När jag SLat KH har jag märkt att motståndare med närstridsattacker på under säg 45% sällan är farliga för någon annan än sig själva. Färre fiender med högre värden i närstrid blir roligare. Avståndsattacker funkar ju inte riktigt likadant men det är lite samma där.
Gripen är ju OK här med 75% på klor och 60% på näbb, inte jättehögt men ändå. Jag anar att den har lite få attacker (och de gör inte tokigt mkt skada heller, iaf inte mot RP med rustning) och att RPna la en massa tid på att köra olika utmaningar för att hålla fast den så de kunde attackera (för gripen är ju Stor, så man kan bara attackera om den är Fastlåst). Jag ska erkänna att jag aldrig kört med den regeln, för jag tyckte det verkade segt i spel. Hellre mata på med mer gard och hälsa för farliga fiender (dvs så mkt att de inte blir instagibbade av RPna - YMMV), och sen ge dem en hög specialattacker, reaktionsattacker, att de gör skada på motståndaren om man attackerar dem med en viss typ av vapen, eller annat sånt.
Men det är möjligt att jag blir en fan av Utmaningar för Fastlåsning när jag väl kört det, nån vacker dag. Jag trodde inte på öppnade/stängda slag, men det är ju genialt och superenkelt, och funkar skitbra (utöver att mina spelare har totalt teflonminne på hur det funkar).