Nekromanti Starchallenge: Rollformulär

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Vad jag vill ha är: Ett rollformulär som INTE ser ut som en skattedeklaration. Därmed sagt ett rollformulär som känns inspirerande.

Roll1: Är det för färgigt och jobbigt att skriva ut? Känns idéen bra med galaxmotiv? Inspirerar det?Inspirationen kommer från Nocturne. Noctum Jag är sugen på Andra Imperiets typsnitt med avseende på loggan men vill inte rippa. Däremot ska det inte kännas hispace utan mjuk space med strak fantasytouch. Typsnittet jag har nu är för mycket. Roll1 är ett mycket simplet utkast. Men är det åt rätt håll för ett scifi spel med fantasykänsla? Är sugen på att göra en bård med små små stämningshöjande ilustrationer i svartvitt - lite som Drakar och demoner bården i grundreglerna fr 84 dvs de som ramade in kapitelrubriken(hittade ingen bild men många vet nog vad jag menar).

Hur känns designen för förra rollformuläret? (Roll2) (Neotech ligger nära tillhands).
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
Hade du tänkt dig att något av de här ska gå att skriva ut? Eller hade du tänkt sälja utskrifter?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Skriva ut eller kopiera från bok. Alternativt är att göra en svartviott variant med stämningsbilder i bakgrund. Roll2 går utmärkt att skriva ut och det gör väl roll1 också?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Niklas73 said:
Skriva ut eller kopiera från bok. Alternativt är att göra en svartviott variant med stämningsbilder i bakgrund. Roll2 går utmärkt att skriva ut och det gör väl roll1 också?
Går att skriva ut? Ja!
Går att skriva ut under ekonomiska former? Nej!

Det första formuläret har en snygg bakgrund. Mer än så tycker jag inte att det ger. Det är nog lite för mycket luft och bild i det. Det är bara snyggve, inte effektivt eller smidigt på något sätt.

Dessutom mördar det skrivare. Varför? Tja, det har bakgrund och äter bokstavligen färg.

Det andra formuläret tycker jag bättre om. Det är det jag tycker du ska köra på. Dock tycker jag att du ska göra två versioner av det. Lägg till en utskriftsvänlig version, helt utan bakgrund, när du istället lägger konturer på rutorna. Med andra ord - om man nu ska skriva ut och kopiera - så behöver du ett utskriftsvänligt alternativ.

Förövrigt är formuläret plottrigt. Det är mycket information på begränsad yta. Precis Neotech, ja. Om jag vore du skulle jag ta bort allt onödigt som bara bidrar till plottrigheten. Varför alla dessa förkortningar inom parentes till exempel? De behövs inte. Me vote for ta bort.

Edit: Länk till bra tråd om formulärsdesign.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,937
Location
Nordnordost
Ok, jag är sannolikt inte målgruppen för Sc, men när jag ser dem är tanken:

"Sponsras Niklas73 av HP? De här formulären kommer att mumsa i sig all toner i min skrivare."

Jag förstår vart du vill komma, men enligt min åsikt blir det inte så bra när man skriver ut hemma.

Gör det enkelt med bara svart och vitt, inget hindrar att du har en dekorativ list eller ram, men där man skall skriva bör det vara helvitt, annars ser det smetigt ut när man skrivit med en trubbig blyertspenna.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Hmm... Jag funderar på ett tredje alternativ också och jag ska nog tänka på det där med färg... Det första alternativet skulle inte bli så luftigt i slutändan dock.Jag tänker kanske lite fel med inspirerande rollformulär. Kanske ska tänka _lite_ inspirerande och med det sagt typ en bord eller en illustration. En tanke är att ha 4 olika illustrationer på 4 formulär med samma innehåll så man får variation.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Niklas73 said:
Hmm... Jag funderar på ett tredje alternativ också och jag ska nog tänka på det där med färg... Det första alternativet skulle inte bli så luftigt i slutändan dock.Jag tänker kanske lite fel med inspirerande rollformulär. Kanske ska tänka _lite_ inspirerande och med det sagt typ en bord eller en illustration. En tanke är att ha 4 olika illustrationer på 4 formulär med samma innehåll så man får variation.
Du tänker fortfarande inte ekonomiskt och användarvänligt med tanken på en massa illustrationer och dylika som just käkar färg. Alternativet på den fronten är svartvit lineart utan någonting mer utöver det.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Niklas73 said:
Jag tänker kanske lite fel med inspirerande rollformulär.
Min personliga uppfattning är att ett rollformulär bäst inspirerar genom att vara funktionellt. Gör ett formulär aktivt motstånd, genom att vara alldeles för plottrigt och dåligt organiserat eller olustigt att skriva ut, förstör det inspirationen för mig. Oavsett hur snygg logga eller coola planeter det har.

