Varulv Klassåterträff i Nora - Runda 1

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,430
Järntorgsskolan - original (292194).jpg
Du känner dig som ett barn på nytt när du kliver in i Järntorgsskolans gympasal. I ribbstolarna hänger överblivet lucia-glitter och ett antal skolbänkar har radats upp till en bardisk med förfriskningar. I andra änden av salen har den lokala stjärnan DJ Flonyrb skapat ett litet DJ-bås av plintar och innebandymål. Med ett glas välkomstbål i handen ser du dig förväntansfullt omkring efter ett bekant ansikte, men oj vad alla har förändrats sen mellanstadiet! Det här ska verkligen bli roligt! Livet har gått sin gilla gång sedan skoltiden men så är det och inget att skämmas för. Hellre ett stilla liv i Nora än att som de där otäcka Lindesbergsmobbarna nå framgång och rikedom på högst suspekta sätt. Hoppas de inte är här och försöker förstöra festen igen!

Välkomna till runda 1 av Klassåterträff i Nora! Rundan slutar 20:00 på tisdag! (Jag vet att det inte är optimalt för alla men senare funkar tyvärr inte för mig på tisdag, blir 21:00 R2 och R3)

Standardregler gäller (hämtade från MU5) med en förändring: Ulvarna vinner när byn inte längre kan vinna.
§0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel. Varulvarna vinner när byn inte längre kan vinna.

§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: En spelare kommer att röstas ut varje runda.

§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.

§2b: Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg:

Röst: @Waterhouse

§3: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start.

§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden.

§3b: Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3ba: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.

§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.

Dans
Det är pardans som gäller, ni är inte mellanstadiekidz längre. Vem man vill dansa med skriver man i privata PM-tråden till mig. Om X skriver till mig att han vill dansa med Y, och Y skriver till mig att han vill dansa med X, så kommer de dansa under nattfasen. Vad man skriver till mig är inte allmän info. Ni får koordinera ert dansande här i tråden. Alla som inte dansar tillbringar nattfasen i baren.

Övertydligt exempel: Till mig skriver X att han vill dansa med Y, Y att han vill dansa med Z, Z att han vill dansa med Y. Utfall: Y och Z dansar medan X snopen får stå och hänga i baren.

Var man befinner sig har betydelse för powerroller och nattmord, mer än så säger jag inte. I början av ny runda kommer danspartners att framgå, även för mördade spelare.

Förtydligande:
Utröstning sker först, i "dagfasen". Dans är en del av "nattfasen" då först förmågor och sedan nattmord sker.

Exempel bybo-PM
Du är en hederlig Norabo/bybo
Yrke: XXX
Klädsel: XXX
Förmåga: Dans. Varje runda kan du skriva här vem (om någon) du vill dansa med. Om den personen också vill dansa med dig så dansar ni i nattfasen. Du kan ändra dig fram till rundans slut.

Deltagarlista:
@BiobunkerVII
@Vimes
@Anthrox
@Basenanji
@Sidd
@Andersson
@RasmusL
@fjodorsenuba
@Brynolf
@Hägerstrand

Rösträknare: https://werewolf.florin.nu/83328
 
Last edited:

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,430
SPELET BÖRJAR 10:00 måndagen 13 maj!
Inga poster innan dess här, är något väldigt oklart svara mig på PM så ska jag förtydliga.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Woohoo, spel! (Så @RasmusL har något att haka upp sig på 🥰 😋)

