Nekromanti Carcassonne: Handikapp

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Tjoho! Jag tycker att det skulle vara roligt att utveckla ett bra handikappsystem för Carcassonne. Jag och Alva spelar en del, men vi behöver göra det jämnare. Jag ser handikappsystem i två steg.

1. Modifiera variabler
2. Modifiera handikapp

---

Först ettan, ligiskt och bra. I Carcassonne finns flera tänkbara sätt att göra spelet svårare/lättare:

<ul type="square">
[*] Färre/fler tokens
[*] Annorlunda utgångsläge (på något sätt)
[*] Bonuspoäng (sämre spelare börjar med höga poäng)
[*] Annorlunda poängräkning (spelare får mer poäng för att lyckas med saker)
[/list]

En del av de här är bättre än andra. Att ge bonuspoäng vore enkelt, men ganska tråkigt. Ge extra tokens kunde vara en bra grej, men det kanske är en alltför grov skala? Kan man göra på något annat sätt? Alla kan knappast användas samtidigt, så vilka är bäst för spelet?

---

Nu till tvåan. Man skulle kunna tänka sig ett system där alla spelare har 100 när de börjar spela. Det finns två mekanismer som reglerar ändring +/- 100. Utgångspunkten är att man vunnit över en given spelare med X poäng. Den första mekanismen gör att bara en viss del av denna poäng faktiskt påverkar ens totala handikapp. Detta för att införa en viss tröghet i systemet.

Den andra mekanismen gör att förändringen i handikapp påverkas av förhållandet mellan spelarnas handikapp. Är de lika bra är det ju enkelt. Är den ene mycket bättre än den andre, bör han eller hon få mycket mindre poäng av att vinna. Kanske krävs det att man vinner med många poäng för att alls "tjäna" på matchen.

Förslag? Tankar? Idéer?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Enklast känns att låta den sämre spelaren få lägga ett antal brickor i rad i början, alltså ett annorlunda utgångsläge. Sedan är jag inte så mycket för handikappsystem över huvud taget (jag har spelat oändligt mycket magic med spelare på olika skicklighetsnivåer och folk har kul ändå; det spelet har ändå väldigt mycket skicklighet i sig), men det borde kunna funka. Jag har inga idéer på hur man ska kunna lösa ett dynamiskt handikapps- eller rankingssystem, fast det låter rätt intressant.


/Dimfrost
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Problemet är att vi sällskapsspelar spelet en hel del och jag har fortfarande aldrig förlorat. Det har inte ens varit nära. Det skulle vara roligare om utgången inte var lika given. Snacket om ett dynamiskt system var mest för att jag tycker sådant är roligt. Vi får se vad det blir av det :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Har du funderat på hur handikappsystemen funkar i andra spel? När jag spelade (läs: fick stryk) i schack mot brorsan när jag var yngre så spelade han med färre pjäser.. Likadant tankesätt används i Go och jag har för mig att du spelar det spelet.. Vad som egentligen är bäst av de saker du har räknat upp tycker jag är svårt att säga, då de ändrar spelet på olika sätt.. De andra saker jag kan tänka ut är:

<ul>[*]Fler spelare åt en person.. Den andre spelaren spelar med två färger.. Detta gör att denne får två omgångar, varav ena enbart behöver användas till att bygga vidare på sina konstellationer eller försöka paja för dina.. Ok, detta innebär i princip att Alva får två omgångar i rad för er del..
[*]Utvalda spelbrickor.. Har du någonsin suttit där och bara väntat på den perfekta biten? (Klart du har) Tja, de som är sämre skulle kunna få 2-3 brickor i förväg att välja istället för att dra en slumpmässig bit.. Är du riktigt snäll så får den sämre spelaren en ständig buffer utav brickor att spela ut.. Säg att du kör med 3 brickors buffer för den sämre.. Detta innebär att om nybörjaren spelar ut en bricka så får denne först välja bland sina redan tre dragna brickor.. När denne har lagt ut en bit får personen dra en ny till sin buffer.. I slutet så får den lägga ut sina kvarvarande bitar (i sedvanlig turordning om det är fler spelare som har handikapp), vilket kan resultera i en liten explosion av poäng..
[*]Sabba-markörer.. Ok, mitt huvudförslag.. Jag gillar spel där man kan paja för den andre.. En spelare får 2-3 specialmarkörer och kan som en fri handling sätta ut dem efter att ha satt ut sin bricka och markör.. Vad specialmarkören gör är att den negierar allas markörer med 1.. De gubbar som stod på området kan inte räknas för poäng men däremot räknas de fortfarande som en markering för att området är upptaget, så att persone(r)n(a) som ägde området måste bygga in en till gubbe för att få poäng.. Denna regel går att kombinera med Utvalda spelbrickor, om så nöje finns för det..[/list]
Om du kombinerar de två sista punkterna så borde det bli något följande att ju fler spelare det blir, desto mindre sabbas det för någon, såvida folk inte pratar ihop sig (och hur ofta brukar det hända på en skala? :gremsmirk: <-- Ja, ironisk).. Sabba-gubbarna vore också idealiska för bondekriget som brukar inträffa.. Hur de två punkterna är tänka att kombineras kan jag väl hjälpa lite med.. Säg att den mer oerfarna spelaren har 2 specialgubbar.. Detta innebär att denne får 2 extra brickor i sin buffert.. När denne spelar ut en av sina specialgubbar, så får denne inte dra någon extra bricka till sin buffert, vilket lämnar denne bara till att få välja mellan 2 brickor i fortsättningen.. Specialgubbarna kan aldrig återfås..

Hur handikappsystemet ska funka kan vara lite svårt att fundera på, men är är det ett enkelt exempel.. Är det stor poängskillnad kanske någon får fler "sabba-gubbar".. Säg 20 poängs skillnad till ledaren ger 1 sabba-gubbe (eller tar, om ledaren).. Jag vet inte om det är en bra regel, för även mellan jämnbra spelare kan det skilja runt 20 poäng.. Om man spelar en liga (totalt antal poäng efter 3 matcher), så kan det vara ett bra sätt att utjämna att någon dragit rejält passande brickor under en spelomgång..

/Han som fick sin första punkt från alla gånger han spelat fotbollsspel med en annan och vi gjort flera lag (till en cup), dels för att dra ut på spelomgången men också för höja att alla spelares lag ska ha en chans att gå vidare, sin andra punkt från Kingdoms och sin tredje punkt från alla coola spel där man kan jäklas med andra spelare
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Har du funderat på hur handikappsystemen funkar i andra spel?
Ja, det var därifrån de flesta av mina idéer kom :gremsmirk:

När jag spelade (läs: fick stryk) i schack mot brorsan när jag var yngre så spelade han med färre pjäser.. Likadant tankesätt används i Go och jag har för mig att du spelar det spelet.
Fast här tycker jag att det är en skillnad mot alla de förslag vi har kommit med. I Go så fungerar spelet efter samma principer oavsett om man har handikapp eller inte (mer eller mindre). Så är det inte riktigt i schack (eftersom pjäserna är unika och ändrar spelet radikalt om de försvinner) och ännu mindre i Carcassonne. Det är det jag helst vill uppnå, ett spel som inte skiljer sig så mycket från hur man spelar vanligt.

Därför tror jag att idén med flera gubbar är rätt bra, alternativt att man kan ha en storgubbe även när man inte spelar expansionen. Det gör spelaren mer aktiv utan att ändra spelet sådär jättemycket. Idén med buffert av kort var ocksa bra. Vi får testa lite.

---

Man skulle annars kunna tänka sig att spela en "liga", så att matcherna fungerar exakt som vanligt. Sedan inför man ett smart poängräkningssystem där man justerar poängen i efterhand beroende på hur bra det har gått innan. Det skulle lämna spelet exakt som det brukar se ut, men med den skillnaden att man måste vinna med mer poäng för att faktikst vinna.

Det skulle å andra sidan innebära att man förlorar på att spela lika (alltså dela på en stad), vilket skulle ändra spelet mycket. Speciellt på två spelare. Nåja, jag testar lite och återkommer.
 
Top