Cassius;n34969 said:
Våld mot grupper!? Våld mot enskilda människor som utför enskilda handlingar är inte samma sak som grupper. Det finns lägen där man får bruka våld mot människor.
Det har du rätt i. Det skillnad på grupper och individer men mitt argument är detsamma: Säger man att
"Vissa personer är det okej att begå sexuella övergrepp mot."
Så är man jättefel ute. Vilka individer är det okej att utföra sexuella övergrepp på? Vilka personer är okej att antasta? Vilka personer är okej att våldta?
Att säga att sexuella övergrepp och sexuellt våld är okej att använda mot vissa personer är resonemang jag snarare ser som rape culture än ett motstånd mot detsamma,
Men nödvärnslagen då?
Nödvärnslagen tar inte ställning till att det vem det är man gör det mot. Nödvärn handlar om situation, inte person. Att man för att skydda människor (och i viss mån egendom) från skada är det okej att bruka så mycket våld som situationen kräver. Nödvärnslagen säger inte att det är okej att använda våld mot vissa individer, utan att det är okej att använda våld i vissa situationer.
Cassius;n34969 said:
Jag skulle hävda att kränkningen(som förvisso är högst subjektiv) gentemot den här mannen inte är att jämföra med kvinnans. För mig är det helt enkelt inte en fråga om att hans kropp har kränkts utan möjligtvis hans manlighet. Samma manlighet som gör att han tar sig rätten att utföra handlingen mot kvinnan. Manligheten som ligger till grunden för rape culture.
Det jag tycker hade varit spännande att diskutera i den här tråden hade ju varit om ifall Rasmus har reflekterat över att han tog kvinnans strid åt henne? Pratade ni om det innan eller efter? Får man göra så?
Jag håller med om att jag ser det regelbundna och ofta förekommande sexuella övergrepp, trakasserier och sexuellt våld kvinnor utsatts för som värre än en man som enda gång utsätts för ett trakasseri. Men att det är mildare gör de inte rätt. Och frågan var om det var rätt eller fel.
Det finns färmildrade omständigheter. Men de är just det förmildrande. Det gör de inte rätt.