Rickard
Urverk speldesign
Nu när vi hade Chronopia-utmaningen där vi skulle skriva ett kvarter så började jag fundera kring vad jag ville få fram. Den här tråden är mest att reflektera kring sina bidrag, men det går att göra den mer generell också.
För mig är det viktigt att få läsaren (spelledaren) att börja fundera kring vilka sorts äventyr platsen kan skapa. Jag tyckte jag lyckades bra med det i Korprämnan, där jag gav ett par rykten och sedan spelledarpersoner med agendor. Jag gillar inte riktigt avsnitt med "äventyrsuppslag", utan jag vill att folk ska börja fantisera kring vad som skulle kunna hända när de läser om ett visst setting-element. Jag vill inte heller skriva saker på näsan med "fakta" som de känner att de inte kan bryta mot, utan istället skriva på ett sätt som ger idéer åt vissa riktningar men sedan lämna det åt spelledaren att ro det i hamn.
Till Glada Änkan (som jag glömt bort var namnet på en opera - borde ha gjort änkan till en anka istället) så ville jag visa på hur Chronopia hela tiden byggs om och byggs ut, men i Glada Änkan så ha de tagit förfallet till sig och gjort någonting utav det. Jag ville visa upp en bild av Chronopia genom att visa något som går emot staden. Korprämnan gjorde detsamma, där byggnader tornar upp sig men här var det istället ett öppet gap där byggnader förut stod.
När det kom till stamgästerna från kvarteret inser jag nu att jag i efterhand gav 1) färg (gladiatorer kan vinna sin frihet), 2) upphov till händelser (om ni spelar tärning dyker X upp) och 3) agendor (alverna behöver minnen till sina blommor). Om jag hade gått igenom en omskrivning hade jag nog tagit bort färg-elementen och händelserna på Glada Änkan och bara fokuserat på agendorna. Färg kommer ändå, i en perfekt värld, utifrån agendan. Hade nästan hellre fokuserat mer på personlighetsdrag än bara fysiskt utseende.
Jag kände också att det blev så jäkla krystat med de korta utseendebeskrivningarna. Det är sällan jag beskriver utseende - jag brukar istället fokusera på detaljer som står ut - som en röd hatt på en handelsdvärg - snarare än att beskriva vilka färger som kläderna har. Anledningen varför jag kände att jag måste ha utseendebeskrivningar var för att jag ville inte att "konditoriet" skulle ha ansiktslösa gäster, men i efterhand kände jag att jag mest fyllde ut med beskrivningarna för att jag saknade någonting annat.
För mig är det viktigt att få läsaren (spelledaren) att börja fundera kring vilka sorts äventyr platsen kan skapa. Jag tyckte jag lyckades bra med det i Korprämnan, där jag gav ett par rykten och sedan spelledarpersoner med agendor. Jag gillar inte riktigt avsnitt med "äventyrsuppslag", utan jag vill att folk ska börja fantisera kring vad som skulle kunna hända när de läser om ett visst setting-element. Jag vill inte heller skriva saker på näsan med "fakta" som de känner att de inte kan bryta mot, utan istället skriva på ett sätt som ger idéer åt vissa riktningar men sedan lämna det åt spelledaren att ro det i hamn.
Till Glada Änkan (som jag glömt bort var namnet på en opera - borde ha gjort änkan till en anka istället) så ville jag visa på hur Chronopia hela tiden byggs om och byggs ut, men i Glada Änkan så ha de tagit förfallet till sig och gjort någonting utav det. Jag ville visa upp en bild av Chronopia genom att visa något som går emot staden. Korprämnan gjorde detsamma, där byggnader tornar upp sig men här var det istället ett öppet gap där byggnader förut stod.
När det kom till stamgästerna från kvarteret inser jag nu att jag i efterhand gav 1) färg (gladiatorer kan vinna sin frihet), 2) upphov till händelser (om ni spelar tärning dyker X upp) och 3) agendor (alverna behöver minnen till sina blommor). Om jag hade gått igenom en omskrivning hade jag nog tagit bort färg-elementen och händelserna på Glada Änkan och bara fokuserat på agendorna. Färg kommer ändå, i en perfekt värld, utifrån agendan. Hade nästan hellre fokuserat mer på personlighetsdrag än bara fysiskt utseende.
Jag kände också att det blev så jäkla krystat med de korta utseendebeskrivningarna. Det är sällan jag beskriver utseende - jag brukar istället fokusera på detaljer som står ut - som en röd hatt på en handelsdvärg - snarare än att beskriva vilka färger som kläderna har. Anledningen varför jag kände att jag måste ha utseendebeskrivningar var för att jag ville inte att "konditoriet" skulle ha ansiktslösa gäster, men i efterhand kände jag att jag mest fyllde ut med beskrivningarna för att jag saknade någonting annat.
Last edited: