Intressant de färdigheter du listar som sämst är typ de som jag gillar bäst.
Jo, olika grupper spelar ju på väldigt olika sätt! Ingen av de färdigheterna har kommit till användning för oss, men det finns säkert folk som kör hårt på dem. Kul att höra.
Just status upplever jag dock vara en färdighet IRL.
Just
Status är lite ett specialfall bland färdigheterna, tycker jag – jag föredrar att separera rollspelandet från systemen, så att det inte är systemen som bestämmer storyn! Det finns ju system som t.ex.
Powered by the Apocalypse, där varje tärningsslag inte bara bestämmer hur rollpersonen lyckas med någonting, utan åt vilket håll
storyn går – och sådana spel undviker jag helst. Jag kör också gärna med mer fokus på att spelare ska behöva göra goda argument och skådespela själva, snarare än att endast slå ett slag för
Utstrålning eller
Övertala (en färdighet som
Kopparhavets hjältar inte har, vilket jag uppskattar).
Status mäter till och med hur
omvärlden ser en (snarare än en förmåga man har, även om man har jobbat för att ha den uppfattningen), och därmed känns det lite främmande för oss att man skall kunna höja den helt icke-diegetiskt. (Särskilt med erfarenhetskryssystemet blir det lite konstigt: Får du bättre status för att du försökte impa på någon med din status och misslyckades…?)
Men det är ju verkligen subjektivt! Det finns nog de som aldrig använder färdigheter som
vi slår på stup i kvarten.