Jim Profit
Warrior
Satt hemma och pillade på en design, som en ju ofta gör, och funderade på vilka olika metoder som finns för att balansera utrustning i rollspel. Tror att jag stött på följande
Scarcity: saker är sällsynta, och det du har är det du har, sas. Utrustning hittas eller köps för valuta, som är svår att få tag på. (Exempel: MUA, DnD) Fungerar mindre bra när RP jobbar för en org som inte har någon anledning att snåla (DG, DH, Eclipse Phase, mm).
Carrying capacity: saker är tunga, och en RP kan inte bära hur mkt som helst. (Exempel: DoD) Problem: bärförmåga blir väldigt viktigt.
Access: RP har inte tillgång till allt utan behöver "låsa upp" utrustning på olika sätt. Problem om organisationen borde ha tillgång.
Profile: BitD introducerade denna - RP har fler eller färre eq-slots beroende på hur skumma de ser ut.
Eq as traits: utrustning är bara egenskaper (Marvel Super Heroes?, Fate) som alla andra. Funkar bra i mer narrativa/gamistiska miljöer.
Arbitrary: en godtycklig gräns för hur mycket man kan ha (mycket OSR?).
Har jag missat någon?
Scarcity: saker är sällsynta, och det du har är det du har, sas. Utrustning hittas eller köps för valuta, som är svår att få tag på. (Exempel: MUA, DnD) Fungerar mindre bra när RP jobbar för en org som inte har någon anledning att snåla (DG, DH, Eclipse Phase, mm).
Carrying capacity: saker är tunga, och en RP kan inte bära hur mkt som helst. (Exempel: DoD) Problem: bärförmåga blir väldigt viktigt.
Access: RP har inte tillgång till allt utan behöver "låsa upp" utrustning på olika sätt. Problem om organisationen borde ha tillgång.
Profile: BitD introducerade denna - RP har fler eller färre eq-slots beroende på hur skumma de ser ut.
Eq as traits: utrustning är bara egenskaper (Marvel Super Heroes?, Fate) som alla andra. Funkar bra i mer narrativa/gamistiska miljöer.
Arbitrary: en godtycklig gräns för hur mycket man kan ha (mycket OSR?).
Har jag missat någon?
Last edited: