Sinisa_
Aeronautisk bokbindare
- Joined
- 2 Jul 2022
- Messages
- 767
Fick rådet i en annan tråd att låta Rollpersonerna ha små egenheter som de gör, kanske för att trösta sig själva eller återfå utmattning och sådär -- eller i alla fall var det i den riktningen mina tankar rörde sig. Om jag inte minns fel har väl Fria Ligan ofta en "signature item" som Rollpersonen pysslar med för att bli av med stress.
Jag har alltid gillat sådana grejer; små manicker och egenheter som ger lite färg åt Rollpersonen -- bland annat hittade jag inatt när jag satt och sysslade med detta den här gamla listan över "quirks" som jag en gång i tiden skrev ihop och tänkte att Rollpersonerna skulle kunna ha i ett sorts skräck-fantasy-spel som jag snickrade på; ett par av dem lyfte jag in i Tistelriddare
Hursomhelst, till Tistelriddare ser det ut såhär. Fler förslag är som vanligt mycket välkomna.
*
Tröst
Under spelets gång drabbas Rollpersonerna av svårigheter och blir utmattade och skadade. För att få ny kraft och nytt mod behöver de vila sina trötta tassar, och framförallt tänka på något annat än hur stor och skrämmande världen är. Välj något som tröstar dig från listan nedan, eller hitta på ett eget.
*
- Du konstruerar fantastiska torn och slott av små pinnar, och lämnar dem efter dig i landskapet.
- Du talar med månen som vore den en gammal vän.
- Så länge dina svarta skor och mässingsknapparna på din uniform är polerade, eller så länge du bär en ren, vit skjorta med stärkt krage, känner du dig som dig själv, och du har förstås utrustning för att se till att det förblir så också under strapatser i vildmarken.
- En silverask med tobak och papper som du noga rullar till cigariller och röker.
- Du brevväxlar med någon som lever långt bort, men som står dig närmare än någon annan. Båda ett ta fram det senaste brevet du fått, och att sitta och formulera ett svar, får dig att känna dig mindre ensam.
- En tekanna och olika väldoftande teer.
- En mycket gammal bok med stoisk filosofi, som du inte bara tycker om att läsa i själv, utan gärna försöker få andra att intressera sig för.
- Du gör dig av med oro genom att öva dig med din värja eller något annat vapen. Det här resultatet är möjligen roligare om Rollpersonen inte är en uttalat krigisk typ: en konditor som försöker lära sig använda en svartkrutspistol för att skydda sig mot rövare som vill åt hans speciella glass med guldflarn eller en betjänt som blir lugn i tassarna av att träna sin unge skyddsling i värjfäktningens ädla konst.
- Du har en stjärnkikare som du tycker om att studera natthimlen med.
- Du har en liten spindel eller insekt som bor i din innerficka eller hatt, som du matar med droppar av nektar och saftiga blad och pratar sött till.
- Ett halsband med en pilspets av svart sten inuti vilken mystiska stjärnor tycks glittra, eller något annat ovanligt ting som du har hittat någonstans. Du tycker om att fantisera om på vilket sätt tinget kan tänkas vara speciellt: är det en nyckel till en port till en annan värld, eller ett tecken på att du är utvald, en symbol som ödet ledde dig till när du gick på den där loppmarknaden, och som någon en dag kommer att känna igen…
- Ett gosedjur med ett namn och en personlighet.
- Du arbetar på att övertyga både vänner och främlingar om att du faktiskt är av ädel börd på ett eller annat sätt: att din familj har anor från en adelssläkt från ett avlägset land, eller att du tillhör en av amfibiekerjsardömets bortglömda ädlingar, eller kanske till och med att en avlägsen anfader tillhörde ett av månens sällsamma adelshus.
- En varm ullmantel som doftar av hem och härd.
- Du samlar på vackra löv och blommor, som du pressar i en bok eller blompress.
- Du broderar näsdukar och annat, och lappar och lagar förstås också dina egna och dina kamraters kläder när de blir slitna av resor och andra strapatser.
- Du samlar på vackra, släta stenar, och blir lycklig både av att vandra ett par var kring en lägerplats och försöka hitta nya, och ordna och tvätta de du redan har.
- Du skriver poesi. Kanske gömmer du blygt undan den, kanske läser du tvärtom upp den för mer eller mindre entusiastiska åhörare.
- Du täljer träfigurer. Kanske använder du dem i ett eller annat hobbyprojekt hemma i Krickdala, kanske ger du bort dem som gåvor eller säljer dem på marknaden.
