WRNU:s filmklubb 2022 v12

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v12 2022 – #480 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
The Night Flyer
(1997, baserade på Stephen King novellen med samma namn)
Richard Dees är en cynisk stjärnreportern för Inside View en värsta sortens tabloid-tidning (vi får se några av förstasidorna o de ör fulla med referenser till andra Stephen King historier), han får i uppdrag (något motvilligt) att leta reda på en mystisk mördare som reser mellan små flygfält och dödar människor som om han var en vampyr. Dee ska fixa storyn, innan de seriösa tidningarna snappar upp spåret på den, samtidigt som redaktören fixar så att tidningens nyaste reporter, Katherine Blair, också arbetar på historien. Och det börjar mer och mer visa sig att Dees överlevnads motto i tabloidvärlden "Never believe what you publish and never publish what you believe" kommer vara i vägen för storyn när allt mer pekar på att det inte bara är en galen mördare de har att göra med...

Det här är en bra film, den bygger upp spaningen och obehags känslan på ett bra sätt, och har riktigt bra musik. Dee är en extremt osympatisk huvudperson som vet vad tabloid publiken vill ha o har inga problem att ljuga, muta, eller begå mindre gravskändningar för bra bilder o/e citat. Men man kan ändå inte låta bli att heja på honom på sätt o viss.

Om du gillar vampyrer bör du nog se den här, gillar du skräckfilmer som är mer om att bygga stämning än ge dig hjärtattacker så är det en rekommendation, gillar du övernaturligt detektivhistorier (för det är detektivarbete Dee gör när han jagar Night Flyer från flygplats till flygplats) så är det en rekommendation.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Häromdagen såg jag både Spindelmannen: Långt hemifrån och Spindelmannen: Ingen väg hem. Ettan såg jag för länge sedan.

Vi började egentligen se trean, men insåg att vi fattade typ noll. Så vi såg tvåan först istället och förstod helt plötsligt mer.

Tvåan är väl helt okej som marvelfilm. Jag gäspade mig igenom action-scenerna, fnissade en del åt bra skådespeleri och kul tonårshumor. Inget revolutionerande, men helt okej. Det enda som stack ut är Mysterio, som jag tycker var väldigt väl överförd från serie till film, och dessutom är ju Gyllenhaal alltid lattjo. Rätt nivå av techno-babble för min del, även om EDITH och de där superpangpangsatelliterna kommer från en "storebror ser dig och kan drönarmörda dig när som helst"-skräckfilm och inte kändes alls lika rätt i den rätt uppsluppna stämningen.


2/5, inget jag kommer se om.

Trean var klart mysigare när man fattade vad som hände i början. Kul att återse ett helt gäng med gamla favoriter, som Doktor Bläckfisk och Gröna Trollet. Klart för, och lite lagom krystat på det där halvtaffliga serietidningssättet. Sedan dyker de gamla spindelmännen upp och då blir det extra trevligt att krypa ner i barndomen igen och vara glad att få reda på vad som hänt sedan sist. Inte det bästa sättet de kunde löst den biten på, men absolut inte så dåligt som de kunde blivit. Slutet var precis lagom bitterljuvt. Gillar't.


3/5, kanske ser om den någon gång.

Men de får nog sluta harva på med så långa actionscener. Det är inte ett bra tecken att jag börjar fippla med mobilen eller rullar ögonen varje gång. Och JÄKLAR vad stryk spindelmannen får. I film två blir han överkörd av ett tåg, men tar det utan problem. Det är svårare att stå ut med än allt tekniktjafs och science magic.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
Jag har sett Svart Krabba (2022) på Netflix.
Sverge (?) är i krig med en okänd fiende, och bara Noomi Rapace och ett litet gäng soldater kan vända kriget, genom att åka långfärdsskriskor precis bakom fiendens linjer. De har med sig en McGuffin och det hela blir en bra övning i genren Mäniskor på Utsatt Plats möter Okänd Fara.
Det är snyggt och bra, fram tills sista akten som jag inte tycker håller. Hade hellre sett mer skräck på slutet (alltså mänsklig, inte övernaturlig).

Jag har ändå några frågor
1. Varför är dansken inte textad?
2. Varför går hon ut ur militärbilen i början av filmen? Fattar det inte alls.
3. Visst känns det som att ett gäng av birollerna inte kan skådespela alls? Typ tanten som pratar om Scones känns så himla pajig.


Jag vet inte riktigt vad det blir för betyg, I sina bästa stunder är det utan tvekan 4 av 5, men vissa delar vill jag inte ens ge en trea.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Jagad
1993

Harrison Ford i en remake av en tv-serie som i sin tur rippade Les Miserables (US Marshal-karaktären är Javier rakt av). Trots det gick manuset igenom 25 omarbetningar av totalt nio manusförfattare och manuset var inte ens klart när de började filma. Tommy Lee Jones skrev en del av manuset och både han och Harrison improviserade många av scenerna. Avslutet på tv-serien hade rekordet i antal tittare som sedan slogs av Dallas i avsnittet "Vem sköt JR?". Ska väl sägas att filmen är baserad på en verklig person som satt tio år i fängelse, blev fri och gifte om sig med en tysk kvinna vars halvsyster varit gift med Göbbels. Doktorn blev av med sin licens och hade en karriär i wrestling. DNA-test vid hans död visade på att han var oskyldig.

Jag tycker egentligen inte att filmen har stått emot tidens tand. Filmen känns påskyndad, använder slöa knep för att skapa stämning och actionscenerna är sisådär. Jag älskar praktiska effekter och det var billigare att hyra och krascha ett tåg än att göra modeller, men greenscreen var inte så bra på den tiden. Intressant är att samma stildrag som finns i The Batman, där det är närbilder på den jagade och jägaren, finns även i denna film. Jag såg filmen mest i min strävan att visa frun klassiska filmer som kommer upp i populärkultur. Den funkar att softa till.

BETYG: 3/5
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Mandy
2018

Vi ser Nicolas Cage i en hämndhistoria mot en kristen Manson-inspirerad sekt med en skvätt Dungeons and Dragons ovanpå. Jag får en känsla av Rob Zombie med bisarra karaktärer, men istället för det snabba och hårda är det långsamt och psykadeliskt berättat likt 70-talsfilmer som High Plains Drifter ... men med hårdrockstema. Jag funderar på om regissören är serietecknare, för vissa bilder är väldigt stilistiska. Jag kände att Cage borde ha varit kult-ledaren istället för hämnaren och så var också tanken från början.

Helt OK film att softa till, till skillnad från Cages övriga filmer senaste åren.

BETYG: 3/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
The Relic (1997)

OK, så jag var ute och letade efter schyssta plastmodeller att köpa på eBay, och så råkade jag på den här grejen. Jag tyckte att den såg schysst ut men kände inte igen den. Jag googlade lite, och så hittade jag den här filmen. Nu har jag sett den.

Det är jag glad att jag gjorde. Det här är en rätt schysst creature feature-skräckgrej med inslag av lite mysterielösande. Jag gillar hur filmen börjar med rätt mycket av det senare, och att man som tittare inte får alla svaren direkt – men tillräckligt mycket för att kunna pussla ihop saker.

Skådespeleriet håller, liksom det mesta av filmhantveret och effekterna. Det är lite för mycket kolsvart-med-ljusblixtar, och precis i slutet fallerar effekterna rätt rejält när varelsen brinner. Men äckel-effekterna är genomgående väldigt bra och varelsen funkar överlag.

Filmen har också en lagom mängd icke-monsterrelaterade små konflikter och subplots för att det ska bli en rätt mysig soppa som inte känns så enkelspårig eller platt som en del monsterfilmer kan göra.

BETYG: 4/5. Kan rekommenderas, om man gillar genren.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
Mandy
2018



Helt OK film att softa till, till skillnad från Cages övriga filmer senaste åren.
Försökte komma på vad Cage gjort på senare och det visade sig att jag sett Mandy, Color out of space och Willys Wonderland som jag gillade alla tre. Men han hade en hel del grejer jag inte har sett.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Försökte komma på vad Cage gjort på senare och det visade sig att jag sett Mandy, Color out of space och Willys Wonderland som jag gillade alla tre. Men han hade en hel del grejer jag inte har sett.
Ja, Willy's Wonderland är försvisso skön på sitt sett, men jag kände att den kan man mest se om man vill se en Last Night at Freddy's-film.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jackass Forever.

Det är 20 år sedan första Jackass filmen hade premiär , jag var då 20 år och Jackass , Dudesons och Dirty Sanchez , Viva la Bam , Wild boyz osv var just my cup of tea när det kom till humor nu 20 år senare när jag är 40 så är det inte lika roligt att se vuxna män skita på sig och spy och bli stuckna i pungen av bålgetingar eller indränkta i skit och allt annat Jackass gänget kan tänkas hitta på för att shocka sin publik.

Det blir lite som att se American pie eller för dom av er som är ännu äldre porkys nu när man är vuxen , det var helfestligt i tonåren men nu som vuxen är det inte lika kul längre.


Betyg 1,5/5 ...filmen får 1,5 baserad på ren nostalgifaktor inför Jackass
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
595
Försökte komma på vad Cage gjort på senare och det visade sig att jag sett Mandy, Color out of space och Willys Wonderland som jag gillade alla tre. Men han hade en hel del grejer jag inte har sett.
Missa inte Pig! En avsevärt mer lågmäld motsats till ovan nämnda rollprestationer, men ändå i någon sorts galenskapsspektra. Extremt bra film.
 
Top