Att lära ut världsskapande

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,669
Location
Nirvana
Jo, rollformuläret kan vara ett sådant hjälpmedel. Kanske står det där hur ett ting genomförs, hur man förhandlar pris, årets hållpunkter i jordbruket eller vad nu ens spel har för fokus.
Ja. Ett udda upplägg skulle kunna vara att regelboken (eller världsboken) också är ett rollformulär. Man fyller i rutor medan man läser. Kan funka i ett minimalistiskt rollspel.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,734
Location
Stockholm
Ja. Ett udda upplägg skulle kunna vara att regelboken (eller världsboken) också är ett rollformulär. Man fyller i rutor medan man läser. Kan funka i ett minimalistiskt rollspel.
Pirate Borg är inte upplagt på det sättet, men de har ett rollformulär som steg för steg tar spelaren igenom skapandet av en rollperson med de regler spelaren behöver känna till och de val som kan göras. Givet att Pirate Borg är så regellätt så funkar det väldigt bra.

 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,669
Location
Nirvana
Pirate Borg är inte upplagt på det sättet, men de har ett rollformulär som steg för steg tar spelaren igenom skapandet av en rollperson med de regler spelaren behöver känna till och de val som kan göras. Givet att Pirate Borg är så regellätt så funkar det väldigt bra.

Ja, att använda rollformulär mer kreativt tror jag på. I vilket spel kan en rollperson dö redan när man håller på att fylla i rollformuläret? Möjligen väl frustrerande (risken kan inte vara för stor) men också ett sätt göra skapandet mer betydelsefullt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,734
Location
Stockholm
I vilket spel kan en rollperson dö redan när man håller på att fylla i rollformuläret? Möjligen väl frustrerande (risken kan inte vara för stor) men också ett sätt göra skapandet mer betydelsefullt.
Traveller. Jag gillade inte det när jag var ung, men nu tycker jag att det var en spännande aspekt, för man riskerade bara att dö om man försökte krama ut mer ur karaktärsskapandet. Alltså, om man tog en risk kunde man få ett pris.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,669
Location
Nirvana
Traveller. Jag gillade inte det när jag var ung, men nu tycker jag att det var en spännande aspekt, för man riskerade bara att dö om man försökte krama ut mer ur karaktärsskapandet. Alltså, om man tog en risk kunde man få ett pris.
Just det ja! I Operation Fallen Reich fanns ju Life Board med som ett oerhört kul inslag (men man kunde nog inte dö där, vad jag minns). Det hade varit kul att i RP-skapandet kombinera risk, pris, backstory och värld. På ett sätt som syns på rollformuläret.

En lösning, som jag inte har sett, skulle kunna vara att processen leder rakt in i en viss miljö (typ en stad eller en bas) eller en viss kampanj. Att skapa relationer till vissa SLP:er kan då ingå i skapandet. Personerna finns sedan med på rollformuläret vid spelstart.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,669
Location
Nirvana
Experimenterat med att låta rollpersonsskspandet vara spelet. När man är klar skulle man kunna pensionera den. inte för att det är unikt, utan för att man spelar ett liv.
Precis. Man skulle också kunna använda en liknande processer för att skapa SLP:er. Eller factions. Eller kanske rentav en hel setting. Man drar kort eller rullar tärning och ser var man hamnar…

@juliaolssongrunnan, nu har vi ju dragit iväg alldeles fasligt i associationerna kring världsbyggandet… Kul tycker jag, men det var kanske inte alls sånt här du tänkte dig? Eller skulle det här kunna bli en övning i världsbyggande? Jag vet ju inte alls hur det här funkar pedagogiskt.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,836
Location
Värnhem, Malmö
@juliaolssongrunnan, nu har vi ju dragit iväg alldeles fasligt i associationerna kring världsbyggandet… Kul tycker jag, men det var kanske inte alls sånt här du tänkte dig? Eller skulle det här kunna bli en övning i världsbyggande? Jag vet ju inte alls hur det här funkar pedagogiskt.
Jag tycker det är rätt talande att diskussionen ständigt spinner iväg från det konkreta världsbyggandet till mer abstrakta frågor om spelets koppling till världen – ett tecken på att det är den typiske wrnu-skribentens huvudintresse mer än detaljer i hur spelvärlden ter sig. Jag är dock intresserad av just sådana konkreta saker. Hur skapar man en spelvärld med realistiskt klimat? I vilken mån påverkar materiella förutsättningar kultur? Vad är rimliga och orimliga antaganden om vad som kan ske i spelvärlden? I allmänhet får jag intrycket att sådana frågor nedprioriteras till förmån för designfrågor i stil med hur man förmedlar spelvärlden, vad man ska ha den till, och om det ens är en bra sak att spendera tid på att utveckla en detaljerad värld. Det intryck jag får av trådstarten är dock att den bygger på ett grundantagande att ja, naturalistisk och detaljorienterad spelvärldsdesign är bra och kul. Således tror jag att diskussionen blir bäst om man har denna utgångspunkt.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,669
Location
Nirvana
Jag tycker det är rätt talande att diskussionen ständigt spinner iväg från det konkreta världsbyggandet till mer abstrakta frågor om spelets koppling till världen – ett tecken på att det är den typiske wrnu-skribentens huvudintresse mer än detaljer i hur spelvärlden ter sig. Jag är dock intresserad av just sådana konkreta saker. Hur skapar man en spelvärld med realistiskt klimat? I vilken mån påverkar materiella förutsättningar kultur? Vad är rimliga och orimliga antaganden om vad som kan ske i spelvärlden? I allmänhet får jag intrycket att sådana frågor nedprioriteras till förmån för designfrågor i stil med hur man förmedlar spelvärlden, vad man ska ha den till, och om det ens är en bra sak att spendera tid på att utveckla en detaljerad värld. Det intryck jag får av trådstarten är dock att den bygger på ett grundantagande att ja, naturalistisk och detaljorienterad spelvärldsdesign är bra och kul. Således tror jag att diskussionen blir bäst om man har denna utgångspunkt.
Jag tycker, som du kanske anar, tvärtom. Men det tänker jag att vi kan se som en tillgång. Det är ju inte så att jag är omedveten om att ditt synsätt finns. Man skulle kanske kunna kalla mitt synsätt speligt och konceptuellt medan ditt synsätt kan beskrivas som naturalistiskt och detaljorienterat? Det blir, tror jag, intressant att erkänna att de här olika synsätten finns.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,836
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker, som du kanske anar, tvärtom. Men det tänker jag att vi kan se som en tillgång. Det är ju inte så att jag är omedveten om att ditt synsätt finns. Man skulle kanske kunna kalla mitt synsätt speligt och konceptuellt medan ditt synsätt kan beskrivas som naturalistiskt och detaljorienterat? Det blir, tror jag, intressant att erkänna att de här olika synsätten finns.
Jag upplever väl att ditt synsätt också är det mer förhärskande här. Ingen säljer in sitt spel med sin tektoniskt korrekta spelvärld, sina detaljerade genomgångar av mat- och klädkultur eller sina detaljerade historiekapitel. Om något tycker jag det snarare är något som ofta behandlas som ett felaktigt fokus. Själva kursen som påbörjade den här diskussionen tycks dock mer avhandla sådant, och då tänker jag väl att det för en gångs skull kan diskuteras utan att man åter en gång behöver stötas och blötas huruvida man alls ska ägna sig åt det.
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,836
Location
Värnhem, Malmö
(Därmed inte sagt att det är en onödig diskussion överlag – mest att den är lite off topic med avseende på den aktuella kursen.)
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,669
Location
Nirvana
Jag upplever väl att ditt synsätt också är det mer förhärskande här. Ingen säljer in sitt spel med sin tektoniskt korrekta spelvärld, sina detaljerade genomgångar av mat- och klädkultur eller sina detaljerade historiekapitel. Om något tycker jag det snarare är något som ofta behandlas som ett felaktigt fokus. Själva kursen som påbörjade den här diskussionen tycks dock mer avhandla sådant, och då tänker jag väl att det för en gångs skull kan diskuteras utan att man åter en gång behöver stötas och blötas huruvida man alls ska ägna sig åt det.
Jag har ingen aning om hur kursen är upplagd. Det var därför jag taggade kursledaren. Har faktiskt lite svårt att ens föreställa mig kursen. Hur lär man ut världsbyggande? Genom olika praktiska uppgifter förmodligen, men jag tänker mig att det också kan finnas mer djupgående perspektiv. Eller kanske handfasta kopplingar (praktik?) till spelbranschen.

