Nekromanti [WtWE] Nyårsfesten

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
När mjukisarna drog hem vid tvåtiden inatt drog järngänget (jag, Vicotnik, Han, Recca) igång en match WtWE.
Istället för att köra någon form av sci-fi satte vi spelet i nutid i Stockholm på en pågående nyårsfest.

Aspekter - Platser
Nyårslöften - Taket
Vänskap - Vardagsrummet
Svek - Toaletten
Ensamhet - Sovrummet
Fylla - Köket

Huvudaspekt
Svek
Förändring
Mord (-) VS Kompisgänget splittras (+)

Vad som hände
Vi spelade vad som visade sig var ett dysfunktionellt kompisgäng präglat av skitsnack, avundsjuka och komplicerade otrohetsaffärer och förhållanden.
Spelarkaraktärerna och deras mål och rädslor var som följer (rätta mig gärna här):

Bryan
Mål: Att "komma ut"
Rädsla: Att föraktas av kompisgägnet på grund av sin läggning

Tina
Mål: Att avsluta sin kärleksaffär med Thomas.
Rädsla: Inse att Thomas är den rätte för henne.

Lisa
Mål: Bli tillsammans med Davey igen.
Rädsla: Falla för Thomas och förstöra hans förhållande med Jeanette.

Björn
Mål: Bli förlåten av Davey.
Rädsla: Inse att Jeanette är den rätte för honom.

Spelet började på eftermiddagen när festen höll på att rulla igång så sakterliga och snart var det full fart, mycken alkohol och ännu mer skvaller. Det visade sig snart att Thomas, ägaren av lägenheten festen ägde rum i, var en riktig player som låg runt i bekantskapskretsen trots sitt förhållande med Jeanette. Thomas var dock förälskad i Tina och friade till henne på toaletten men Tina tog sig därifrån utan att leverera ett rakt svar.
Festen fortsatte med intima möten i städskrubben, uppåttjack, sprit, självömkan och djupa samtal på taket. Spelarkaraktärerna arbetade mot sina mål, relationer etablerades och spänningarna ökade stadigt.
Senare på kvällen möttes Tina och Thomas på toaletten igen för att prata. Tina avvisade frieriet och styrde över diskussionen till huruvida det verkligen var bra att de skulle fortsätta träffas. Thomas accepterade dock inte hennes svar utan blev fly förbannad och tog Tina till sin med våld.
Tina sökte upp sin KK Davy och beklagade sig för honom. Davy såg rött och började frenetiskt leta efter Thomas med Tina hack i häl. De hittade Thomas på taket och ett högljutt bråk bröt ut som slutade med att Davy knuffade Thomas så att han föll ner från taket.

Spelet var väldigt tight och scenerna avlöste med få undantag varandra som ett löpande vatten och det var bra flyt i historian. Det sätt relationskartan växte fram så organiskt var lysande och gjorde det lättare att hålla reda på relationerna trots att det blev väldigt rörigt mot slutet. Tävlingsmomentet tog ett steg tillbaka och jag tror att alla spelare åtminstone en gång etablerade relationer som gynnade det "andra laget" för att avancera historien.

WtWE visar återigen hur jäkla bra det är och det var kul att fresta systemet en aning genom att spela så jordnära socialrealism.

Riktigt starkt, riktigt mörkt, riktigt tragiskt, riktigt bra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Elmrig said:
Björn
Mål: Här minns jag inte riktigt, hjälp någon?
Rädsla: Här minns jag inte riktigt, hjälp någon?
Mål: Bli förlåten av Davey.
Rädsla: Inse att Jeanette är den rätte för honom.

/Han som fick lite ont i magen när vi satte aspekter och svek och ensamhet kom upp som de två sista aspekterna, för då kändes det som om det skulle bli en tung omgång ... vilket det blev
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Kul att se att ni har roligt med spelet.

Tack för spelrapporten.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
wilper said:
Kul att se att ni har roligt med spelet.

Tack för spelrapporten.
När riktigt bra spel går att få tag på nästan gratis är det närmast ens plikt att berätta för folk :gremsmile:
 
Top