Jag har inga förmågor, så jag har ingen som helst aning om vad det innebär att dansa (och vår spelledare säger ju inget! 🤬) så min spontana tanke är att vi borde öppet styra dansandet i tråden. Jag misstänker att både väktare, siare och nattmord är kopplat till vem de dansar med på något sätt. Så hur blir det om vi utser en spelare till att para ihop oss inför dansen? Blockerar vi kanske ulvarnas möjlighet till att utföra nattmord dolt då? Eller hur tror vi att danspartners påverkar nattmordsförmågan? Sett till förra förlagan kunde ulvarna bara mörda på dansgolvet om jag förstått det rätt (förutom två vanliga mord). Att mekaniken är hemlig tolkar jag som att det går att bryta den enkelt om en känner till den. Från förra spelet:
Ni kan nattmörda på dansglovet. Men då får ni bara välja någon som faktiskt är på dansgolvet att nattmörd. Detta kan ni göra hur många gånger som helst, men det finns ytterligare en hake: ni måste själva befinna er på dansgolvet för att kunna använda den här förmågan. Första gången ni använder den räcker det med att en av er dansar, andra gången måste ni vara två, och så vidare tills ni når taket och alla kvarvarande ulvar dansar.
Jag tror att vi kan tjäna på att någon utser våra danspartners, istället för att vi ska få välja själva. Sen byter vi spelare som bjuder upp till dans varje runda, så att vi minimerar risken att en ulv får bestämma. Det medför att all info om danspartners blir öppen för byn och ulvarna kanske inte ens kan utföra dansmord utan att avslöja sig själva.

Tankar kring hur nattmordsförmågan kan fungera:
  1. Ulvarna nattmördar sin danspartner. (Kanske lite väl uppenbart, eftersom vi får reda på danspartners rundan efteråt?)
  2. Ulvarna måste dansa med varandra för att kunna utföra ett nattmord. (Låter även det lite väl uppenbart?)
  3. Ulvarna kan nattmörda vem som helst på dansgolvet.
  4. Ulvarna kan nattmörda vem som helst i baren.
  5. Någon ulv måste befinna sig på dansgolvet för att de/den andra ska kunna utföra ett nattmord.
  6. Förmågan fungerar precis likadant som förra spelet, dvs ulvarna mördar på dansgolvet (vem som helst) och måste själva befinna sig på dansgolvet och fler och fler ulvar måste befinna sig på dansgolvet allt eftersom.
  7. Dansen har inget med nattmorden att göra och WH bara häcklar oss.
  8. Annan funktion som Anthrox är för korkad för att lista ut själv.

Det nämns inte i reglerna över huvud taget om att yrke/klädsel har någon som helst påverkan, så jag kommer utgå ifrån att det är fluff fram tills annan information dyker upp. Kanske finns det någon förklädd smula däri som en kan använda för att spana på ulvar, men med bara min egna information ser jag inte hur det är möjligt. Kanske ska vi outa de grejerna och cross referenca? Men de grejerna hade väl ingen funktion i gamla spelet heller va?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
Jag tror att fluffet har betydelse och att yrke kan hinta om fraktionstillhörighet. Där tänker jag att vi kan spela mot spelledaren lite.

@Vimes , vad tycker @Waterhouse är ärofulla yrken? De dumma mobbarna, vad blev de i livet? Vad tror du WH tänker?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
893
(Kul att vara igång! Jag sitter i möte klockan 10 och är rätt upptagen hela arbetsdagen, hoppas att det är okej att posta nu)

❤ DJ Flonyrb!

Vad kan vi utläsa av startinlägget? Med tanke på ändringen av regelformuleringen så tänker jag att det finns någon powerroll i spel som påverkar röstresultatet.

Spelar det roll VEM man dansar med, eller är pardansmekaniken bara till för att vi ska behöva administrera vilken bas man står på när rundan är slut? Spontana tankar:
- Powerroll används mot sin danspartner - Fluffmässigt rimligt. Balansmässigt kanske rimligt för siare, kanske rimligt för väktare, inte rimligt för ulvar.
- Powerroll som påverkar dansvalet - "Snyggingen" som får prioritet i dansvalet (om X och Y valt varandra och Z är snygging och väljer Y så hamnar X i baren). Rimligt fluffmässigt, men oklart vad det gör balansmässigt.
- Nattmord enbart mot de som blivit utan partner - Känns superrimligt med fluffet, och kanske rimligt balansmässigt. Någon står där varje runda med udda spelare, och om två ulvar väljer att frångå de öppna valen av danspartners och dansa med varandra så kan de ju tvinga ut två spelare i baren även rundor med jämnt antal spelare. Det blir ju en superröd flagga att två personer står och dansar som sagt att de ska dansa med någon annan, men om det finns powerroller i spel som påverkar danspartners så kanske de grejerna tar ut varandra.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
(Kul att vara igång! Jag sitter i möte klockan 10 och är rätt upptagen hela arbetsdagen, hoppas att det är okej att posta nu)

❤ DJ Flonyrb!

