Funderingar om Alien RPG

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Har läst lite av fria ligans Alien RPG (borde det inte finnas ett specifikt forum för det?)

Det uppstod lite funderingar som jag inte hittar svar på, någon som vet?

Hur funkar kommunikation mellan skepp och planeter? Det står "interstellar FTL communication" men hur lång tid tar det? Det står veckor eller månader. Känns som det saknas ship components eller internal modules för detta?

När uppfanns artificiell gravitation? Samtidigt som FTL eller senare? Fanns det typ tidiga skepp med typ roterande habitat utan cryo men med FTL?

Hur kan det vara så liten besättningen? Conestoga class (Sulaco), crew 12 och troops 90. Men är 731 meter! Vad är det som tar plats? Hur sköts allt ombord och av vem? Hur kan så få reparera något alls vid skador.
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
49
Location
Norge
Det med størrelsen på skipet er enkelt. Det er 1 - at crew er så mange som trengs for å fly skipet. Det er plass til flere. 2 - motoren og brensel tar opp ganske mye plass.
Ellers er det A.I som står for ganske mye siden mannskapet sover mesteparten av reisen.

FTL Communication tar like lang tid som skipene bruker på reisen. De mest avanserte senderne og mottakerne bruker like lang tid som de raskeste skipene.

Ta Aliens f.eks - hvor kolonistene snakker om hvor lang tid det tar å sende og få svar til kolonien LV-426 fra Jorden.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Hur kan det vara så liten besättningen? Conestoga class (Sulaco), crew 12 och troops 90. Men är 731 meter! Vad är det som tar plats? Hur sköts allt ombord och av vem? Hur kan så få reparera något alls vid skador.
Jämför med dagens stora fraktfartyg där besättningen är 20-35 personer enligt uppgift.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Det med størrelsen på skipet er enkelt. Det er 1 - at crew er så mange som trengs for å fly skipet. Det er plass til flere. 2 - motoren og brensel tar opp ganske mye plass.
...
Om man inte har magisk teknik är bränlse garanterat något som tar extremt mycket plats/vikt. Bra poäng.
Sedan är ju poängen med ett fraktskepp att frakta saker, så max fraktyta och bränsle för det, och minsta möjliga besättning verkar ekonomiskt rimligt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,929
Location
Nordnordost
Har läst lite av fria ligans Alien RPG (borde det inte finnas ett specifikt forum för det?)
Traditionen är att nya forum skapas när det är så mycket prat om något att man (moderaterna) ser behovet av att sortera ut det. Det verkar mao inte som att folk har snackat tillräckligt om Alien på forumet. :-D
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
138
Hur funkar kommunikation mellan skepp och planeter? Det står "interstellar FTL communication" men hur lång tid tar det? Det står veckor eller månader. Känns som det saknas ship components eller internal modules för detta?
Om jag minns rätt så fick vi se dem använda FTL communcation i Alien 3 och där gick det rätt fort, men verkade kräva rätt speciell utrustning. Men det var från planet till planet och inte från skepp till planet.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
69
Har läst lite av fria ligans Alien RPG (borde det inte finnas ett specifikt forum för det?)

Det uppstod lite funderingar som jag inte hittar svar på, någon som vet?

Hur funkar kommunikation mellan skepp och planeter? Det står "interstellar FTL communication" men hur lång tid tar det? Det står veckor eller månader. Känns som det saknas ship components eller internal modules för detta?

När uppfanns artificiell gravitation? Samtidigt som FTL eller senare? Fanns det typ tidiga skepp med typ roterande habitat utan cryo men med FTL?

Hur kan det vara så liten besättningen? Conestoga class (Sulaco), crew 12 och troops 90. Men är 731 meter! Vad är det som tar plats? Hur sköts allt ombord och av vem? Hur kan så få reparera något alls vid skador.

Beredd??
Jag har rollspelet, men har inte spelat det (jag har dock använt det som grund eller inspiration till ett mer Alien/s [film] orienterat rollspel, dvs närmre originalkreationerna och mindre franchise).

Där emot är jag en galet stor fan av Alien/s i många år och med rätt djupgående research på det hela (en del opublicerat), tillräcklig för att spika fast det större generella frågorna runt filmerna och deras produktioner.

Any way rollspelet är lite för exploaterat och high Sci-Fi orienterat (stor galax och många rymdskepp och stora arméer osv), dvs det har inte tagit hänsyn till original koncepten utöver lånat vissa ikoniska delar (som skapar identiteten), lite som när filmen säger ”based on a book” men här ”based on the film” (sic).