Plottret på roll2 vet jag dock inte riktigt vad jag ska tycka om. Helt opedagogiskt upplagt är det inte, och att splitta på två sidor är långt ifrån optimalt. Problemet är att detdär blir ser ut att bli väldigt litet om du räknar med en 1-1,5 cm marginal på en A4.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,566
Location
Helsingborg
Först och främst. Det andra formuläret är helt funktionsdugligt. Det första är något kitchigt. Jag hittar inget som jag kan slå ned på. Båda formulären kommer dock se fula ut då skrivare inte kan skriva såpass långt ut i kanten. Om du däremot vill trycka formulären är detta inget problem.

solvebring said:
Niklas73 said:
Skriva ut eller kopiera från bok. Alternativt är att göra en svartviott variant med stämningsbilder i bakgrund. Roll2 går utmärkt att skriva ut och det gör väl roll1 också?
Går att skriva ut? Ja!
Går att skriva ut under ekonomiska former? Nej!
Varför förutsätter folk att man ska skriva ut typ 100 exemplar? Hur snåla är folk egentligen som inte har råd att skriva ut 10 sidor rollformulär? Det här gäller inte bara solvebring utan alla.

---

För att ge lite egna idéer. Starchallenge borde ha någon sorts retroton i det hela. Sjuttiotals-SF var rätt fantasyaktiga i sin ton, gärna med regnbågsformer (likt logan i Skymningshem). Det är inte lätt att göra rollformulär. Tror i princip alla lider av att ha sett ett formulär och tror sig vilja ha det som standard. Det vore kul att se vad en ickerollspelsdesigner (med designer som i typografi och bilder) åstadkom med ett formulär. Det tråkiga med formulären är att om det blir för mycket så blir det bara kitchigt istället. Det första har spår av det.

Det svåra med formulär är också att designern inte kan tänka "Vad vill jag att mitt spel ska uttrycka via formuläret" utan istället måste man ta hänsyn till de regler som förekommer i spelet.

/Han som tycker det första lider av "Hej, jag vill ha ett coolt formulär så jag slänger bara in en bild i bakgrunden och hoppas på det bästa" (precis som Noctum) medan det andra mer säger "Jag är grå och tråkig men stilren" - fast så är de flesta formulär också på antingen det ena eller det andra sättet (fast ju mer jag skriver i inlägget, då jag inte skriver signaturer sist i inlägg, så gillar jag det andra formuläret mer och mer då sådan design ÄR retro nu för tiden)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Han said:
solvebring said:
Niklas73 said:
Skriva ut eller kopiera från bok. Alternativt är att göra en svartviott variant med stämningsbilder i bakgrund. Roll2 går utmärkt att skriva ut och det gör väl roll1 också?
Går att skriva ut? Ja!
Går att skriva ut under ekonomiska former? Nej!
Varför förutsätter folk att man ska skriva ut typ 100 exemplar? Hur snåla är folk egentligen som inte har råd att skriva ut 10 sidor rollformulär? Det här gäller inte bara solvebring utan alla.
1. För att toners och bläckpatroner är dyra, 2. för att det inte finns någon mening med den typen av slöseri, 3. för att det är onödigt, 4. för att det är onödigt.

För min del vill jag inte döda toners och bläckpatroner bara för att skriva ut något som rollformulär. Jag vill ha ett regelrätt och funktionellt dokument för att teckna ned min rollperson på. Vill jag ha illustrationer och stämning öppnar jag hellre rollspelsboken. Och vill jag ha snygga formulär så köper jag hellre ett block kantlimmade. Det blir billigare och klart mycket bättre än att försöka uppnå detsamma hemma på skrivaren.

Formulär är förövrigt en förbrukningsvara. Man skriver kanske inte ut mer än 10 åt gången, men på sikt kommer man att skriva ut flera. Och man skriver säkerligen ut formulär och material till andra spel om man spelar mycket. Sedan så skriver man ju i övrigt ut andra saker på sin skrivare.

Bakgrunder och snyggve fyller ingen funktion alls mer än att de som säljer toners och patroner tjänar pengar på det. Det är min åsikt. Plus att bakgrunder och dylika innebär oftast kladd. Är inte formuläret välgjort eller om man bara kan skriva ut i svartvitt så får man en grå massa som mest bara stör.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Niklas73 said:
Skriva ut eller kopiera från bok. Alternativt är att göra en svartviott variant med stämningsbilder i bakgrund. Roll2 går utmärkt att skriva ut och det gör väl roll1 också?
Jag hade inte skrivit ut de här på min skrivare (av skäl som redan angets i tråden+att den är svart-vitt och inte kan skriva hela vägen ut till kanten).

Däremot hade jag utan tvekan köpt en bunt av dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
Niklas73 said:
Skriva ut eller kopiera från bok. Alternativt är att göra en svartviott variant med stämningsbilder i bakgrund. Roll2 går utmärkt att skriva ut och det gör väl roll1 också?
"Utmärkt" vete håken. Kanske med färglaser av hög kvalitet? roll1 skulle jag gissa blir rätt svår att skriva på iom att rutorna har färg. roll2 kommer mest att bli en grå gröt som slösar på bläcket.


Jag gillar upplägg och logotyp på tvåan, men upplever att det skulle funka bättre med mindre varierande textstorlekar och tjocklekar. Lite mer enhetligt, öht.

Och så tycker jag att det skulle funka bättre med vit bakgrund och vita rutor med svarta kanter på, rundade eller icke. Men läslighet och tydlighet och att man kan skriva i rutorna kanske är "tråkigt", och kanske har det hänt något med vanliga människors hemmaskrivare; kanske dominerar inte kackiga bubbeljetskrivare...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,566
Location
Helsingborg
Är det ofta som du brukar skriva ut färgbilder? Tonerna brukar enligt min erfarenhet torka ut före jag har använt hela pytsen.

/Han som förvisso inte ens äger en skrivare nu för tiden
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Han said:
Varför förutsätter folk att man ska skriva ut typ 100 exemplar? Hur snåla är folk egentligen som inte har råd att skriva ut 10 sidor rollformulär?
Jag skulle inte skriva ut roll1 och antagligen dra mig även för roll2 för att utskriften inte skulle bli bra. Och då är det ännu mer slöseri med bläck/toner.

Roll1 utskrivet på ett vanligt papper, även ett aningen tjockare sådant, skulle bli helt hemskt. Vågigt vattenskadad vid användning av bläck och bara fult med de många färg-lasrar. Och skrivs det ut på fotopapper i en bläckstråle skulle det inte gå att skriva på.

Roll2, med sin gråa ton och text ovan på den, skulle väl kanske funka. Fast marginalerna skulle göra det fult. Och det skulle antingen bli vågigt med bläck, eller så skulle en laser inte klara av gråtonen.

Om man faktiskt vann något designmässigt på »snygga« rollformulär skulle folk inte vara så snåla. Men man gör sällan det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Han said:
Är det ofta som du brukar skriva ut färgbilder? Tonerna brukar enligt min erfarenhet torka ut före jag har använt hela pytsen.

/Han som förvisso inte ens äger en skrivare nu för tiden
Jag skaffade nyss laserskrivare så jag vet inte. Men nej, inte jätteofta - just eftersom jag är snål vad gäller skrivare. =)

Förut hade jag bläckstråleskrivare som ständigt fick slut på färg efter några mer välfyllda formulär och bilder. Så har man bläckpatroner så är det inte så kul kan jag säga - och det finns ju folk som har det. Att ta slut på en bläckpatron går relativt fort man skriver ut annat än bara text, och en svart blackpatron kostar väl en 200-300:- och en med färg ligger väl runt 300-600:-, beroende på skrivaremodell och butik. Och har man det inte så fett så...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om du vill göra ett coolt alternativ till ett något mer ekonomiskt formulär - så att man ändå kan få ett snyggveformulär om man vill, så skulle jag överväga:
1. Att trycka block med formulär och sälja.
2. Digitala formulär som man kan skriva direkt i datorn.

Det sista brukar vara populärt för de som drar med sig laptopen till spelmötet, och det är väldigt ekonomiskt. Sedan kan man ju spara och skriva ut det om man nu faktiskt vill det.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Roll2

Splitta på 2 A4 vill jag helst inte - ska frösöka med liggande format men det lär nog bli så.

Rörande Roll2. Det blir snyggt och bra utskrivet på bläckstråle men med marginal så klart.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
DoD6:R och O:FR har utskriftsvänliga formulär, åtminsone om man tar bort bården i det senare (vilket är lätt gjort med t.ex. GIMP).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Niklas73 said:
Vad fär formulär skulle du vilja ha då? Ange gärna här.
Kan också bidra med ett svar så att folk förstår vart jag personligen vill komma: Västmark, Vägen, Oskrivna Blad, Mutant: UA Utskriftsvänliga, Höstdimma, Fantasy!, En Garde! 1987, DoD6 Reviderade (lite minus för loggan), Sjätte Inseglet.

De av dessa med tydliga men snygga teckensnitt, lagom med luft och minst plotter får ett extra poäng. Sjätte Inseglet är ju förträffligt bra. :gremwink:
 
Top