Hej alla glada individer,
Jag har ägnat vintern åt att utveckla ett bordsrollspel, vilket bäst kan beskrivas som en äventyrshistoria som utspelar sig på ett enormt och mystiskt företag vid namn Panoptikon.
Likt vår värld finns här ingen magi som vi känner till. Teknologiskt sett är spelets värld parallell med vår egen tids teknologi, med vissa modifieringar. Historiens gång har inte följt samma väg som vår egen, vilket innebär att vissa områden har utvecklats medan andra fortfarande ligger långt efter.
Spelet vill bjuda spelarna på utmaningar som inte bara är underhållande utan också lärorika. Med inspiration från 'Blades in the Dark', är det stressen och dess konsekvenser som skapar hinder för spelarna. Mekaniskt skiljer sig spelet dock och närmar sig mer 'Drakar och Demoner', där rollpersonernas grundegenskaper avgör framgångschanserna i deras handlingar, med färdigheter som verktyg för att öka dessa chanser.
Det finns inget dedikerat stridssystem, då målet med spelet är interaktioner med individer via samtal, inte knytnävar. För precis som i verkligheten är det sällan en bra idé att lösa saker med våld. Istället ska spelarna använda sig av kreativitet, övertalning och i vissa fall auktoritet och hot för att uppnå sina mål.
Ett typiskt äventyr innebär att spelarna tar rollen som anställda vid Panoptikon för att utföra uppdrag. Dessa uppdrag kan vara direkt från Panoptikon, som infiltratörer på Panoptikon från andra företag, eller mål som uppstår från de hemligheter som döljer sig bakom dörrarna hos världens största, och enligt många, äldsta företag.
Sedan julen 2023 har jag engagerat mig i att utveckla spelreglerna, och jag anser nu att de har nått en punkt där de är redo att genomgå tester/utvärdering av andra i det nuvarande beta-tillståndet. Tanken är att spelreglerna ska vara helt fria på nätet för de som vill ta del av dem, med två akter från ett totalt (kanske 10) akter långt äventyr (aktsamling) ska ingå bland reglerna. Resten av aktsamling sedan är tanken att jag ska ta betalt för, givet att intresset är stort nog för att sporra mig till att avsluta samlingen. Äventyret är huvudsakligen satt till Panoptikons Aurora division, belägen ett par mil utanför Gällivare, i början av 1960-talet.
Om ni är bekanta med spelet Control eller har sett serien Severance, har ni en god uppfattning om den atmosfär och det koncept jag siktar på.
För de som är intresserade av att utforska mer, besök gärna https://panoptikongame.se. Jag välkomnar alla förslag och tankar, då jag ännu inte har haft möjlighet att samla en grupp för provspelning. Det är inte alltid lätt att hitta tid mitt i livets alla åtaganden.
Jag har ägnat vintern åt att utveckla ett bordsrollspel, vilket bäst kan beskrivas som en äventyrshistoria som utspelar sig på ett enormt och mystiskt företag vid namn Panoptikon.
Likt vår värld finns här ingen magi som vi känner till. Teknologiskt sett är spelets värld parallell med vår egen tids teknologi, med vissa modifieringar. Historiens gång har inte följt samma väg som vår egen, vilket innebär att vissa områden har utvecklats medan andra fortfarande ligger långt efter.
Spelet vill bjuda spelarna på utmaningar som inte bara är underhållande utan också lärorika. Med inspiration från 'Blades in the Dark', är det stressen och dess konsekvenser som skapar hinder för spelarna. Mekaniskt skiljer sig spelet dock och närmar sig mer 'Drakar och Demoner', där rollpersonernas grundegenskaper avgör framgångschanserna i deras handlingar, med färdigheter som verktyg för att öka dessa chanser.
Det finns inget dedikerat stridssystem, då målet med spelet är interaktioner med individer via samtal, inte knytnävar. För precis som i verkligheten är det sällan en bra idé att lösa saker med våld. Istället ska spelarna använda sig av kreativitet, övertalning och i vissa fall auktoritet och hot för att uppnå sina mål.
Ett typiskt äventyr innebär att spelarna tar rollen som anställda vid Panoptikon för att utföra uppdrag. Dessa uppdrag kan vara direkt från Panoptikon, som infiltratörer på Panoptikon från andra företag, eller mål som uppstår från de hemligheter som döljer sig bakom dörrarna hos världens största, och enligt många, äldsta företag.
Sedan julen 2023 har jag engagerat mig i att utveckla spelreglerna, och jag anser nu att de har nått en punkt där de är redo att genomgå tester/utvärdering av andra i det nuvarande beta-tillståndet. Tanken är att spelreglerna ska vara helt fria på nätet för de som vill ta del av dem, med två akter från ett totalt (kanske 10) akter långt äventyr (aktsamling) ska ingå bland reglerna. Resten av aktsamling sedan är tanken att jag ska ta betalt för, givet att intresset är stort nog för att sporra mig till att avsluta samlingen. Äventyret är huvudsakligen satt till Panoptikons Aurora division, belägen ett par mil utanför Gällivare, i början av 1960-talet.
Om ni är bekanta med spelet Control eller har sett serien Severance, har ni en god uppfattning om den atmosfär och det koncept jag siktar på.
För de som är intresserade av att utforska mer, besök gärna https://panoptikongame.se. Jag välkomnar alla förslag och tankar, då jag ännu inte har haft möjlighet att samla en grupp för provspelning. Det är inte alltid lätt att hitta tid mitt i livets alla åtaganden.