Till dina frågor blir det automatiskt hänvisat till källmaterialet så du själv kan skapa dig en uppfattning och kan implementera detta fritt i ditt spel från ursprunget.

Så lite av en balansgång eftersom det inte finns tillförlitliga svar (dvs nörddetaljer är vakanta under en rätt stram och ultra formell filminspelning [finns ingen magi här], som i sig är ett ultra stressigt kaos och rent under att folk orkar hålla på med sådant, dessutom lett av James Cameron och styrt med hjälp av hans dåvarande fru), men retroaktivt en hel del observationer kan göras.

Så hypotetiska svar:

1) (FTL comm, FTL motorer och A-Grav m.m..) Logiken säger ungefär att kommunikation sker nog via textmeddelande då live stream skulle vara svårt att koppla upp interstellärt.

De flesta skepp anses också ligga den mesta tiden under transportsträcka dvs med besättning i cryo. När ett skepp befinner sig i position i ”vaket läge” förekommer live streaming troligen i omloppsbana eller där avstånden är korta nog att koppla upp sig. [Ex. Sulaco har en egen VidCom konsol i hangaren som täcktes över under inspelning, Burke och Ripley kommunicerar med video konsoler på Gateway/jorden.]

2) Tiden för ett meddelande, osagt - men hypotetiskt jorden eller Gateway station till LV-426 [a] som antyds ligga i, eller nära utkanten (hur man definierar utkant) av exploaterad rymd, dvs långt borta (b), tar c. 7 dagar, eller 14 dagar tur och retur [c] i filmen. Det är oklart vilken typ av kommunikation man använder.

källor:
a. Tidigare manus utspelades här på jorden men förlades till senare till Gateway, jorden / Gateway associeras även som centrum för beslutsfattning, dvs att man har inte koloniserat ’hela galaxen’ som antyds i rollspelet utan precis börjat den som många av de mer nedtonade SF filmer på 80-talet – low scifi ungefär tidsepokmässigt placerat mellan Total Recall/Outland/Escape from New Tork och Blade Runner, till skillnad från ex. Star Trek och Star Wars.

b. antydan enl. handelskommisionens möte (Interstellar Commerce Commision) på Gateway.

c. 14 days enl. direktören på LV-426. Om detta är för att någon saggar med svar eller transporttid av meddelande är tolkningsfråga. Men eftersom det inte är första gången [dialog: It ’takes’ 14 days… 'always' the same,] antags det att det är kommunikations tid.

Kommunikationen är ”troligen” snabbare än hastigheten på Sulaco [d]. Så om man antar att LV-426 är långt åt helvete och lägger på dubbelt för att nå enda ut i hypotetiskt någonstans, så långt ut någon vill överhuvud taget ta sig från jorden, så säg 14 dagar. Dvs majoriteten av all kommunikation inom den exploaterade zonen, inom radien av jorden lär vara mindre än 14 dagar för enkel sändning (dvs klargörande; inom dubbelt så långt ut som LV426).

d. Enligt dialogen av marinkårssoldaterna (Apone-Hudson?) framkommer det att de sovit i tre veckor. Dvs kortaste slutsatsen, utan att fantisera allt för mycket, är att föra Ripley från jorden till LV-426 tar minst 3 veckor (i cryo) för ett militärt fartyg på ett räddningsuppdrag [Apone dialog] dvs militärt = antaget hyggligt snabbt.

Om man tillägger att man vill ha någon typ av kontroll/översikt över militär operation är man nog sugen på att upprätthålla avstånd på mindre än 24 timmars kommunikationstid i avstånd.

(Frågan vilket som kom först )
3) Min uppfattning är att artificiell gravitation uppfanns före FTL motorn. FTL motorn är en så långt som vi kan observera teknologi i Aliens (i dagens läge fantasi ultra hightech, och då mycket troligen mer hightech än artificiell gravitation).

A-Grav förekommer på fartyg redan för 57 år sedan men eftersom Nostromo är inte är noterat som FTL borde det vara sub-FTL. Nostromo är ett tillsynes gammalt fartyg, troligen äldre än FTL, men det har artificiell gravitation. Detta även i bemärkelsen att människokroppen pajjar utan den så den hade nog högre uppfinnings prio än FTL (som är tveksamt möjligt) när det gäller rymd färd/expansion, alltså rent Darwinistiskt.

Det är oklart vilket samband cryo har med FTL. I min mening är det nog molekylärt osunt att vandra runt på ett skepp som uppnått FTL hastighet. Jag menar det fanns en anledning att lägga marinsoldaterna i Cryo mer än själva färden då den varade bara i 3 veckor och inte 3 år.

(Andra skepp med…?) Jag tippar på att rent utvecklingsmässigt är roterande habitat är old school och bör inte utsättas för hastigheter FTL. Typ motionscykel → roterande habitat, → A-grav / Cryo → FTL.

4) (Besättning???) Det är oklart om ”Sulaco” klassens fartyg hade någon besättning överhuvudtaget. Enligt produktionssignaturerna i Aliens och Cobb/Cameron´s värld (Jim Cameron ~ingenjörs designer själv) är det mesta associerat som ”modernt” och ”automatiserat” precis som vi vill uppnå idag.

Över de gigantiska sträckorna och det enorma extra tonnage som levande besättningar kräver i en farkost (för att hållas vid liv), speciellt som antas ligga mesta av tiden under transportsträcka, dessutom FTL hastighet, lutar mot att det mesta är just automatiska/förprogrammerade och levande människor för deras kontroll är överflödiga.

I Alien används besättningen endast för landning, skeppet och dess AI navigationssystem [enl manus antyds till två separata AI system] sköter resten. Till skillnaden i produktionsdesign mellan Nostromo och Sulaco är dessutom Sulaco inte associerat som trans-orbitalt (ex saknar landningsställ och vertikala motorer) utan antas endast docka med stationer eller dyl.

Den logiska tesen säger att om marinkåren ansett att det lilla minsta behövts en besättning i Sulaco för uppdraget hade de skickat med en. Och tydligen behövs det inte någon för att skicka det på en militär räddningsoperation. Så om inte en sådan vad skulle man då ha en besättning till?

I stället ser vi Bishop, den enda med kompetens att hantera maskineri av ”rang/klass” som insatsstyrkans ”assisterande besättningsmedlem”, dvs denna är inte tilldelad som ”besättning” till Sulaco, utan till marinkårsgruppen [även via intervju med Henriksen ang. Bishop]. Dvs skeppet utför sin roll utan problem (utan levande besättning), helt som ämnat, automatiskt. Den åker från a till b, lägger sig i omloppsbana och antas ha fulla system att hantera de flesta komplikationer som inte behöver mänskligt övervakande.

Möjligen, rent logiskt, finns något manuellt back-up system men inte någon lyxig ”kommandobrygga” som på en Stjärnkryssare eller dyl. (high Scifi). Sulaco är även på sina håll associerad till mer u-båt än ”rymdskepp” där av en viss ”trånghet” enl. associerande kommentarer, eller ska vi säga Cameronesque efter dennes produktionssättning. Ingen kommandobrygga om nämns heller på Syd Mead’s produktionssketcher (och ritningar till skillnad från andra scifi filmer) eller dyl.

5) (Design) Sulaco, enl. Mead’s designskisser och ritningar som är väldigt detaljerade sådana, består skeppet till största delen av: 1/3 motor och plasmareaktorn, ett ”kylartorn” till antaget reaktor, ett kommunikations torn (IIRC), 1/3 last utrymme och 1/3 ett kommunikations mast knippe (antenner och dyl. - anmärkningen av Mead är att det behövs ett stort sådant p.g.a. långa kommunikations avstånd -svar på din fråga ang. modul?). Sist nämnda på visar att kommunikation är av rätt stor (i dubbel bemärkelse) betydelse om man ser skeppet som en antenn med jet motor.

I filmen visas även ’sovkammaren’, matsalen och omklädningsrum (ångdusch scenen är bortklippt, skulle ta för mycket fokus från handlingen med nakna soldater enl. Cameron hmm). Beräknad personalstyrka baserad på storleken av matsal (bord) och omklädningsskåp c.30 pers (har exakta siffror på en hårddisk, kontentan är att de är inte 90 iaf.) detta stämmer förövrigt rätt bra överens med sätesfördelningen i pansarbilarna 13+13 plus 4 piloter i dropship’en (nitiska detaljer som Cameron är mycket känd för).

Hangar däcket har ett minimalt utrymme för två dropship’s och två pansarbilar (i garaget under däck enligt manus och produktionssketcher [en scen här spelades inte in trol. pga. tidspress samt arbetsbelastning på sfx makarna i Los Angeles]). Lastportar och krananordning på skeppets utsida skvallrar om att hangarutrymmet kan fyllas med lastcontainrar ie ~fregatt förnödenhetsleveranser. Tre (?) lastportar i bortre ändan på hangarens insida visar även att skeppet har ett eget lastutrymme (längst bort).