- En pipa som du stoppar med tobak och torkade blomblad.
- Ett bärbart instrument — en flöjt, gitarr, nyckelharpa eller något annat — som du övar dig på.
- Du har en ovanlig ”vetenskaplig” teori som du ser bevis för överallt. Du tror att existensen bara är en dröm inuti en sovande drake (eller något annat bisarrt). Varje kväll sammanställer du dina tankar och upptäckter i en journal, eller försöker övertyga en färdkamrat om teorins giltighet.
Jag har alltid gillat sådana grejer; små manicker och egenheter som ger lite färg åt Rollpersonen -- bland annat hittade jag inatt när jag satt och sysslade med detta den här gamla listan över "quirks" som jag en gång i tiden skrev ihop och tänkte att Rollpersonerna skulle kunna ha i ett sorts skräck-fantasy-spel som jag snickrade på; ett par av dem lyfte jag in i Tistelriddare
I det här är spelet är förresten Rollpersonerna mänskliga barn utforska en sorts grym grisoldar-värld, som visar sig har en kosmologi inte olik Kult, som leder till att alla vuxna i kampanjens början blir till en sorts zombies. Lite digerdöden, liten Barnkorstågen, lite Bröderna Grimm, och så vidare.
Utdrag:
d100:
....
23. A book of complex labyrinths.
24. A clockwork mechanism that plays a scattering of sad notes over and over again when you turn a key.
25. A much too large leather helmet with deer antlers.
26. A rat cranium, bought for all the money your parents gave you when you left home; the man said it was the skull of a fairy.
27. You pretend to be dumber than you are to make friends.
28. You recently learned to add and subtract, and now you add and subtract everything.
29. You speak to the moon as if to an old friend.
30. An amazing collection of rocks in a satin pouch.
31. An undying love for the art of miming.
32. A butterfly net.
33. Always trying to convince someone you are a duke or a duchess.
34. You never brush your hair.
35. You can’t sleep without seeing the stars.
36. You love all kind of songs but can’t and won’t sing, not even when you’re alone.
37. A rose encased in crystal.
38. A dead mouse or bat in a tiny, wooden, handmade casket, or just a cloth bag. The animal was supposed to be buried long ago, but you don’t have the heart to be separated from it. It is mummified by now. Strange thing to drag around.
39. The teeth of a wolves and bears and umm mostly cats and dogs, fashioned into a necklace.
40. A pouch of tobacco leaves, which your master has taught you to roll up and smoke even at your young age.
41. You blush whenever you speak in front of more than one person.
42. You will to learn how to fly, somehow; no, seriously: you are sewing wings and collecting feathers every free moment of the day.
43. Obsessed with fire in a not completely healthy way.
44. You collect leaves that you dry in-between the different layers of your clothes.
45. You invent new, obscure holidays to celebrate at least twice a week.
46. Your feet are always cold.
47. A large, strange seashell from a distant shore your great grandfather visited.
48. You never walk when you can do cartwheels.
49. You lie about once having had a wolf pup named something.
50. A deck of cards with hand-painted, terrifying snakes on them; some game played by soldiers.
51. A necklace with an old arrowhead made from black glass.
52. A marble with glittering stars inside.
53. A silver hairpin.
54. You will do almost anything if someone dares you.
55. You get the hiccups when you are angry.
56. A scolding letter from your mother; you read it every night before you sleep; it makes you cry.
57. You are really bad at eating with anything but your hands.
58. You wear your clothes backwards, if possible, and if not, inside out.
59. A know it all.
60. You show off your gloves and toys and jewelry to make friends.
61. The key to a house that no longer exists.
62. ”My father told me I was born on a night with a thousand shooting stars”.
63. Terrified of closed doors.
64. You recently learned to read, and now you spell out the last word of every sentence you hear, silent, though just loud enough for everyone to notice and be impressed. Or annoyed.
65. Gross people out for fun.
66. You always stand on one leg, so as to rest the other.
67. Always on the lookout for a younger sibling to spoil with sweets and cuddling. You always tire after half a day though, and go looking for a more obedient applicant.
68. You can’t help but bite your fingernails until they bleed.
69. You treat people very bad and animals very well.
70. You never seem to get enough sleep, and always yawn; you are secretly in love with someone in a recurring dream; or stalking a lake-dragon trough a forest.
