Stämma
WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Ny storsatsning på historia? I Sverige? Med en gammal forumit som programledare?
Det låter ju spännande, så igår fylkade vi oss ett gäng som en gång i tiden läste historia tillsammans och såg första avsnittet.
Lösa funderingar:
-Det visuella intrycket är starkt, både vad gäller landskap och utstyrslar. Gillade skinnfransarna som utsmyckade kläderna på Österödkvinnans folk. En liten detalj och så klart en spekulativ sådan, men helt rimlig som spekulation betraktad.
-Lite besviken på musiken hitills. Ludwig Göransson har gjort fantiskt arbete i film och tv, men här verkar han hänfalla lite mycket åt anonyma orkesterläten som i vilken BBC-dokumentär som helst.
-Tyckte betoningen på ojämlikhet och social skiktning var lite märklig att göra i anslutning till just trattbägarkulturen. Vad vi vet var den rätt så jämlik rent materiellt, och poängen om rituell hierarki och präster med makt över mänskoliv känns snarare som Jonathan Lindströms uppfattning än vedertagen arkeologi. Den poängen tror jag hade kunnat gjorts mer övertygande i anslutning till stridsyxekulturens ankomst.
På det hela taget ett positivt intryck. Vi kommer nog se mer nästa vecka, där dom verkar ha klämt in hela den roliga delen av förhistorien.
Vad tycker ni andra?
Det låter ju spännande, så igår fylkade vi oss ett gäng som en gång i tiden läste historia tillsammans och såg första avsnittet.
Lösa funderingar:
-Det visuella intrycket är starkt, både vad gäller landskap och utstyrslar. Gillade skinnfransarna som utsmyckade kläderna på Österödkvinnans folk. En liten detalj och så klart en spekulativ sådan, men helt rimlig som spekulation betraktad.
-Lite besviken på musiken hitills. Ludwig Göransson har gjort fantiskt arbete i film och tv, men här verkar han hänfalla lite mycket åt anonyma orkesterläten som i vilken BBC-dokumentär som helst.
-Tyckte betoningen på ojämlikhet och social skiktning var lite märklig att göra i anslutning till just trattbägarkulturen. Vad vi vet var den rätt så jämlik rent materiellt, och poängen om rituell hierarki och präster med makt över mänskoliv känns snarare som Jonathan Lindströms uppfattning än vedertagen arkeologi. Den poängen tror jag hade kunnat gjorts mer övertygande i anslutning till stridsyxekulturens ankomst.
På det hela taget ett positivt intryck. Vi kommer nog se mer nästa vecka, där dom verkar ha klämt in hela den roliga delen av förhistorien.
Vad tycker ni andra?