Men du har nog rätt i att det superdetaljerade inte är det som flest här inne är intresserade av.
 
Last edited:

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
248
Dungeon Masterpiece på youtube har en del videos om geopolitics som kunde vara av intresse för världsbyggare. I alla fall fick jag lite aha-upplevelser.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Har ägnat en hel del tecken åt ämnet, och är skyldig många andra spelskribenter som gett råd och eller regler för det för att jag själv ville skriva om det. Märkligt nog hette mina artiklar saker som Kampanjkurs, Äventyrskurs, Världsskapande 101 och sånt. Vill man läsa det nu gamla materialet så hittar man det här: https://www.griffindesign.org/lokeslibrary.html

Skulle jag lära ut det skulle det handla om vad man bör tänka på, vad man kan tänka på, och olika sätt att göra det som att börja uppifrån och ner, hoppa ämne till ämne beroende på vad som dyker upp i ens tankar, börja nerifrån, samskapande, låta det växa fram under spel/äventyrsskapande med mera. Till det ge resurser kopplade till de olika ämnena, allt från tabeller att slå på, till siter som grottar ner sig i säg botanik eller vad det nu kan vara.
För rollspel så tillkommer hur reglerna kan spegla världen, hur världen och reglerna kan understryka teman man vill utforska.
 

juliaolssongrunnan

Lärare i Världsskapande och Nördkultur
Joined
1 Mar 2024
Messages
13
Vilken spännande diskussion det har blivit här! Jag har varit inne och varit på väg att svara på något inlägg, men så har något kommit i vägen (livet som lärare och med småbarn hemma) också har det inte hunnit bli publicerat. Jag har säkert missat någon fråga, men fråga gärna igen då!

Den här tråden uppstod genom att det uppkom frågor i min presentationstråd om mitt arbete som lärare i världsskapande. Jag har tidigare berättat att vi i min ettåriga kurs Skapa Världar jobbar utifrån och in i vårt världsskapande. @Oscar Silferstjerna ställde då frågan om varför jag gjort det valet. Är det mest pedagogiskt tacksamt? Svaret är absolut, i min kurs är det mycket tacksamt. Deltagarna som kommer till mig har olika erfarenheter och riktningar fast med ett gemensamt mål: att lära sig hur man kan skapa en enhetlig fiktiv värld. För att vi ska kunna göra det tillsammans måste vi ha en gemensam startpunkt, oavsett om vi har skapat mycket eller lite tidigare. Att behöva skapa en detalj (exempelvis en karaktär, en byggnad, ett släkte, en berättelse) som ska styra allt vi skapar längre fram sätter mycket press på den som skapar, särskilt om denne inte har någon erfarenhet. Men om vi börjar med att begränsa oss till en planet, ett klimat, blir vi inte lika låsta i vårt fortsatta skapande. Vi kan också då börja med samma tema allihop: geologi och geografi.

En annan fråga som har kommit upp är; hur tusan lär man ut världsskapande? Tja... på samma sätt som vilket annat ämne som helst skulle jag säga. Teori, reflektion, diskussion och praktik. Hur fungerar vår värld? Hur hänger allt ihop? Hur har andra gjort? Hur kan vi använda det i vårt egna världsskapande?

Sen vill jag förtydliga att det här är det som fungerar för just min kurs, en kurs i världsskapande. Skapad av nördar, för nördar, för att kunna skapa en fiktiv värld från scratch som kan användas till vad som helst.

Världens bästa jobb.
 
Top