Trivia: En kul detalj för Aliens nördar som är värt att hålla ett öga på när det kommer till Sulcao i exploateringar är att pga parallellt arbetsschema och olika arbetslag, var den ’horisontella’ 1:1 Sulaco hangaren i England (Pinewood) och 1:12 (?) skala modellen för komposit tagningen baserad på en senare ritning av Sulaco (som togs fram för den gigantiska Sulaco modellen) som skiljer sig från sfx teamet i USA, som jobbade efter storyboards gjorda på tidigare skisser a Sulaco med en ’vertikal’ hangar. Så i filmen syns dropshippe’t släppas från den vertikala hangaren men interiören i filmen visar den senare horisontella. Detta mismashar en hel del visuellt tekniska tolkningar.

Både fartygets dimensioner och konstruktion lutar åt det som ses i filmen. En liten styrka soldater transporteras till ett operationsområde, snabbt och lång sträcka, förslutna i ett automatiserat stridsfartyg. Så det är inte mycket mer än så. Antar att resten av bulken är vad som krävs för att få upp fartyget i rätt hög hastighet, kommunikation, stridsmedel samt livsuppehållande resurser.

6 (Skada) Precis som på moderna fartyg är strukturella reparationsmöjligheter små där mycket handlar om skadepreventering, begränsning eller mindre service av utrustning. Dvs. ev strukturella skador på skeppet kommer att repareras på närmsta ”flottbas” (som ryska fartyg på Krim) eller via underhållsfartyg. Om filmen Aliens ligger i en tidsmässigt teknisk period av automatik, vilket filmen lutar åt, antas skeppet klara av det mesta per automatik också, släcka bränder/isolera bränder/luft filtrering, koppla om/skydda funktionen av livsuppehållande utrustning, eller är medvetet konstruerade med flera serier av tekniska back-up system (kanske modulform) som står för el, tele, vapensystem, navigation etc. etc. för att klara längre perioder utan underhåll och tillgång till reparationer via strukturell skada. Fail safe på fail safe på fail safe.

… något sådant tippar jag på.

Just det, vill du ha mer lore bara fråga (med åtanke på att endast de två första filmerna anses vara "Alien filmer" där allt post 1986 faller inom relativt påhittade (jag vet påhittat ha ha ha ie. liten eller ingen koppling till originalen) exploateringar troligen fram tills Cameron gör en ny film eller folk börjar ta mer hänsyn till originalen).
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
671
Location
Nibiru
Any way rollspelet är lite för exploaterat och high Sci-Fi orienterat (stor galax och många rymdskepp och stora arméer osv), dvs det har inte tagit hänsyn till original koncepten utöver lånat vissa ikoniska delar (som skapar identiteten), lite som när filmen säger ”based on a book” men här ”based on the film” (sic).
Spännande grejer, men vill bara påpeka att all lore i rollspelet är skriven av personer med extremt bra koll på ALIEN och spelet är officiellt licenserat och godkänt av 20th Century Studios / Disney. Så spelet är kanon.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
69
Spännande grejer, men vill bara påpeka att all lore i rollspelet är skriven av personer med extremt bra koll på ALIEN och spelet är officiellt licenserat och godkänt av 20th Century Studios / Disney. Så spelet är kanon.
Förstår vad du menar. Du talar om fantasivärlden i rollspelet. Jag syftade nog mer på filmhistoria och vad man kan extrahera från den som rollspelsmakare.

Licensen (iirc) är en ekonomisk detalj att få använda vissa delar från ”ägarna” av ett konstverk och spinna vidare för ekonomisk vinning (för båda parter). Ägarna selekterar och lånar ut licens fritt efter behov oavsett om det gagnar publikens åsikter eller ej.

Enligt de moderna ”Alien/s” författare som ventilerat runt saken som jag passerat, har det mest handlat om copyright frågor (ibland udda sådana) runt bruket av egennamn och karaktärer från filmerna, samt kortare reglemente över hur de får användas/beskrivas, eller rättar sagt hur de inte får användas (PK mässigt). Resten får författaren eller speldesignern/utgivaren själv hitta på individuellt.

