåga att kontrollera det mänskliga sinnet samt lust efter människokött. Den är människolik, förutom att den har ormar i stället för hår. Eftersom Gorgoner är besjälade och har haft en högt stående civilisation så borde de betraktas som ett "Bestialiskt folkslag". Men ändå står det om dem i modulen "Monster i mundana".

Borde inte Gorgoner betecknas som "Bestialiskt folkslag" snarare än som "Monster"?
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Gorgon är en mytologisk varelse. Jag vet inte från vilken mytologi, men jag tror inte man kan säga att det borde finnas tillräckligt många Gorgoner för att det ska kunna kallas folkslag.

Vad jag förstår så var det kanske 3 sånna varelser i mytologin. Observera jag pratar inte om Mundansk mytologi utan kanske snarare Grekisk?

/Honken
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Civilisationskrav?

Gorgoner har inte längre någon organiserad civilisation (den gick som bekant under). Det är kanske därför de är upptagna som Monster snarare än som Folk?


/Naug, spekulerar
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Re: Civilisationskrav?

Gorgoner har inte längre någon organiserad civilisation (den gick som bekant under). Det är kanske därför de är upptagna som Monster snarare än som Folk?

Har för mig att samma diskussion cirkulerat kring sagitaurerna också, huruvida de skulle klassas som "monster" eller "bestialiskt folk"...
Men jag tror att ett bestialiskt folk ska ha någon form av, um, ja, "organiserad cilivastion" kan vi kalla väl kalla det eftersom Naug redan slagit in på det spåret.
Gorgonerna är splittrade och sagitaurer är splittrade(om jag minns rätt, var ett tag sen jag läste igenom MiM). De är inte samlade "i klump" och har därmed ingen direkt samlad kultur etc, etc.
Kan jag tänka mig. Men den som är intresserad kan säkert hitta de gamla diskussionerna kring "sagitaurer monster eller folk" och där kanske hitta en utsago i ämnet från mer officiellt håll. (Jag bara gissar hej vilt :gremgrin:, som alltid.)
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Gorgoner finns aldrig i stora grupper utan brukar vara ensamma eller 2-3 stycken. Gorgonerna kan ju inte bli gravida så de letar efter folk som kan bli Gorgoner istället för att göra musik etc...

Och om Gorgoner kan räknas bestialiskt folkslag så tycker jag att Troll också ska få vara med :gremlaugh:...

/DarkoMystico gillar troll
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Gorgoner finns aldrig i stora grupper utan brukar vara ensamma eller 2-3 stycken. Gorgonerna kan ju inte bli gravida så de letar efter folk som kan bli Gorgoner istället för att göra musik etc...

Det står att de lever i mindre grupper så att då borde det ju ändå inte vara ovanligt med lite större grupper än så...äh nu babblar jag igen :gremcrazy:

Och om Gorgoner kan räknas bestialiskt folkslag så tycker jag att Troll också ska få vara med

Citat från releaseplan om kommande Eonmouler.

Exempevis beskrivs kamorfer, ödlefolk, troll, coomaror, arachnider, insektoider, vildmän, tomtar och ulvar.
Troll kommer att vara med (Jippie :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:).

Jaggernaut diggar också troll
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Det står att de lever i mindre grupper så att då borde det ju ändå inte vara ovanligt med lite större grupper än så...äh nu babblar jag igen
Fast detta är otroligt ovanligt och händer bara i äventyr där spelarna slaktar/blir slaktade...

Troll kommer att vara med
JA! (ett glatt JA! så ta inget negativ)

Jaggernaut diggar också troll
/DarkoMystico inte ensam längre :gremwink:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Är Gorgoner ett bestialiskt folkslag? [ANT]

Fast detta är otroligt ovanligt och händer bara i äventyr där spelarna slaktar/blir slaktade...

Okej det kan jag hålla med om :gremtongue:
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Bestialiska folk

Är det ngn som håller på med modulen och är det nästa släpp efter krigsherren och SL-skärmen? Hoppas verkligen det. Älskar troll beskrivningen Monster & Varelser och hoppas på ngt liknande. Är det ngn som vet om dessa raserna kommer att kunna vara spelbara som RP?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Bestialiska folk

Jag jobbar med kamorferna just nu, och deadline på dem är månadsskiftet januari-februari eller så. Så ja, det är nog inte orimligt att anta att 'Bestialiska Folk' hamnar på hyllorna inom en relativt snart framtid.

- Ymir, meddelar
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Re: Bestialiska folk

Älskar troll beskrivningen Monster & Varelser och hoppas på ngt liknande.

Jorå, det blir troll. Det blir mycket* troll. Just nu är det Väldigt mycket troll... Men det kommer kanske friseras lite (och bli lite mindre, vem vet).
Men, JA. Det blir troll. :gremgrin:



*Alltså, inte "mycket" som i "många" utan snarare som i "mycket text".... Vissa har korniska problem att hålla sig kortfattade, helt enkelt.
 
Top