DoD Yrkens stridsförmåga och andra frågor

Drexxl

Veteran
Joined
15 Feb 2022
Messages
3
Tjenare, funderar på att plocka upp DoD16 igen. Körde som första rollspel när det kom och man själv var femton, men har inte kört sedan dess.

Några frågor jag har:
Hur presterar de olika yrkena i strid? För ett spel med så mycket tunga regler kring strid så verkar krigaren med sin x4 i närstrid överlägsen. Riddaren är ju bättre på annat, men tappar i strid.
Förväntas man ha ett party med mest krigare och trollkarlar för att stå en chans mot de farligare monstrerna?

Och en fråga kring sköldar, det står att man aldrig behöver slå för sköldparering, är man alltså ”immun” mot den värsta attacken mot en varje runda eller tolkar jag fel?

samt har någon de bortappade sidorna från gastarnas ö på pdf? Alla riotmindslänkar är nere

tack för mig
/Drexxl
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
Första frågan: Det är nog ingen här som vet. Konsensus på detta forum är att DoD16 är ganska dåligt skrivet, vilket inte gett någon lust att speltesta. Vill man spela Fantasy-BRP på svenska finns flera bättre alternativ.

Andra frågan: Nej, att skölden är passiv betyder bara att den ökar ditt RV, som det står på sidan 40. Det är alltså som i D&D, där en sköld bara ökar din AC.

Tredje frågan: Jag minns inte vilka sidor som saknades? Jag har en PDF som jag tror de påstod skulle vara komplett.
 

Drexxl

Veteran
Joined
15 Feb 2022
Messages
3
Första frågan: Det är nog ingen här som vet. Konsensus på detta forum är att DoD16 är ganska dåligt skrivet, vilket inte gett någon lust att speltesta. Vill man spela Fantasy-BRP på svenska finns flera bättre alternativ.

Andra frågan: Nej, att skölden är passiv betyder bara att den ökar ditt RV, som det står på sidan 40. Det är alltså som i D&D, där en sköld bara ökar din AC.

Tredje frågan: Jag minns inte vilka sidor som saknades? Jag har en PDF som jag tror de påstod skulle vara komplett.
Ah, nåväl. Får se om jag kan arbeta lite med yrken, kan ju ta ifrån andra upplagor. Kan ha impulsköpt monsterboken så är på den fronten lite bunden till DoD16 😅

jag tar gärna den där pdfen om du erbjuder…
 

Drexxl

Veteran
Joined
15 Feb 2022
Messages
3
Och en öppen fråga till, hur mycket, om något, förbättras spelet av reglerna från ereb altor lådan?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Mitt intryck är att det är samma regler, men jag kan fel, inte läst.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
431
Location
Jönköping
Reglerna i Ereb Altor handlar bara om hur du skapar en rollperson med skapelsepoäng samt att färdigheterna är indelade i tre grupper (allmänna, vanliga, svåra). För skapelsepoäng köper du grundegenskaper, slag på bakgrundstabeller (uppväxthändelser och ruinfynd) och färdigheter. Jag tycker inte reglerna fungerar särskilt bra; det blir väldigt inkompetenta rollpersoner.

Om du kan tänka dig att läsa på engelska rekommenderar jag Riotminds Ruin Masters. Det är DoD16 fast bra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,418
Ah, nåväl. Får se om jag kan arbeta lite med yrken, kan ju ta ifrån andra upplagor. Kan ha impulsköpt monsterboken så är på den fronten lite bunden till DoD16 😅

jag tar gärna den där pdfen om du erbjuder…
Den är ju värd att ha bara för de fina eggerkranzbilderna :)
 
Top