Inga av bolagen eller personerna nämnda är upphovsmän till originalkreationerna även om tidigare producenterna (Giler, Hill, Caroll från 20th Century fox) påvisat att ha ett finger i spelet (mer i första, än andra filmen). Om man tror att bara ett innehav av licens skapar någon typ av konkret historisk fakta (eller revision) får man nog tänka efter speciellt om det är ett påtänkt verk av fiktion där ordet ”fiktion” är härledande (skapa ’fakta' med pengar kan man göra bl.a. i USA och Ryssland sic). Men det går faktiskt att göra en typ av faktagranskande på ett licenserat material men man kommer då på sin höjd se var idéerna härstammar ifrån och vad som stämmer, eller inte stämmer med originalkreationerna, om materialet är relaterade till dessa.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,161
Det är väl oxå lite en fråga om vilka delar av det filmiska Alien-universat* man är intresserad av. Själv håller jag t.ex. de första två filmerna högst och känner att om jag gjort nåt rollspels-material för eget bruk, hade jag mkt väl kunnat strunta i övriga filmer. Därmed blir det ju ev andra sanningar, om nu de senare filmerna säger emot de första någonstans (vilket jag bara spontant tippar att de gör, om inte stort och klumpigt, så ev i mindre detaljer e.d.)

* sen finns det ju serietidningar, dataspel, m.m.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,054
Det är väl oxå lite en fråga om vilka delar av det filmiska Alien-universat* man är intresserad av. Själv håller jag t.ex. de första två filmerna högst och känner att om jag gjort nåt rollspels-material för eget bruk, hade jag mkt väl kunnat strunta i övriga filmer. Därmed blir det ju ev andra sanningar, om nu de senare filmerna säger emot de första någonstans (vilket jag bara spontant tippar att de gör, om inte stort och klumpigt, så ev i mindre detaljer e.d.)

* sen finns det ju serietidningar, dataspel, m.m.
Instämmer. Det är de två första filmerna som i alla fall för mig definierar Alien-universat.

Och de senaste två (avseende när de filmades) – Prometheus och Covenant – är de som jag oftast helt ignorerar; deras backstory till universat är i mina ögon av en helt annan, och mycket sämre, halt.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,161
Instämmer. Det är de två första filmerna som i alla fall för mig definierar Alien-universat.

Och de senaste två (avseende när de filmades) – Prometheus och Covenant – är de som jag oftast helt ignorerar; deras backstory till universat är i mina ögon av en helt annan, och mycket sämre, halt.
Jomen lite så liksom! Jag är heller inget fan av Prom. eller Covenant, och hade jag gjort Alien-rollspelsgrejer för eget bruk hade jag nog gärna pratat med gruppen först och sagt att "vi bygger vidare på de första två filmerna, det som kommer efter det är inte någon sanning om just den här Alien-världen vi spelar i nu".

Så med den hatten på, läste jag ju ovanstående genomgång av teknologi så som den kan utläsas av de första två filmerna med stort intresse.

Samtidigt har jag liksom inget problem med folk som älskar P & C och kör Alien 100% i det spåret. Var och en salig på sin fason osv.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
69
Instämmer. Det är de två första filmerna som i alla fall för mig definierar Alien-universat.

Och de senaste två (avseende när de filmades) – Prometheus och Covenant – är de som jag oftast helt ignorerar; deras backstory till universat är i mina ögon av en helt annan, och mycket sämre, halt.
-Amen.
Det lustiga afaik med de där två senare filmerna var att det inte var ämnade som alien filmer från början utan general scifi, och sen halkade de in på ett skal i Alien soppan. Jag fattade aldrig om det var ett plagiat eller ironiska spin-offs på hans eget koncept, men det var inte imponerande.

Vi lär heller tyvärr aldrig se en 3:a i bemärkelsen att det varit intressant att få Scott att lägga korten på bordet. Lika dant som att man inte fick någon uppföljare på Aliens (om man ser att A3 var ett produktionsfiasko på grande scale och även denna fristående från början då Weaver vägrade göra rollen igen), om en ens behövdes, och nu har väl tåget kört om man inte vågar sig på en re-boot. Men då får Påven inbryta.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
261
Location
Helsingborg
Instämmer. Det är de två första filmerna som i alla fall för mig definierar Alien-universat.

Och de senaste två (avseende när de filmades) – Prometheus och Covenant – är de som jag oftast helt ignorerar; deras backstory till universat är i mina ögon av en helt annan, och mycket sämre, halt.
Word - nuff said.

...vill dock tillägga att Alien 3 står mig varmt i hjärtat. 😁
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,437
Location
Nirvana
Själv gillar jag de fyra första Alien-filmerna, alltså även den av många ogillade Alien Resurrection. Bäst tycker jag dock att den första filmen är. Trivialt men lite kul påpekande: just idag är det 45 år sedan den hade premiär på bio.

Franchisen slirade bort sig en del med Prometheus och Covenant, men jag är försiktigt optimistisk inför både Romulus och den kommande tv-serien.
 
Top