Vad kan vi utläsa av startinlägget? Med tanke på ändringen av regelformuleringen så tänker jag att det finns någon powerroll i spel som påverkar röstresultatet.

Spelar det roll VEM man dansar med, eller är pardansmekaniken bara till för att vi ska behöva administrera vilken bas man står på när rundan är slut? Spontana tankar:
- Powerroll används mot sin danspartner - Fluffmässigt rimligt. Balansmässigt kanske rimligt för siare, kanske rimligt för väktare, inte rimligt för ulvar.
- Powerroll som påverkar dansvalet - "Snyggingen" som får prioritet i dansvalet (om X och Y valt varandra och Z är snygging och väljer Y så hamnar X i baren). Rimligt fluffmässigt, men oklart vad det gör balansmässigt.
- Nattmord enbart mot de som blivit utan partner - Känns superrimligt med fluffet, och kanske rimligt balansmässigt. Någon står där varje runda med udda spelare, och om två ulvar väljer att frångå de öppna valen av danspartners och dansa med varandra så kan de ju tvinga ut två spelare i baren även rundor med jämnt antal spelare. Det blir ju en superröd flagga att två personer står och dansar som sagt att de ska dansa med någon annan, men om det finns powerroller i spel som påverkar danspartners så kanske de grejerna tar ut varandra.
Om det finns bybor som påverkar dansvalet kanske de borde outa omedelbart för att undvika förvirring? Beroende på vilken strategi vi har med dansen då. För det är ju inte en powerroll som byn står och faller med, som siare eller väktare. Något för tidig R2 kanske.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jag har taskigt med tid under dagen men kommer in mer i spel på eftermiddagen!

Tja, min vana trogen föreslår jag vanligt j-a varulvsspel. Jag har inte någon stark idé om hur dansandet fungerar, men gillar att läsa vad Anthrox och Rasmus fört fram. Hägerstrand framstår som hägerstrandig med kylig logik. Tycker ändå att det ger lite med sådana här spekulationer: bättre är skarpa ställningstaganden och röster.

Jag röstar på @Sidd! Sidd du är en stark varulvsspelare och slingrigare än ormar och ålar! Senast var du Professor Slug! Hur ska vi vinna spelet? Hur funkar dansen? Vem vill du dansa med om du får välja?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
@Vimes , vad tycker @Waterhouse är ärofulla yrken? De dumma mobbarna, vad blev de i livet? Vad tror du WH tänker?
Oklart vad WH valt som ärofyllda yrken. Mitt är ett helt vanligt lågstatusyrke. Jag har absolut idéer om vad WH skulle kunnat välja som yrken för de elaka mobbarna, men jag tänker nog hålla på det lite innan fler har uttalat sig om sitt eget yrke, ok? (Det vore ju dumt om jag har rätt i min gissning och ulvarna ser det och vet att de måste ljuga).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Angående spelupplägget:

1. Jag tror inte danspartner i sig spelar roll, utan att det enbart är en mekanik för att sköta förflyttningen. D.v.s. det finns två platser: dansgolvet och baren.
2. Jag tror vidare att ulvarna har platsberoende nattmord. De kan nog både mörda på dansgolvet och i baren, men både den som utför mordet och den de mördar måste vara på samma plats.
3. Jag tror byboförmågor är platsberoende på samma sätt som nattmorden.
4. Jag tror att yrken och klädsel kan vara betydelsebärande på så sätt att den har potential att avslöja högstadiemobbarna (jämför med gamla disco-spelet).
5. Jag tror att ulvarna har information i stil med "siaren är busschafför", "väktaren har chinos på sig" eller liknande.

---

Det kan vara värt att massouta. Och alldeles oavsett tycker jag att informationen (yrke och klädsel) kan användas för att köpa sig fri från drev.

Angående dansen vet jag inte riktigt hur vi ska resonera. Men i R1 är det nog bra att vi vet var alla ska befinna sig under natten i varje fall, sen får vi se lite vad utfallet blir.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,189
Location
Uppsala (Umeå)
Innan vi vet mer om hur dansmekaniken verkar fungera - kan det inte vara bra med någon slags centralplanering för dansen som bygger på en annan logik än spelmakanismen? T ex att vi matchar ihop paren efter bokstavsordning (t ex Andersson med @Anthrox)?

Möjligen då också att man bestämmer att några inte dansar - t ex de två paren som kommer sist i bokstavsordningen?

På så sätt kan inte ulvarna styra spelet lika mycket och riskerar dessutom att blotta sig om de vill argumentera emot upplägget.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Ställer mig skeptiskt till massoutande bara sådär.
Svårt att synliggöra fördelarna med det tycker jag, och inte direkt VJVS som Basse förespråkar.

Dansmekaniken verkar som sagt vara gjord för att vi ska spela tillsammans och outa de som inte vill dansa.
Med informationen vi fått hittills så ser jag det som misstänksamt att inte vilja dansa.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Innan vi vet mer om hur dansmekaniken verkar fungera - kan det inte vara bra med någon slags centralplanering för dansen som bygger på en annan logik än spelmakanismen? T ex att vi matchar ihop paren efter bokstavsordning (t ex Andersson med @Anthrox)?

Möjligen då också att man bestämmer att några inte dansar - t ex de två paren som kommer sist i bokstavsordningen?

På så sätt kan inte ulvarna styra spelet lika mycket och riskerar dessutom att blotta sig om de vill argumentera emot upplägget.
Åh, den här idén gillar jag!
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Innan vi vet mer om hur dansmekaniken verkar fungera - kan det inte vara bra med någon slags centralplanering för dansen som bygger på en annan logik än spelmakanismen? T ex att vi matchar ihop paren efter bokstavsordning (t ex Andersson med @Anthrox)?

Möjligen då också att man bestämmer att några inte dansar - t ex de två paren som kommer sist i bokstavsordningen?

På så sätt kan inte ulvarna styra spelet lika mycket och riskerar dessutom att blotta sig om de vill argumentera emot upplägget.
Tycker att detta kan vara ett bra förslag, dock är ju jag en av de som får dansa eftersom jag är i "mitten" av antalet spelare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Innan vi vet mer om hur dansmekaniken verkar fungera - kan det inte vara bra med någon slags centralplanering för dansen som bygger på en annan logik än spelmakanismen? T ex att vi matchar ihop paren efter bokstavsordning (t ex Andersson med @Anthrox)?

Möjligen då också att man bestämmer att några inte dansar - t ex de två paren som kommer sist i bokstavsordningen?

På så sätt kan inte ulvarna styra spelet lika mycket och riskerar dessutom att blotta sig om de vill argumentera emot upplägget.
Ja, det låter vettigt (för R1 i varje fall). Jag är för.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
Bålen smakar som bambatanternas utspädda lingondryck fast med en viss ton av Skogsstjärnan…. (obs fluff)

Hur tänker vi kring yrken - @Vimes menar att man kan köpa sig fri, jag fattar inte riktigt.
Kan du förklara som att jag fortfarande var en mellanstadiekid?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
Oklart vad WH valt som ärofyllda yrken. Mitt är ett helt vanligt lågstatusyrke. Jag har absolut idéer om vad WH skulle kunnat välja som yrken för de elaka mobbarna, men jag tänker nog hålla på det lite innan fler har uttalat sig om sitt eget yrke, ok? (Det vore ju dumt om jag har rätt i min gissning och ulvarna ser det och vet att de måste ljuga).
Mitt är inte ett lågstatusyrke.

Röst/: @Vimes
 
Top