71. A strangely shaped key made from bone.
72. You carve your name into something wherever you go.
73. Your trusty stilts make you the height you feel like inside.
74. You alway pick at an archipelago of scabs on knees, knuckles, elbows, forehead.
75. Imaginary tea-parties. Daily.
76. The large handle of a broken old sword.
77. A triangular hat that is slightly too big.
78. A parchment with a drawing of a mean-looking bandit. There is a reward of seven silver pieces for his body or capture. Your mother denies it, but you have reason to believe he is your real father. Or, if you wish, it is a drawing of a woman you believe to be your mother.
79. A glass jar of fireflies collected throughout the summer; their ghostly light not quite enough to read in.
80. Wildflower seeds in a pouch, from the meadow outside your home. Who is buried there?
81. You often dream in a language you made up once, in the earlier part of your childhood. Who else speaks it, or spoke it?
...
Utdrag:
d100:
....
23. A book of complex labyrinths.
24. A clockwork mechanism that plays a scattering of sad notes over and over again when you turn a key.
25. A much too large leather helmet with deer antlers.
26. A rat cranium, bought for all the money your parents gave you when you left home; the man said it was the skull of a fairy.
27. You pretend to be dumber than you are to make friends.
28. You recently learned to add and subtract, and now you add and subtract everything.
29. You speak to the moon as if to an old friend.
30. An amazing collection of rocks in a satin pouch.
31. An undying love for the art of miming.
32. A butterfly net.
33. Always trying to convince someone you are a duke or a duchess.
34. You never brush your hair.
35. You can’t sleep without seeing the stars.
36. You love all kind of songs but can’t and won’t sing, not even when you’re alone.
37. A rose encased in crystal.
38. A dead mouse or bat in a tiny, wooden, handmade casket, or just a cloth bag. The animal was supposed to be buried long ago, but you don’t have the heart to be separated from it. It is mummified by now. Strange thing to drag around.
39. The teeth of a wolves and bears and umm mostly cats and dogs, fashioned into a necklace.
40. A pouch of tobacco leaves, which your master has taught you to roll up and smoke even at your young age.
41. You blush whenever you speak in front of more than one person.
42. You will to learn how to fly, somehow; no, seriously: you are sewing wings and collecting feathers every free moment of the day.
43. Obsessed with fire in a not completely healthy way.
44. You collect leaves that you dry in-between the different layers of your clothes.
45. You invent new, obscure holidays to celebrate at least twice a week.
46. Your feet are always cold.
47. A large, strange seashell from a distant shore your great grandfather visited.
48. You never walk when you can do cartwheels.
49. You lie about once having had a wolf pup named something.
50. A deck of cards with hand-painted, terrifying snakes on them; some game played by soldiers.
51. A necklace with an old arrowhead made from black glass.
52. A marble with glittering stars inside.
53. A silver hairpin.
54. You will do almost anything if someone dares you.
55. You get the hiccups when you are angry.
56. A scolding letter from your mother; you read it every night before you sleep; it makes you cry.
57. You are really bad at eating with anything but your hands.
58. You wear your clothes backwards, if possible, and if not, inside out.
59. A know it all.
60. You show off your gloves and toys and jewelry to make friends.
61. The key to a house that no longer exists.
62. ”My father told me I was born on a night with a thousand shooting stars”.
63. Terrified of closed doors.
64. You recently learned to read, and now you spell out the last word of every sentence you hear, silent, though just loud enough for everyone to notice and be impressed. Or annoyed.
65. Gross people out for fun.
66. You always stand on one leg, so as to rest the other.
67. Always on the lookout for a younger sibling to spoil with sweets and cuddling. You always tire after half a day though, and go looking for a more obedient applicant.
68. You can’t help but bite your fingernails until they bleed.
69. You treat people very bad and animals very well.
70. You never seem to get enough sleep, and always yawn; you are secretly in love with someone in a recurring dream; or stalking a lake-dragon trough a forest.
71. A strangely shaped key made from bone.
72. You carve your name into something wherever you go.
73. Your trusty stilts make you the height you feel like inside.
74. You alway pick at an archipelago of scabs on knees, knuckles, elbows, forehead.
75. Imaginary tea-parties. Daily.
76. The large handle of a broken old sword.
77. A triangular hat that is slightly too big.
78. A parchment with a drawing of a mean-looking bandit. There is a reward of seven silver pieces for his body or capture. Your mother denies it, but you have reason to believe he is your real father. Or, if you wish, it is a drawing of a woman you believe to be your mother.
