Om det är så att det är ett stort problem att illustratörer är mer avlönade än andra i rollspelsbranschen (jag har inte tillräckligt insyn för att veta om det verkligen är så, men det verkar ju som att åtminstone en del anser det) så tror jag att det enda alternativet (om man inte vill använda sig av AI-konst vilket jag förstår att man inte vill) är att sänka kraven på illustrationer. Jag fattar verkligen att illustratörer inom rollspel tar mycket betalt, illustrationerna är ju verkligen toksnygga! Jag undrar ibland om många inte stirrat sig blinda på hur sjukt bra illustrationerna är då standarden är så hög. Att försöka övertala samma illustratörer till att ta mindre betalt tror jag är omöjligt. Hade jag varit i deras skor hade jag helt enkelt tackat nej i så fall och tagit jobb i andra branscher som betalar sig. Jag tror det hade varit samma om jag ville ge ut ett rollspel, men jag vill inte skriva det själv så jag tar kontakt med en professionell copywriter och ber hen skriva något utefter mina minnesanteckningar. Den personen hade nog med all rätt begärt ganska mycket betalt.
En annan skillnad på illustratör och skribent är vilken stor frihet man har i sitt utövande. Jag kan ta mig själv som exempel när jag skriver för Neotech Edge (och detta ska INTE tolkas som att jag får dåligt betalt eller så, detta handlar om vilka förutsättningar man har för sitt arbete). Jag hade börjat skissa på ett rollspel som skulle utspela sig i ett cyberpunkigt Somalia.
@ripperdoc frågade om jag inte ville skriva detta till Neotech Edge istället, vilket jag tyckte skulle vara awesome. Jag har inte behövt förhålla mig till en deadline, det blir klart när det är klart. Jag har fått otroligt fria händer vad gäller innehåll. Och även fått fria händer gällande antalet sidor (just nu är det uppe i över 100). Jag tänker mig att illustratörer inte har samma typ av frihet när de ombeds illustrera ett verk och detta är också någonting som ska värderas tycker jag. Sen vet jag att många skribenter har lite snävare ramar att jobba efter, men då tycker jag att det inte riktigt går att säga att illustratörer för såhär mycket betalt och skribenter för såhär mycket betalt. Utan det handlar ju även om vilken “slags” skribent man är.
Hursomhelst, jag tror att den enda möjligheten att göra nivåerna jämnare mellan skribenter och illustratörer är att sänka kraven på illustrationer.
@Vitulv har gett en del exempel på illustratörer på Drivethrough RPG som tillhandahåller billiga bilder. Jag själv skulle absolut kunna göra det om någon skulle fråga. Och jag är säker på att det finns många glada amatörer inom hobbyn som skulle kunna tänka sig att illustrera för en väldigt billig penning om detta skulle innebära att de får illustrera ett spel de gillar.