WRNU:s filmklubb 2022 v6

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Detta är WRNU's filmklubb för v6 2022 – #474 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag såg precis den grekiska thrillern Έτερος εγώ (aka: Eteros ego) från 2016.
Filmen handlar om kriminologen Dimitris Lainis som blir ombedd att hjälpa polisen i en mordutredning som eskalerar och där mördaren lämnar strofer från Pythagoras på mordplatsen.

Det här var en ok thriller, men jag tycker berättelsen var alldeles för förutsägbar för att ha betyger 8.0 på IMDB.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
The Matrix Resurrections

Oavsett hur mycket filosofi de tryckte in, och hur många ansträngda förklaringar det behövdes för att motivera filmens existens, handlade det mest om en heist för att rädda en prinsessa som satt inspärrad i ett torn.

Men den hängde ihop bättre än The Matrix Revolutions.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har sett The Ultimate Gift från 2006. Filmen handlar om en kille och det testamente hans morfar skrivit i uppdragsform där han måste klara av ett antal quests för att få ärva en förmögenhet. Givetvis förvandlas han från en bortskämd tölp till prince charming och givetvis dumpar han sin guldgrävar-flickvän för real-world-tjejen som springer på honom när han är på sitt uteliggare-quest. Efter det försöker man väva in allvaret i att real-world-tjejen har en dotter med terminal-cancer. Problemet är att det greppet klingar falskt och påklistrat i sammanhanget.

Med det sagt är det här en berättelse med förutsägbart trams om en mängd mediokra skådespelarprestationer. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som är fel... men det är fel.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har snabbspolat mig igenom Trailerpark Boys: The movie från 2006.

Ja, precis så dålig var den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har sett Titan AE för första gången på… 20 år eller nåt.

Det en hel del gapande hål, omotiverade beslut, saker som "bara händer". Det tydligaste exemplet jag kommer på är nog att jag faktiskt inte fattar alls varför alla fattiga människor hjälper den dryge huvudpersonen att bygga ett skepp. Eller, jag vet ju att det finns anledningar – men jag får liksom som publik aldrig se att människorna får reda på de anledningarna. Nu är det mest att han och tjejen kommer dit, och vips byggs det rymdskepp…

Ondingarna är verkligen urtråkiga. De bästa skurkarna är ju de som på något sätt är begripliga – Ursula, Scar och Jafar har ändå liksom konkreta mål som inte bara är "döda alla because reasons". De här vill bara döda mänskligheten för att… för att… de… inte vill att de ska komma och mopsa sig? Det blir liksom bara platt. Det här gör att det för mig blir ganska svårt att engagera mig i filmen. De är liksom inte ens skeletor-onda, de är bara… tråkiga.

Tecknarstilen… Den påminner mig lite om Broken Sword och även The Dig. Jag antar att det var såhär det skulle tecknas i slutet av 90-talet. Här tillkommer dessutom vad man skulle kunna kalla lite extra Bluth-egenskaper. För mig funkar det sisådär. Filmen är ojämn – ibland är den skitsnygg; en del rotationer är grymma. Men ibland flyter folks ansiktsdrag runt och ändrar storlek på ett väldigt märkligt sätt. Proportioner sitter inte riktigt fast. Det hjälps inte av att skuggorna vissrligen är sjukt välgjorda ur ett "varifrån kommer ljuset"-perspektiv, men samtidigt är lite för uniformt suddiga i kanterna för att riktigt funka. Det känns som att man gjort skuggorna genom att rita en blobb i Illustrator och sedan lagt på en gaussian blur.

Folks rörelser är också lite märkliga. En grej jag tycker Disneys animatörer brukar vara bra på är att lägga fokus på rätt grejer och skapa dynamiska rörelser. Här funkar det sämre. Jag är inte animatör så jag kan nog inte riktigt beskriva vad det är jag stör mig på, men det känns som att ansikten slarvar bort viktiga stavelser och som att folk ofta rör sig ganska onaturligt. Det funkar inte superbra. Dugligt, men det irriterar.

Däremot är 3D-animationen snygg för sin tid och den gifter sig också väldigt väl, tycker jag, med det tecknade. Det känns som en koherent helhet.

Det märks att det lagts ner en sjukhelsikes massa tid och kärlek i den här filmen. Tyvärr håller inte riktigt plotten eller en del av animationerna ända fram.

BETYG: 3+/5

EDIT: Redigerade för att dölja att jag blandade ihop Don Bluth och Ralph Bakshi. Pinigt!
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Igår såg jag The Incredibles (2004) för första gången. Det var ju knasigt av mig att vänta så länge.

Jag ger den fyra krankiska capes av fem möjliga.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Har kommit igenom snart halva nya Matrix efter ett par försök. Kommer eventuellt aldrig se klart den. Mycket har sagts om hur vansinnigt usel denna film är, men jag tycker två saker är intressanta att lyfta.

Är detta den sämsta uppföljaren någonsin (till en klassisk film eller serie filmer)? Tror detta är sämre än den sämsta Terminator- eller Alienfilm jag har sett.

Är det bara jag eller är Kenue Reeves insats otroligt dålig?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Har kommit igenom snart halva nya Matrix efter ett par försök. Kommer eventuellt aldrig se klart den. Mycket har sagts om hur vansinnigt usel denna film är, men jag tycker två saker är intressanta att lyfta.

Är detta den sämsta uppföljaren någonsin (till en klassisk film eller serie filmer)? Tror detta är sämre än den sämsta Terminator- eller Alienfilm jag har sett.

Är det bara jag eller är Kenue Reeves insats otroligt dålig?
Keanu kan liksom inte bara prata normalt. Allt han säger låter liksom väldigt ansträngt numera. Han har aldrig varit nån fantastisk skådis men känns som att efter John Wick att han har tappat förmågan att vara naturlig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag tycker att Keanu var tämligen värdelös i de tidigare Matrixfilmerna (och i det mesta annat han gjort) men att han faktiskt gjorde ett bra jobb i den senaste.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Jag tycker mig se en person som går sina första stapplande steg på en scenskola där någon under en övning precis stuckit till honom en lapp där det står att han ska gestalta en nervös gammal gubbe.

Visst var han aldrig någon super-skådis men i Matrix hade han åtminstone inte en särskilt svårgestaltad karaktär att spela.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag tycker mig se en person som går sina första stapplande steg på en scenskola där någon under en övning precis stuckit till honom en lapp där det står att han ska gestalta en nervös gammal gubbe.
En förbättring från de tidigare filmerna (där åtminstone de två första i övrigt var bättre) där jag tyckte mig se en stenad backpacker som gick vilse på en efterfest och råkade hamna på en filminspelning.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Har sett Bodyguard från 1992 på bio.

Salongen var full av ungdomar, som jag antar tröttnat på att bli besvikna på moderna filmer.

Pga. tragiska omständigheter kommer vi aldrig behöva se Disney eller något annat girigt bolag göra en uppföljare till denna film, vilket i sig känns rätt skönt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Glömde fylla på det jag såg förra veckan (vilket var en hel del då jag haft mitt möte med covid19).

La sconosciuta (2006) - Italiensk thriller om en kvinna som försöker fly sitt förflutna, och börjar arbeta som städerska i ett bostadshus. Berättelsen växlar mellan filmens nutid och löpande flashbacks och har en intressant form och berättelse. 4 av 5

The Wind that Shakes the Barley (2006) - Irländska frihetskämpar som för gerillakrig mot de brittiska ockupanterna under 1920-talet. 3 av 5

O Ano em Que Meus Pais Saíram de Férias (2006) - Brasilianskt drama om 70-talets Brasilien där en pojke som blir lämnad att bo hos sin morfar då föräldrarna är politiska aktivister. 3 av 4

This Is England (2006) - Brittiskt drama om mobbad pojke som blir kompis med ett gäng skinheads, vilket givetvis inte blir helt problemfritt. 4 av 5

Tristan + Isolde (2006) - Filmatisering av den tragiska sagan om Tristan som har anknytning till Kungen av Cornwall som blir förälskad i den irländske kungens dotter Isolde i en tid då länderna ligger i krig med varandra. 4 av 5

Venus (2006) - Dramakomedi om de avdankade gamla skådespelarna Maurice och Ian och Ians brors barnbarn Jessie som är Ians hemhjälp. 4 av 5

Volver (2006) - Spansk dramakomedi som är svår att sammanfatta, men det handlar bl.a. om två systrar vars föräldrar dött i en brand några år tidigare och där den ena systern Raimunda öppnar en restaurang som hon egentligen bara ska visa upp för eventuella köpare. 4 av 5

Vitus (2006) - Schweiziskt drama om en familj där sonen är ett geni men är hårt begränsad av sina beskyddande föräldrar. 4 av 5

Who Killed the Electric Car? (2006) - Dokumentär om varför elbilar (vid det tillfälle dokumentären gjordes) inte blev någon succé i USA och vilka krafter som egentligen låg bakom. 4 av 5

We Are Marshall (2006) - Verklighetsbaserat drama om ett lag i amerikansk fotboll som omkommer i en flygolycka och kampen för staden att övervinna sorgen och sätta ihop ett nytt lag. 4 av 5
 
Top