79. A glass jar of fireflies collected throughout the summer; their ghostly light not quite enough to read in.
80. Wildflower seeds in a pouch, from the meadow outside your home. Who is buried there?
81. You often dream in a language you made up once, in the earlier part of your childhood. Who else speaks it, or spoke it?
...
Hursomhelst, till Tistelriddare ser det ut såhär. Fler förslag är som vanligt mycket välkomna.
*
Tröst
Under spelets gång drabbas Rollpersonerna av svårigheter och blir utmattade och skadade. För att få ny kraft och nytt mod behöver de vila sina trötta tassar, och framförallt tänka på något annat än hur stor och skrämmande världen är. Välj något som tröstar dig från listan nedan, eller hitta på ett eget.
*
- Du konstruerar fantastiska torn och slott av små pinnar, och lämnar dem efter dig i landskapet.
- Du talar med månen som vore den en gammal vän.
- Så länge dina svarta skor och mässingsknapparna på din uniform är polerade, eller så länge du bär en ren, vit skjorta med stärkt krage, känner du dig som dig själv, och du har förstås utrustning för att se till att det förblir så också under strapatser i vildmarken.
- En silverask med tobak och papper som du noga rullar till cigariller och röker.
- Du brevväxlar med någon som lever långt bort, men som står dig närmare än någon annan. Båda ett ta fram det senaste brevet du fått, och att sitta och formulera ett svar, får dig att känna dig mindre ensam.
- En tekanna och olika väldoftande teer.
- En mycket gammal bok med stoisk filosofi, som du inte bara tycker om att läsa i själv, utan gärna försöker få andra att intressera sig för.
- Du gör dig av med oro genom att öva dig med din värja eller något annat vapen. Det här resultatet är möjligen roligare om Rollpersonen inte är en uttalat krigisk typ: en konditor som försöker lära sig använda en svartkrutspistol för att skydda sig mot rövare som vill åt hans speciella glass med guldflarn eller en betjänt som blir lugn i tassarna av att träna sin unge skyddsling i värjfäktningens ädla konst.
- Du har en stjärnkikare som du tycker om att studera natthimlen med.
- Du har en liten spindel eller insekt som bor i din innerficka eller hatt, som du matar med droppar av nektar och saftiga blad och pratar sött till.
- Ett halsband med en pilspets av svart sten inuti vilken mystiska stjärnor tycks glittra, eller något annat ovanligt ting som du har hittat någonstans. Du tycker om att fantisera om på vilket sätt tinget kan tänkas vara speciellt: är det en nyckel till en port till en annan värld, eller ett tecken på att du är utvald, en symbol som ödet ledde dig till när du gick på den där loppmarknaden, och som någon en dag kommer att känna igen…
- Ett gosedjur med ett namn och en personlighet.
- Du arbetar på att övertyga både vänner och främlingar om att du faktiskt är av ädel börd på ett eller annat sätt: att din familj har anor från en adelssläkt från ett avlägset land, eller att du tillhör en av amfibiekerjsardömets bortglömda ädlingar, eller kanske till och med att en avlägsen anfader tillhörde ett av månens sällsamma adelshus.
- En varm ullmantel som doftar av hem och härd.
- Du samlar på vackra löv och blommor, som du pressar i en bok eller blompress.
- Du broderar näsdukar och annat, och lappar och lagar förstås också dina egna och dina kamraters kläder när de blir slitna av resor och andra strapatser.
- Du samlar på vackra, släta stenar, och blir lycklig både av att vandra ett par var kring en lägerplats och försöka hitta nya, och ordna och tvätta de du redan har.
- Du skriver poesi. Kanske gömmer du blygt undan den, kanske läser du tvärtom upp den för mer eller mindre entusiastiska åhörare.
- Du täljer träfigurer. Kanske använder du dem i ett eller annat hobbyprojekt hemma i Krickdala, kanske ger du bort dem som gåvor eller säljer dem på marknaden.
- En pipa som du stoppar med tobak och torkade blomblad.
- Ett bärbart instrument — en flöjt, gitarr, nyckelharpa eller något annat — som du övar dig på.
- Du har en ovanlig ”vetenskaplig” teori som du ser bevis för överallt. Du tror att existensen bara är en dröm inuti en sovande drake (eller något annat bisarrt). Varje kväll sammanställer du dina tankar och upptäckter i en journal, eller försöker övertyga en färdkamrat om teorins giltighet.