Nekromanti Ännu en äventyrshjälpstråd *Spoiler mina spelare*

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Goddagens!

Jag står inför ett problem: Jag har lite idétorka gällande vad jag skall göra med min spelgrupp nu i helgen. Jag har lite idéer och så, men vet inte hur jag ska fläta ihop dem... Och tycker inte heller riktigt att de nödvändigtvis är särskilt bra. Jag är en väldigt erfaren spelare, men tyvärr inte en särskilt erfaren SL, men alla måste vi lära oss någon gång, någonstans.

*Ännu en gång, spoiler*

Den nuvarande situationen är som sådan: Spelgruppen har grundat en vapenakademi ungefär två dagsmarscher sydväst om Jarla, vilken de just nu försöker göra reklam för genom att delta i de årliga gladiatorspelen vid Nimto bro. En av RP:na, en Thismalv, avled i första matchen mot tre minotaurer och där slutade vi i stort sett.

En av RP har sedan tidigare fått en syn där Dibuk ombad honom att ta över Jarla för hans räkning, och på något vänster tänkte RP att de skulle samla makt och inflytande genom att bygga en vapenakademi...

De äventyrsupplägg jag tänkt hittills är att RP's tvångsrekryteras in i en liten armé som skall gå och ta hand om Vrimzikiel.

Och så har jag en annan idé om att Dibuk har gett samma uppgift till ett antal andra apostlar, lärlingar, kultister eller vad man skall kalla dem, och att sedan RP's skall upptäcka detta på något vänster (Genom att läsa anteckningar som en av de andra lärjungarna fört, hade jag tänkt. Tanken är att RP's skall få ett ännu mer brådskande uppdrag att ta ihal någon person som misshagat Dibuk, sedan skall det stå i anteckningarna att även denna person hade samma updrag som de, men så smått börjat upptäcka att han inte var den enda. Han kände sig då lurad/utnyttjad och hade tänkt dra sig ur, men ajja bajja...) tanken är ju förstås att även RP skall känna sig lurade och vända helt om och försöka hindra att Dibukkultisterna tar över stan...

Rp består av: En mänsklig nekromantiker, före detta Baron i Soldarn (Lite udda, jag vet. Mitt fel) Det är med denna Dibuk kommunicerar. Dessutom fullt duglig med ett svärd.

En konstig liten missla. Nekromantiker, Pneumomantiker. Dessutom alkemist och en hejdundrans ölbryggare. Överlag ganska harmlös men kan nog ta hand om sig själv relativt bra om det behövs.

En kvinnlig Pyaralv som tycker om bågar, skogen, djur, stigfinnande osv. Hon har en kompetent attackhund tämjd.

En storvuxen Dvärg (Bortåt 6 fot lång) som lever i exil och är lagom bitter och barsk. Lojal filur, men har inte ett särskilt generöst sinnelag och har inte så mycket sympati för andras lidande. Fungerar dessutom som en mobil plåtvägg med yxa iom höga attribut på styrka+tål samt Zur-Khan, så han är den primära kämpafaktorn i gruppen.

Jag vet, hade kunnat skriva lite mer inspirerat, men jag är trött och har huvudvärk :gremtongue:

Har ni några idéer, förslag, funderingar eller framför allt kritik? Jag uppskattar ALL input, inklusive frågor osv, det får mig att tänka efter mer också.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Vilket härligt freakshow-party ni har fått till i gruppen. :)

Jag hade nog börjat äventyret med att rollpersonerna marscherar i lera tillsammans med resten av armen. För att få lite bättre flyt, och lägga själva tvångsrekryteringen i bakgrundshistorien.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Jag blev lite skeptisk när jag läste ,om misslan som håller på med nekromantik...Vilket jag anser vara lite overpower för en liten missla (som i stort sätt inte brukar vara så brutalla). Sen vet jag inte officielt om det finns nån missla som är bunden av dom mörka makterna förutom beende misslor i religioner t.ex Daak (stava jag rätt nu?) Det är ju då det jag kan komma på..Men ölbrygning på en missla kan jag tänka mig eftersom dom har attributen lukt dessutom till hjälp me det.

Lätt lite spännande med en människa som plötsligt får kontakt med dibuk , vad kan det innebära för konvekvenser inför dom kommande moståndarna (host host...Dödsgast t.ex) ?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Dödsgastar blir det nog inte tal om på evigheters evighet, nekromanti på en missla är lite mysko ja, men har ingenting att göra med brutalitet eller icke. Sen finns det ju de "Svarthjärtade" misslorna, men jag gissar att du aldrig läst missleboken. Dessutom så har misslan i fråga inget "Band" till "De mörka makterna" så jag förstår inte riktigt varför du tar upp det heller.

Och ölbryggning är ju typ vad de är kända för, utöver sin urbota gullighet. :gremlaugh:
 

Egge

Veteran
Joined
15 Feb 2009
Messages
11
Location
Din granne i Göteborg
Själv tycker jag nog att det känns lite trågikt att dom inte skall få hjälpa Dibuk att erövra Jarla dels därför att

1. Du skulle kunna driva en hel del äventyr med det som
sporre till äventyrarna
2. Jag tycker inte att man skall krossa äventyrarnas egna ideer
(Du skall helt enkelt inte ha dom i kobbel)
3. Deras ideer kommer att orsaka egna proplem och fallgropar
utnyttja dom sakerna som dom inte har tänkt på själv
och se till att dom hela tiden får kämpa för att
deras ideer inte läcker ut till allmänheten.

Men det är bara minna synpunkter om du vill kan du ju alltid se till att flera lärjungar till Dibuk får samma vision och anvisningar om att dom skall slå följa med rollpersonerna.
Är dessa lärjungar seddan tidigare kända som nekromantiker ?
Vad orsakar det för proplem ?

Det kanske inte var Dibuk som gav dom synnen utan någon annan gudom som hade egna mål och syften ?
Vad kommer den gudommen att göra mot rollpersonerna om dom upptäcker detta ?

Hur kraftiga är dina rollpersoner ? Kan dom hjälpa Dibuk att
ta över Jarla överhuvudtaget ?

Vad säger dom lokala myndigheterna om att några civila människor
startar upp en vapen akademi?
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Har missleboken (*spoiler* Därav mitt bevis på det, så kan man läsa om demonen lite längre bak i boken ,men säger inte vilken sida ,antar att man inte får avslöja för mkt på forum.) och det enda jag har kommit fram till att misslorna kan bli lite småbuttra och totalt hjärtlösa om deras älskade går plötsligt och dör eller något åt det hållet (Får läsa om antar jag).
Och sen finns det väll pimpande misslor som köper till sig kul med människor på bordeler..men just nekromantiska misslor har jag inte läst så mkt om.
har bara svårt att se någon harmlös liten varelse hålla på med dödsmagi ,måhända använda sig av elementarmagi och läkande magi ,men blev förvånad över just nekromantik + missla?
Men som sagt antar att det inte "skaddar någon" hehe x)
Vart det nån story bakom varför denna gulliga missla blev en dödsmagiker då?
 
Top