Skaffa eremitkräftor?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Jag funderar på att skaffa eremitkräftor. Är det någon här som har som kan tipsa om var en kan köpa, hur de är att ta hand om, och vad de har för krav på skal?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,161
Hade som liten, de ska vara rätt tacksamma som husdjur, iaf om vi pratar de landlevande varianterna. Å andra sidan så kravlar de mest runt lite och petar i sin gurkbit o så, de är rätt stillsamma djur som inte gör nån stor show av sig själva precis. De var ganska rymningsbenägna och klättrade i silikonsträngen som höll ihop glasbitarna till akvariet, sen hörde man dem dunsa ner för trappan ett steg i taget. På nätterna kunde man höra lite rassel i gruset eller hur de försökte peta upp locket..

Det här var ju för evigheter sen, vi köpte allt i den lokala djuraffärn. Det fanns typ fem såna i stan, numera finns det kanske en enda.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
487
Location
Umeå
Mina hade en kruka i terrariet som hus. Varje natt vaknade jag av gnisslet från att de försökte krypa upp för krukan.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Det är den landlevande varianten jag funderar på. Hur är de att hantera? Vad har de för krav på skal? Går det att designa lite roliga hattar och 3d-printa?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,161
Det är den landlevande varianten jag funderar på. Hur är de att hantera? Vad har de för krav på skal? Går det att designa lite roliga hattar och 3d-printa?
De ville ha lagom stort skal, hade några stycken på lut från djuraffärn. De klämde o kände länge, sen testade lite, sen valde. De växte inte snabbt precis. Jag hade någon variant som var ganska liten, typ 2cm inkl skal, så fort man tog i skalet drog de sig in i skalet o höll stor-klon som skyddsdörr, så att hantera dem var en baggis.

Har ingen koll på hur det hade funkat med artificiella skal. Personligen hade jag inte velat råka förgifta dem med något mög från plasten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,011
Location
Ludvika
De var ganska rymningsbenägna och klättrade i silikonsträngen som höll ihop glasbitarna till akvariet, sen hörde man dem dunsa ner för trappan ett steg i taget.
Jag vill bara understryka det här som Zonk skrev.

De är BRA på att klättra. I det vilda klättrar de i träd som om de vore spindlar. Även de stora.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,025
Jag ville skaffa eremitkräftor för evigheter sedan. Den djuraffärer jag gick till sa att de inte sålde sådana då de ofta ruttnade inifrån. Jag vet inte alls om det verkligen stämmer, men kan vara värt att kolla upp och hur vanligt det i så fall är.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,161
Oh, en sak till. De är rastlösa och lätt destruktiva små kryp. Räkna inte med att ha några växter i terrariet annat än väldigt temporärt, de kommer klippas sönder av mycket små klor och evt testas som mat. Så giftiga växter kan ev leda till magknip för väldigt små eremitkräftor.

Nån stor träbit att klättra på och dra i uppskattas säkert, däremot.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Det här är det mest fantastiska jag läst idag (från wikipedia):

Several hermit crab species, both terrestrial and marine, have been observed forming a vacancy chain to exchange shells. When an individual crab finds a new empty shell, or steals one from another, it will leave its own shell and inspect the vacant shell for size. If the shell is found to be too large, the crab goes back to its own shell and then waits by the vacant shell for up to 8 hours. As new crabs arrive they also inspect the shell and, if it is too big, wait with the others, forming a group of up to 20 individuals, holding onto each other in a line from the largest to the smallest crab. As soon as a crab that is the right size for the vacant shell arrives and claims it—leaving its old shell vacant—all the crabs in the queue swiftly exchange shells in sequence, each one moving up to the next size. If the original shell was taken from another hermit crab, the victim is usually left without a shell, and gets eaten. Hermit crabs often "gang up" on one of their species with what they perceive to be a better shell, and pry its shell away from it before competing for it until one takes it over.
 
Top