Skapade Tolkien fantasygenren?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,021
Location
Ludvika
Men jag har aldrig påstått annat. Jag har ju hela tiden sagt att det fanns fantasylitteratur innan Tolkien.
Ja, jag tror inte du riktigt förstår vad det är jag ifrågasätter, men det är fullt möjligt att det är för att jag inte riktigt förstår vad du säger och vi inte pratar om riktigt samma sak =)

Kanske om jag vänder på det: frågan om vi hade pratat om fantasy som genre idag utan Tolkien är ungefär lika irrelevant som att fråga om vi skulle pratat om fantasy som genre idag om Tolkien varit den enda fantasyförfattaren =)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,186
Men frågan är ändå om detta var såpass utbredd att man kan tala om det som en litterär genre?
Så här i efterhand - absolut.
Om man på den tiden buntade ihop alltihopa i en och samma genre är mer tveksamt. Mest för att diskussioner om vad den typen av litteratur skulle kallas och vad som ingick fortfarande pågick. Och för den delen fortfarande pågår!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,021
Location
Ludvika
frågan om vi hade pratat om fantasy som genre idag utan Tolkien är ungefär lika irrelevant som att fråga om vi skulle pratat om fantasy som genre idag om Tolkien varit den enda fantasyförfattaren =)
Kanske till och med ännu mer irrelevant, om man går på det erikt skriver =D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,051
Ja, jag tror inte du riktigt förstår vad det är jag ifrågasätter, men det är fullt möjligt att det är för att jag inte riktigt förstår vad du säger och vi inte pratar om riktigt samma sak =)

Kanske om jag vänder på det: frågan om vi hade pratat om fantasy som genre idag utan Tolkien är ungefär lika irrelevant som att fråga om vi skulle pratat om fantasy som genre idag om Tolkien varit den enda fantasyförfattaren =)
Okej, men om du tycker att själva frågeställningen som sådan är helt irrelevant så måste jag utan att låta fräck fråga varför du ens pratar om det? Folk är ju olika, men om jag ser en tråd där jag tycker att ämnet som sådan är irrelevant så brukar jag vanligtvis ignorera den. Om jag hade börjat skriva i tråden och det enda jag hade på hjärtat hade varit att trådens ämne är meningslöst så hade jag ju nästan säkert uppfattats som ganska…otrevlig?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,021
Location
Ludvika
Sen när vi klara med den här diskussionen kan vi ju ta nästa, "förstörde Tolkien fantasygenren?". :D
Jag har en bunt intressanta liknelser mellan det och koloniseringen av Amerika som jag ska komma ihåg att absolut inte ta upp i den tråden för forumets väl ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,021
Location
Ludvika
Okej, men om du tycker att själva frågeställningen som sådan är helt irrelevant så måste jag utan att låta fräck fråga varför du ens pratar om det? Folk är ju olika, men om jag ser en tråd där jag tycker att ämnet som sådan är irrelevant så brukar jag vanligtvis ignorera den. Om jag hade börjat skriva i tråden och det enda jag hade på hjärtat hade varit att trådens ämne är meningslöst så hade jag ju nästan säkert uppfattats som ganska…otrevlig?
Fast det är ju exakt det som är den här trådens ämne. Hela grunden för den här tråden, titeln till trots (Det är inte menat som kritik. Du gör ett fantastiskt jobb, Gurgeh!) är kritik mot att tolkien skapade fantasygenren, kritik mot den kritiken, och kritik mot kritiken mot kritiken =)

Mitt senaste uttalande var ju för att försöka förklara relevansen för mina inlägg, var de kommer ifrån, eftersom du sa att du inte förstod det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,270
Tolkiens betydelse kan så klart både underskattas och överskattas.

Å ena sidan hade sannolikt ett annat verk fått ett liknande inflytande eftersom den strukturella efterfrågan fanns, och då hade genren sett ut ungefär som idag.

Å andra sidan, tar man bort Lord of the Rings, är det inte alls säkert att genren hade laddats med samma innehåll eller blivit lika populär. Kanske (troligen?) hade den blivit smalare, mer obskyr. Kanske fortsatt en del av barnlitteraturen. Vem vet?
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,623
Så The Worm Ouroboros är inte fantasy? Eller Conan? Eller The Tower of the Gibberlings? Eller En midsommarnattsdröm?

Eller Beowulf som Tolkien lånade hälften från?

Trams! Alla argumenten låter som saker folk säger när de inte vill att Mary Shelly ska ha skapat sci-fi.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,051
Så The Worm Ouroboros är inte fantasy? Eller Conan? Eller The Tower of the Gibberlings? Eller En midsommarnattsdröm?

Eller Beowulf som Tolkien lånade hälften från?
Men allt detta har ju adresserats redan. Om folk faktiskt läser tidigare inlägg innan de blir arga och svarar så slipper de missuppfatta och tro att jag menar något som jag inte menar.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
266
Om någon eller något kodifierade en fantasygenre från den föregående fantasylitteraturen var det Dungeons & Dragons, vilket samtidigt fördärvade den.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,305
Fantasygenren fanns definitivt - Sword & Sorcery var helt klart en grej. Portalverk som Lankhmar, Three Hearts and Three Lions, The Worm Orouboros och Conan (och för den delen John Carter, som de facto är Fantasy och inte SF) föregår Sagan om Ringen.

Vad Tolkien åstadkom var att sätta den episka fantasyn, helst i trilogiform eller mer, på tronen i årtionden, och där vi bara delvis kommit ur det fortfarande.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,051
Fantasygenren fanns definitivt - Sword & Sorcery var helt klart en grej. Portalverk som Lankhmar, Three Hearts and Three Lions, The Worm Orouboros och Conan (och för den delen John Carter, som de facto är Fantasy och inte SF) föregår Sagan om Ringen.
Som jag skrivit tidigare mer än en gång, fantasylitteraturen fanns definitivt innan Tolkien, det finns ingen här som tycker något annat. Vad jag ställer mig mer frågande till är om fantasy som litterär genre hade etablerats under 60-talet om det inte vore för Tolkien och Sagan om Ringen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,305
Fritz Leiber, 1961 (efter LotR men innan ens gemene fan kände till LotR):

”I feel more certain than ever that this field should be called the sword-and-sorcery story. This accurately describes the points of culture-level and supernatural element and also immediately distinguishes it from the cloak-and-sword (historical adventure) story—and (quite incidentally) from the cloak-and-dagger (international espionage) story too!”

Och det syftade på åtskilliga verk som var årtionden gamla vid det laget.

Brevet skrevs som ett svar till Michael Moorcock som behövde ett namn för den sortens litteratur.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,186
Som jag skrivit tidigare mer än en gång, fantasylitteraturen fanns definitivt innan Tolkien, det finns ingen här som tycker något annat. Vad jag ställer mig mer frågande till är om fantasy som litterär genre hade etablerats under 60-talet om det inte vore för Tolkien och Sagan om Ringen.
Fantasy som litterär genre hade redan etablerats vid det laget.
Ringtrilogin gjorde genren mer populär och skapade under-genren episk fantasy. (Nu förväntar jag mig motexempel som visar att episk fantasy redan fanns!)
Detta trots Tolkien, inte på grund av honom. JRRT motsatte sig en pocketutgåva av Ringtrilogin. Donald A. Wollheim, då redaktör på Ace Books, höll inte med och gav ut en sådan pocketutgåva ändå - utnyttjandes en del märkligheter i dåtidens amerikanska copyright lagstiftning. Denna billiga utgåva blev populär och ledde sedermera till en av JRRT godkänd pocketutgåva av trilogin.
En anledning till att DAW ville ge ut ringtrilogin var att det då var ett uppsving i intresset för fantastisk litteratur.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,305
Wikipedia nämner William Morris (som The Well At the World’s End) som första high fantasy, utifrån Gardner Dozois. En del av Lord Dunsanys verk går väl åt det hållet (The Gods of Pegana delar väl väldigt mycket Tolkiens impulser med en påhittad mytologi, och inspirerade Lovecraft)?
 
  • Like
Reactions: abe

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,051
Fantasy som litterär genre hade redan etablerats vid det laget.
Ringtrilogin gjorde genren mer populär och skapade under-genren episk fantasy. (Nu förväntar jag mig motexempel som visar att episk fantasy redan fanns!)
Okej, detta var mer än jag visste. När etablerades den? Jag har alltid hört/läst att det var under 60-talet.

Detta trots Tolkien, inte på grund av honom. JRRT motsatte sig en pocketutgåva av Ringtrilogin. Donald A. Wollheim, då redaktör på Ace Books, höll inte med och gav ut en sådan pocketutgåva ändå - utnyttjandes en del märkligheter i dåtidens amerikanska copyright lagstiftning. Denna billiga utgåva blev populär och ledde sedermera till en av JRRT godkänd pocketutgåva av trilogin.
Detta känner jag till, men vad Tolkien tyckte om saken känner jag inte är helt relevant.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,021
Location
Ludvika
Som jag skrivit tidigare mer än en gång, fantasylitteraturen fanns definitivt innan Tolkien, det finns ingen här som tycker något annat. Vad jag ställer mig mer frågande till är om fantasy som litterär genre hade etablerats under 60-talet om det inte vore för Tolkien och Sagan om Ringen.
Jag är lite nyfiken, då du inte verkar hålla med de av oss som säger att fantasygenren redan var etablerad sedan tidigare (om än inte specifikt under namnet "fantasy"), vad är det du tänker krävs för att en genre skall räknas som etablerad?
 
Top